Blog overzicht
Het fundament van een sterk merk: zelfexpressie als sleutel tot succes
Het beste wat je voor je merk kunt doen is bouwen aan ene goede reputatie. Als dat je lukt lukt alles. Dan is alles in orde. De weg naar een goede reputatie kent vele routes en die moeten allemaal bewandeld worden. Ze moeten allemaal in orde zijn. Een daarvan is je zichtbaarheid en je uitstraling. Dat laatste moet emotionele resonantiekracht hebben. Mensen die jou zien, horen spreken moeten in een soort trance raken; beetje overdreven maar je snapt het: je moet ze raken. Kun je dat leren? Ja, dat kan, daar heeft elevator pitch online zelfs haar core business van gemaakt. Bel voor een afspraak voor de lakmoesproef, die eventueel vervolgd wordt met een 5puntsmeting. Vijf punten waarop jouw videpitch getest wordt op resonantiekracht.
Waarom consistentie de sleutel is voor jouw personal brand
Je hebt een eenmanszaak of je gaat er aan beginnen. Je krijgt dan klanten die bij je passen, mensen die jou als mens okee vinden. Net als jijzelf: je wilt het liefst zaken doen met mensen die je liggen. Als je begint aan je praktijk is dat iets om bij stil te staan. Wie ben jij als merk en wie ben je als merk. In principe mag daar geen spanning in bestaan. Als mens mag je je off day hebben maar als merk sta je altijd aan als het aankomt op klantvriendelijkheid, Zeker als dat een van je speerpunten is. In deze blog lees je enkele tips waarom dit zo is en wat je kunt doen om jouw beeldvorming en imago een handje te helpen.
Mind the Gap: bouw een Merkimago dat klopt met wie jij bent
Jezelf profileren als merk is belangrijk, maar dat moet dan ook wel zo doordacht mogelijk gebeuren. Je eigen merkwaarden en je stijl die je toepast in je dagelijks leven neem je ook mee in je representatie van je merk. Om je daar bewust van te worden en hoe je dit consequent gebruikt vraagt veel reflectie. Gelukkig zijn er ook goede hulpmiddelen die je in dit proces kunnen helpen. Je leest ze in de blog en je kunt twee keigoede vragenlijsten die daar behulpzaam bij zijn gratis downloaden.
Waarom spraak- en stemgebruik cruciaal zijn voor je pitchfilm
Wie met zijn verhaal een pitchfilm wil maken denkt vooral na over hoe die er bij staat en wat er verteld wordt. Maar hoe het verteld wordt en dan in het bijzonder hoe de stem als instrument wordt ingezet, dat wordt nog al eens ondergewaardeerd. Niet bij Elevator Pitch Online, daar wordt iedere klant die een film laat maken oook qua stemgebruik en spraak naar het hoogst mogelijke niveau gebracht. Is dat een reden om je nog nerveuzer te maken om het te gaan doen. Nee, natuurlijk niet want de oefeningen die gedaan worden voor dit doel zijn fun en super leerzaam.
Hoe leren pitchen je leven kan veranderen
Nederland barst van het talent. We hebben een land vol mensen met een pot met goud die klaar ligt om de wereld in te gaan, maar er is niemand die het ziet of ervan af weet. Dat kun je in een klap veranderen met een hele goede pitch. Pitchen vraagt echter je nek uitsteken en een beetje talent in het pitchen. Voor mensen die dit echt willen leren en het volledig onder de knie willen krijgen is er een stappenplan. Lees er alles over in deze blog.
Zo overwin je obstakels overwinnen bij je profilering
Hoewel ze veel met elkaar te maken hebben is er een verschil tussen profileren en verkopen. Profileren is er op gericht om een bepaald beeld af te roepen over de persoon die je bent of het merk dat je representeert. Op zich nog een hele kunst en lang niet voor iedereen even makkelijk om dit doordacht en strategisch te doen. Dit proces van profileren is onmisbaar bij iedereen die personal branding serieus neemt. Maar ook in minder zakelijke settings is het aan de orde, denk maar aan hoe jij je eerste date veroverde , of, als je dat al gelukt is, hoe jij jezelf voorstelt aan je potentiele schoonouders. Het is allemaal profileren wat de klok slaat. Deze blog gaat dieper in op de belemmeringen die een goede profilering in de weg staan bij een verkooptransactie of een pitchpresentatie.
Met dit stappenplan ga jij je beter profileren
Profileren lijkt voor velen een beetje een vies woord. Dat is jammer want als je er dieper naar kijkt en nagaat hoe effectief profileren een vaardigheid is die jij ook kunt aanleren, bereik je meer doelen. Veel mensen denken dat ze puur op basis van intrinsieke kwaliteiten hun doelen wel behalen. Deels kan dit waar zijn maar die weg verloopt een stuk geplaveider als je ook snapt hoe je die kwaliteiten het beste presenteert. Daar gaat deze korte blog over. Een blog die is geschreven in grote stappen snel thuis, maar in elke stap zit diepgang die de schrijver van dit epistel graag persoonlijk toelicht aan iedereen die er serieus verder mee wil komen. .
Fixed mindset versus growth mindset
Er zijn nog altijd mensen die het te spannend vinden om hun professioneel gemonteerde video online te zetten. Dit soort angsten kun je aangaan door het intellectueel te benaderen. Iemand met een growth mindset kan dat en begrijpt dat ook. Hij zal zijn eigen angsten mvoor zover die er zijn rationeel analyseren en zich afvragen hoe dit kan worden opgelost. Aan een growth mindset kan iedereen werken. Je traint als het ware je brein.
Overwin je angst voor spreken in het openbaar met ademhalingstechnieken
“Ontdek hoe effectieve ademhalingstechnieken zoals de 5-5-5 methode en box breathing je kunnen helpen om spreekangst te overwinnen. Leer hoe je stress vermindert, zelfvertrouwen opbouwt en je prestaties verbetert met inzichten van ademhalingsexpert Laura Ferrarini.”
Roem komt en gaat
Roem verwerven is een beladen begrip. In sommige sectoren is het een must en zijn mensen gretig om het te bereiken. In andere sectoren wordt het nagestreefd maar nooit bereikt. En zo zijn er nog talloze varianten van hoe mensen omgaan met roem. Regels om het te bereiken zijn er nauwelijks, maar wie er serieus mee bezig is maakt door het gebruik maken van de juiste middelen een goede kans.
Wat kunnen extraverten leren van introverten
Pitchen moeten we als freelancer allemaal wel eens een keer. Dan maakt het wel wat uit of je introvert extravert bent aangelegd. Je kunt wel raden welke van de twee met minder moeite op een podium gaan staan om die pitch af te leveren. Er is een verschil tussen introvert en extravert dat wisten we al, maar bij het pitchen wordt dat op extreme manier duidelijk. In mijn pitchtrainingen, zoals ‘Zet Je Pitch op Video’ heb ik rekening te houden met die verschillen en speel daar met mijn programma op in. Zo kunnen introverte mensen ook leren hoe ze een pitch effectief moeten afgeven en leren extraverte mensen waar hun valkuilen liggen.
Een PitchVideo dat werkt zo
De pitchvideo is in. Dat is geen nieuws meer anno 2024 maar het blijft wel een uitdaging voor vele om er een te maken. Gelukkig kun je daar hulp voor krijgen in tal van workshops. Zowel bij het vervaardigen van de juiste tekst, een tekst die liefst ook strategisch is ingericht en doel schiet. En ook bij het brengen van je pitch en dat vraagt het beheersen van enkele retorische vaardigheden. Het is allemaal te leren en wie dat goed onder de knie krijgt bouwt al snel een voorsprong op als er gepitcht moet worden op een podium.
Supermethode voor lastige besluitvorming
Als personal brand kan een mix van verplichtende uitdagingen die ook nog eens in eenzelfde tijdsbestek uitgevoerd moeten worden weleens te uitdagend lijken. Ze kunnen je stevige hoofdbrekens bezorgen. Je moet het één doen zonder het ander te laten. Hoe los je dat op zonder al te veel concessies? Anthony Robbins heeft daar een methode voor en daar lees je in deze blog de highlights van.
Netwerk contacten opbouwen, dit zijn de regels
Netwerken is een kwestie van het opbouwen en onderhouden van zakelijke relaties. Maar hoe prioriteer je waardevolle contacten? Is onderzoek naar hun relevantie en prestaties noodzakelijk? Hoe belangrijk is het focus houden op je doelen? Wanneer ga je een vervolgafspraak aan? Waarom is oprechte interesse in hun successen echt belangrijk? Waarom is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit? En waarom is realisme een belangrijke aanrader als het gaat om verwachtingen. De wetmatigheden die schuilen achter de antwoorden op deze vragen moet je minimaal beheersen om effectief te netwerken.
Het geheim van authentiek profileren
Als personal brand zul je regelmatig in situaties verkeren waarin je je merk én jezelf kunt introduceren. Vaak zijn dit soort momenten bepalend voor een go or no go. Heel veel professionals vinden dit verre van gemakkelijk: authentiek blijven en toch reclame maken voor je merk en je dienst profileren als een echte professional. Gelukkig zijn er prima manieren om dit te leren. In deze blog ga je er alles over leren.
Hoe versnel jij je Personal Brand met het profileringsvliegwiel
Dat het essentieel is om jezelf als Personal Brand zichtbaar en relevant te maken voor je...
Laat dit 7 stappen personal branding plan je op weg helpen met je coach praktijk
Mensen die net een praktijk starten weten vaak niet wat ze overkomt als ze zich gaan verdiepen wat er nodig is op gebied van persoonlijke presentatie, zichtbaarheid, branding en positionering strategie. Deze blog helpt je een stukje op weg. In dit verhaal staat een kenniswerker model: een mindfulness specialist. Maar alles wat je hier leest over mindfulness kun je meteen vervangen door variabelen die voor jouw praktijk werken.
Zo verleid je klanten met subliminale woorden
Met een Personal Brand zul je regelmatig bezig zijn met werken aan je merk. Teksten schrijven hoort daarbij en dan het liefst goed. Copywriting is een vak, het is op een professionele manier klanten verleiden met tekst. Jouw teksten moet de lezer in beweging brengen en het liefst in de richting van een positieve reactie op jouw call to action. In deze blog leg ik je uit wat subliminale teksten doen: het beïnvloeden van je lezen op een onbewust niveau maar wel met een direct effect. Wie dat goed onder de knie heeft merkt dat meteen in zijn of haar verkoopresultaten.
Een origin-story op video maken doe je zo…
Wie ben je als ondernemer? En hoe ben je gekomen tot waar je nu staat. Het antwoord op die vraag kun je heel mooi vertellen in een filmpje dat je origin-story representeert. Prospects vinden dit geweldig om te zien de kwetsbaarheid die je toont. Super inspirerend. De kans dat ze je klant worden is daardoor een stuk groter. Hoe het maken van een origin-story in zijn werk gaat leggen we graag uit.
Hoe Tom Peters een revolutie ontketende met personal branding
Personal Branding werd als begrip gelanceerd in de jaren 90 van de vorige eeuw door management goeroe Tom Peters. Hij had een heldere visie over de kracht van merken en hoe ieder mens met datgene waar hij of zij voor staat ook als een merk kan handelen. Denken over jezelf als merk helpt om meer zichtbaarheid te krijgen en je bewust te worden van de kwaliteiten waarmee jij je onderscheidt van je concurrentie.
Profileren. Super belangrijk, maar hoe kun je het leren?
Als personal brand moet je zichtbaar zijn en om dat te laten slagen zul je iets moeten begrijpen van het fenomeen profileren. Maar wat is profileren? Waar kom je op uit als je dieper gaat kijken naar de vraag wat iemand doet om zichtbaar te worden? Of liever, wat iemand niet doet, want op onbewust niveau zijn er nogal wat psychologische processen die de effectiviteit van je profilering onder druk zetten. In deze blog lees je de belangrijkste aspecten.
Leuk hoor Simon die “why” maar hoe doe je dat?
Leuk hoor wat Simon Sinek zegt in zijn door vele miljoenen bekeken filmpje over het nut van het waarom. Bij iedereen die dit ziet gaat het meteen resoneren. En je denkt ook: hoe zit dat eigenlijk bij mij? Waarom doe ik wat ik doe? Ben ik er ingerold of is het een bewuste keuze die ergens op gebaseerd is. Hoe dan ook, het in de praktijk brengen van jouw “why”en die formuleren in een krachtige statement gaat jou en je praktijk verder helpen. In deze blog doe je inspiratie op en krijg je het spreekwoordelijke zetje in de rug. Succes.
Waarom is een bio zo belangrijk? En hoe doe je dat?
Als je ondernemer bent met een kleine praktijk waarin alles draait om jouw kennis of vaardigheden is het kunnen schrijven van je bio uiterst belangrijk. Mensen willen weten wie je bent, wat je over jezelf kwijt wilt, hoe authentiek je bent, hoe kwetsbaar jij je durft op te stellen. Doe je dat goed dan oogst je credits, ook bij de mensen die nog geen klant bij je zijn. Hoe je een bio schrijft lees je hier
De taal van personal branding
In de wirwar van marketing begrippen en termen wil deze blog een lampje in de duisternis zijn in het taalgebruik van Personal Branding specialisten. Je leest ondermeer in welke theoretisch kader het begrip profileren geplaatst moet worden en wat het voor jou als merkhouder betekent.
Deze filmmaker zoekt dokters
Kwaliteit leveren in je niche markt is een, maar klanten vinden voor je dienst blijkt vaak een stuk lastiger. Deze nummer twee staat ver achter die eerste. Een strakke videopitchfilm kan dat zomaar veranderen. Maar dan moet je wel eerst een duidelijk verhaal hebben met een oproep die resoneert. Je moet die pitch goed weten te brengen en je moet een aantrekkelijk aanbod doen. Als ondernemer kun je daar je hersens over breken. Zoek je iemand die jou daarbij doeltreffend kan helpen dan zit je goed bij ElevatorPitchOnline. In dit filmpje zie je een collega Filmmaker die dokters zoekt voor patientvoorlichting.
Hoe haal je het meest uit je voorbereiding voor je pitchfilm?
Een pitchfilm maken vraagt goede voorbereiding. Het is niet een kwestie van even een riedeltje opdreunen voor een camera. Er zijn aardig wat succesfactoren waaraan voldaan moet worden. Een daarvan is de congruentie tussen het gesproken woord en de lichaamstaal. Ook de vraag hoe benaderbaar ben je voor iemand? In deze blog lees je over de vier pijlers die er in deze uitdaging toe doen.
Kleine stapjes die een groot verschil maken
Als je lichamelijke of geestelijke klachten hebt, bijvoorbeeld langdurige zwaarmoedigheid neigend naar depressiviteit, worden vaak middelen voorgeschreven door artsen die wel de klacht maar niet de oorzaak wegnemen. Ben jij iemand die wil werken aan een gezondere leefstijl en lukt het je niet alleen? Dan is het inschakelen van een leefstijlcoach geen gek idee. In kleine stapjes maak je echt al heel snel een groot verschil. Mail Ems Peters voor een gratis kennismakingsgesprek.
Zeggingskracht…hoe werkt dat?
Een videoproductie maken voor een personal Brand, dat kunnen er meer. Een video met zeggingskracht waar de kijker door geboeid wordt en die hem leidt naar precies het doel wat de filmmaker voor ogen had, dat is andere koek. Dat is het terrein waarop ElevatorPitchOnline zich onderscheidt. In deze blog doen we een boekje open en krijg je uitleg over wat die zeggingskracht nou eigenlijk is en hoe jij die ook kunt realiseren.
Hoe werkt een verplichte videosollicitatie… ?
Solliciteren is al lastig genoeg voor de meeste mensen. Maar als er dan ook nog vrij onverwacht een extra eis bij komt, in de vorm van een verplicht filmpje, zijn de rapen gaar. Videosolliciteren heet dat. Wat doe je? Ga je door of stop je de procedure. Als je kiest voor het eerste kan ElevatorPitchOnline je verder helpen. Annuleren is dan niet nodig, integendeel, je vergroot je kansen. Videosolliciteren is van deze tijd.
Wat heb je aan een merkopstelling?
Heel wat ondernemers, freelancers en zzp’ers lopen geregeld tegen merkvragen aan waar ze moeilijk uitkomen. Daarom is het goed om te weten dat een merkopstelling een uitstekend hulpmiddel is om een merkprobleem te doorgronden. Als je daar meer van wilt weten is het meedoen aan de masterclass op 23 juni’22 een goed idee.