Blog overzicht

Home >> Blog

Roem komt en gaat

Roem verwerven is een beladen begrip. In sommige sectoren is het een must en zijn mensen gretig om het te bereiken. In andere sectoren wordt het nagestreefd maar nooit bereikt. En zo zijn er nog talloze varianten van hoe mensen omgaan met roem. Regels om het te bereiken zijn er nauwelijks, maar wie er serieus mee bezig is maakt door het gebruik maken van de juiste middelen een goede kans.

read more

Wat kunnen extraverten leren van introverten

Pitchen moeten we als freelancer allemaal wel eens een keer. Dan maakt het wel wat uit of je introvert extravert bent aangelegd. Je kunt wel raden welke van de twee met minder moeite op een podium gaan staan om die pitch af te leveren. Er is een verschil tussen introvert en extravert dat wisten we al, maar bij het pitchen wordt dat op extreme manier duidelijk. In mijn pitchtrainingen, zoals ‘Zet Je Pitch op Video’ heb ik rekening te houden met die verschillen en speel daar met mijn programma op in. Zo kunnen introverte mensen ook leren hoe ze een pitch effectief moeten afgeven en leren extraverte mensen waar hun valkuilen liggen.

read more
Een PitchVideo dat werkt zo

Een PitchVideo dat werkt zo

De pitchvideo is in. Dat is geen nieuws meer anno 2024 maar het blijft wel een uitdaging voor vele om er een te maken. Gelukkig kun je daar hulp voor krijgen in tal van workshops. Zowel bij het vervaardigen van de juiste tekst, een tekst die liefst ook strategisch is ingericht en doel schiet. En ook bij het brengen van je pitch en dat vraagt het beheersen van enkele retorische vaardigheden. Het is allemaal te leren en wie dat goed onder de knie krijgt bouwt al snel een voorsprong op als er gepitcht moet worden op een podium.

read more
Supermethode voor lastige besluitvorming

Supermethode voor lastige besluitvorming

Als personal brand kan een mix van verplichtende uitdagingen die ook nog eens in eenzelfde tijdsbestek uitgevoerd moeten worden weleens te uitdagend lijken. Ze kunnen je stevige hoofdbrekens bezorgen. Je moet het één doen zonder het ander te laten. Hoe los je dat op zonder al te veel concessies? Anthony Robbins heeft daar een methode voor en daar lees je in deze blog de highlights van.

read more
Netwerk contacten opbouwen, dit zijn de regels

Netwerk contacten opbouwen, dit zijn de regels

Netwerken is een kwestie van het opbouwen en onderhouden van zakelijke relaties. Maar hoe prioriteer je waardevolle contacten? Is onderzoek naar hun relevantie en prestaties noodzakelijk? Hoe belangrijk is het focus houden op je doelen? Wanneer ga je een vervolgafspraak aan? Waarom is oprechte interesse in hun successen echt belangrijk? Waarom is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit? En waarom is realisme een belangrijke aanrader als het gaat om verwachtingen. De wetmatigheden die schuilen achter de antwoorden op deze vragen moet je minimaal beheersen om effectief te netwerken.

read more
Het geheim van authentiek profileren

Het geheim van authentiek profileren

Als personal brand zul je regelmatig in situaties verkeren waarin je je merk én jezelf kunt introduceren. Vaak zijn dit soort momenten bepalend voor een go or no go. Heel veel professionals vinden dit verre van gemakkelijk: authentiek blijven en toch reclame maken voor je merk en je dienst profileren als een echte professional. Gelukkig zijn er prima manieren om dit te leren. In deze blog ga je er alles over leren.

read more
Laat dit 7 stappen personal branding plan je op weg helpen met je coach praktijk

Laat dit 7 stappen personal branding plan je op weg helpen met je coach praktijk

Mensen die net een praktijk starten weten vaak niet wat ze overkomt als ze zich gaan verdiepen wat er nodig is op gebied van persoonlijke presentatie, zichtbaarheid, branding en positionering strategie. Deze blog helpt je een stukje op weg. In dit verhaal staat een kenniswerker model: een mindfulness specialist. Maar alles wat je hier leest over mindfulness kun je meteen vervangen door variabelen die voor jouw praktijk werken.

read more
Zo verleid je klanten met subliminale woorden

Zo verleid je klanten met subliminale woorden

Met een Personal Brand zul je regelmatig bezig zijn met werken aan je merk. Teksten schrijven hoort daarbij en dan het liefst goed. Copywriting is een vak, het is op een professionele manier klanten verleiden met tekst. Jouw teksten moet de lezer in beweging brengen en het liefst in de richting van een positieve reactie op jouw call to action. In deze blog leg ik je uit wat subliminale teksten doen: het beïnvloeden van je lezen op een onbewust niveau maar wel met een direct effect. Wie dat goed onder de knie heeft merkt dat meteen in zijn of haar verkoopresultaten.

read more
Een origin-story op video maken doe je zo…

Een origin-story op video maken doe je zo…

Wie ben je als ondernemer? En hoe ben je gekomen tot waar je nu staat. Het antwoord op die vraag kun je heel mooi vertellen in een filmpje dat je origin-story representeert. Prospects vinden dit geweldig om te zien de kwetsbaarheid die je toont. Super inspirerend. De kans dat ze je klant worden is daardoor een stuk groter. Hoe het maken van een origin-story in zijn werk gaat leggen we graag uit.

read more
Hoe Tom Peters een revolutie ontketende met personal branding

Hoe Tom Peters een revolutie ontketende met personal branding

Personal Branding werd als begrip gelanceerd in de jaren 90 van de vorige eeuw door management goeroe Tom Peters. Hij had een heldere visie over de kracht van merken en hoe ieder mens met datgene waar hij of zij voor staat ook als een merk kan handelen. Denken over jezelf als merk helpt om meer zichtbaarheid te krijgen en je bewust te worden van de kwaliteiten waarmee jij je onderscheidt van je concurrentie.

read more
Profileren. Super belangrijk, maar hoe kun je het leren?

Profileren. Super belangrijk, maar hoe kun je het leren?

Als personal brand moet je zichtbaar zijn en om dat te laten slagen zul je iets moeten begrijpen van het fenomeen profileren. Maar wat is profileren? Waar kom je op uit als je dieper gaat kijken naar de vraag wat iemand doet om zichtbaar te worden? Of liever, wat iemand niet doet, want op onbewust niveau zijn er nogal wat psychologische processen die de effectiviteit van je profilering onder druk zetten. In deze blog lees je de belangrijkste aspecten.

read more
Leuk hoor Simon die “why” maar hoe doe je dat?

Leuk hoor Simon die “why” maar hoe doe je dat?

Leuk hoor wat Simon Sinek zegt in zijn door vele miljoenen bekeken filmpje over het nut van het waarom. Bij iedereen die dit ziet gaat het meteen resoneren. En je denkt ook: hoe zit dat eigenlijk bij mij? Waarom doe ik wat ik doe? Ben ik er ingerold of is het een bewuste keuze die ergens op gebaseerd is. Hoe dan ook, het in de praktijk brengen van jouw “why”en die formuleren in een krachtige statement gaat jou en je praktijk verder helpen. In deze blog doe je inspiratie op en krijg je het spreekwoordelijke zetje in de rug. Succes.

read more
Waarom is een bio zo belangrijk? En hoe doe je dat?

Waarom is een bio zo belangrijk? En hoe doe je dat?

Als je ondernemer bent met een kleine praktijk waarin alles draait om jouw kennis of vaardigheden is het kunnen schrijven van je bio uiterst belangrijk. Mensen willen weten wie je bent, wat je over jezelf kwijt wilt, hoe authentiek je bent, hoe kwetsbaar jij je durft op te stellen. Doe je dat goed dan oogst je credits, ook bij de mensen die nog geen klant bij je zijn. Hoe je een bio schrijft lees je hier

read more
De taal van personal branding

De taal van personal branding

In de wirwar van marketing begrippen en termen wil deze blog een lampje in de duisternis zijn in het taalgebruik van Personal Branding specialisten. Je leest ondermeer in welke theoretisch kader het begrip profileren geplaatst moet worden en wat het voor jou als merkhouder betekent.

read more
Deze filmmaker zoekt dokters

Deze filmmaker zoekt dokters

Kwaliteit leveren in je niche markt is een, maar klanten vinden voor je dienst blijkt vaak een stuk lastiger. Deze nummer twee staat ver achter die eerste. Een strakke videopitchfilm kan dat zomaar veranderen. Maar dan moet je wel eerst een duidelijk verhaal hebben met een oproep die resoneert. Je moet die pitch goed weten te brengen en je moet een aantrekkelijk aanbod doen. Als ondernemer kun je daar je hersens over breken. Zoek je iemand die jou daarbij doeltreffend kan helpen dan zit je goed bij ElevatorPitchOnline. In dit filmpje zie je een collega Filmmaker die dokters zoekt voor patientvoorlichting.

read more
Hoe haal je het meest uit je voorbereiding voor je pitchfilm?

Hoe haal je het meest uit je voorbereiding voor je pitchfilm?

Een pitchfilm maken vraagt goede voorbereiding. Het is niet een kwestie van even een riedeltje opdreunen voor een camera. Er zijn aardig wat succesfactoren waaraan voldaan moet worden. Een daarvan is de congruentie tussen het gesproken woord en de lichaamstaal. Ook de vraag hoe benaderbaar ben je voor iemand? In deze blog lees je over de vier pijlers die er in deze uitdaging toe doen.

read more
Kleine stapjes die een groot verschil maken

Kleine stapjes die een groot verschil maken

Als je lichamelijke of geestelijke klachten hebt, bijvoorbeeld langdurige zwaarmoedigheid neigend naar depressiviteit, worden vaak middelen voorgeschreven door artsen die wel de klacht maar niet de oorzaak wegnemen. Ben jij iemand die wil werken aan een gezondere leefstijl en lukt het je niet alleen? Dan is het inschakelen van een leefstijlcoach geen gek idee. In kleine stapjes maak je echt al heel snel een groot verschil. Mail Ems Peters voor een gratis kennismakingsgesprek.

read more
Zeggingskracht…hoe werkt dat?

Zeggingskracht…hoe werkt dat?

Een videoproductie maken voor een personal Brand, dat kunnen er meer. Een video met zeggingskracht waar de kijker door geboeid wordt en die hem leidt naar precies het doel wat de filmmaker voor ogen had, dat is andere koek. Dat is het terrein waarop ElevatorPitchOnline zich onderscheidt. In deze blog doen we een boekje open en krijg je uitleg over wat die zeggingskracht nou eigenlijk is en hoe jij die ook kunt realiseren.

read more
Hoe werkt een verplichte videosollicitatie… ?

Hoe werkt een verplichte videosollicitatie… ?

Solliciteren is al lastig genoeg voor de meeste mensen. Maar als er dan ook nog vrij onverwacht een extra eis bij komt, in de vorm van een verplicht filmpje, zijn de rapen gaar. Videosolliciteren heet dat. Wat doe je? Ga je door of stop je de procedure. Als je kiest voor het eerste kan ElevatorPitchOnline je verder helpen. Annuleren is dan niet nodig, integendeel, je vergroot je kansen. Videosolliciteren is van deze tijd.

read more
Wat heb je aan een merkopstelling?

Wat heb je aan een merkopstelling?

Heel wat ondernemers, freelancers en zzp’ers lopen geregeld tegen merkvragen aan waar ze moeilijk uitkomen. Daarom is het goed om te weten dat een merkopstelling een uitstekend hulpmiddel is om een merkprobleem te doorgronden. Als je daar meer van wilt weten is het meedoen aan de masterclass op 23 juni’22 een goed idee.

read more
Nooit meer naast de pot pitchen

Nooit meer naast de pot pitchen

Er zijn veel mensen, professionals, ondernemers, die graag goed zouden willen kunnen pitchen. Op tal van gelegenheden wordt dat van hun verlangd, maar er zijn nogal wat drempels die als lood in de schoenen voelen. Dan maar overslaan die kans? Misschien kun je beter een keer aan die drempels werken. Welke drempels er zijn en hoe je ze oplost lees je in deze blog.

read more
In drie stappen naar de perfecte elevator pitch

In drie stappen naar de perfecte elevator pitch

Het driestappenmodel van de Amerikaan Paul Karasik is net zo doeltreffend als simpel om uit te voeren. Met drie nogal basaal ogende beginzinnen word je in de goede richting gebracht en staat niets jou meer in de weg om een vlammende pitch af te geven. Rob Overgaauw geeft zelf het voorbeeld met hoe hij via die drie zinnetjes zijn pitch laat vlammen.

read more
Kan die klassieke AIDA formule het museum in?

Kan die klassieke AIDA formule het museum in?

AIDA wordt door moderne marketeers tegenwoordig kritisch tegen het licht gehouden. Is die nog geldig en bruikbaar in deze tijd? Ik denk zelf van wel. Sterker nog, ik ben er van overtuigd. En in deze blog leg ik uit waarom. Iedere vakspecialist of ondernemer met een kennispraktijk, weet hoe belangrijk zichtbaarheid is. En om dat te bereiken zul je je sterk moeten profileren. Juist op dit vlak kan AIDA een effectieve formule zijn. Rob Overgaauw heeft er een dagtaak van gemaakt om profileringskracht van professionals te versterken met gebruik van het AIDA model.

read more
Hoe word ik een merk?

Hoe word ik een merk?

Hoe je jezelf als merk kan zien is niet meteen voor iedereen vanzelfsprekend. Branding is een vakgebied dat dat haarfijn uitlegt. Er zijn in ieder geval vier belangrijke punten die je in aanmerking moet nemen. En dan hebben we het over onderscheidend vermogen, de zeggingskracht van je visuele concept, de voordelen die je merk biedt en je merkpersoonlijkheid.

read more
Wat een IJskoude workshop teweeg brengt

Wat een IJskoude workshop teweeg brengt

Juist nu, na het beëindigen van de maatregelen van de maatregelen tegen de pandemie. is het goed om het maximale te doen aan je immuniteitssysteem. Bijvoorbeeld een ijskoude workshop. Manon van Nielen is gecertificeerd trainer volgens de Wim Hof methode en geeft twee keer per maand ijskoude workshops inclusief ademhalingstechniek en het ijsbad.

read more
Wat weet een biograaf van merken?

Wat weet een biograaf van merken?

Professionals die een eigen praktijk hebben doen er verstandig aan om zich als merk te ontwikkelen. Iedere freelancer is een wandelend merk. De vraag is alleen of dat een sterk merk is. Een merk dat gezien en gewaardeerd wordt om wat deze ten diepste kan betekenen? Wie twijfels heeft doet er verstandig aan een deskundige op dit gebied in te schakelen. Rob Overgaauw is zowel biograaf als Brand specialist en die dubbele pet blijkt in praktijk een groot voordeel.

read more
Welke kleur past bij jouw drijfveren?

Welke kleur past bij jouw drijfveren?

Vooral kleine bedrijven en eenpitters worden qua merkidentiteit geassocieerd met de merkeigenaren. Dat zijn de personen die het merk drijven. Handig dus om goed te weten wat deze personen precies drijft en welke waarden belangrijk zijn. Die hebben namelijk een enorme invloed op de merkuitstraling. Wie zich bewust is van zijn drijfveren kan dat goed toepassen in de marketing communicatie.

read more
In drie stappen naar de perfecte elevator pitch

Checklist voor de Elevator Pitch

Het geven van een pitch is niet voor iedereen even gemakkelijk. Sterker nog, de meeste mensen die het moeten doen worden daar niet blij van. Maar het is goed te leren, iedereen kan zijn of haar pitch leren meester te worden. Met deze checklist krijg je genoeg tips en structuur in handen om in ieder geval de basis op orde te hebben. Het gaat je helpen om de volgende keer op dat podium te vlammen als een volleerd pitcher.

read more