Supermethode voor lastige besluitvorming

vrouw die nadenkt

De Kracht van Keuzevrijheid: een super Methode voor Effectieve Besluitvorming

 

Tony Robbins: “Onthoud dat je altijd opties hebt, in elke situatie. En keuzevrijheid is een van de grootste geschenken van het leven.”

 

We maken het allemaal wel eens mee: je wordt geconfronteerd met meerdere opties waartoe je je in zekere zin verplicht hebt of daar een belang in hebt. Deze gelijktijdig uitvoeren lijkt echter een mission impossible. Je komt in een tijdsklem of een ander soort frictie. Om hier toch goed mee om te gaan is er een methode waar je hierna meer over leest.

Ken je Uitkomsten

Het begint allemaal met het definiëren van de resultaten die je zoekt. Je kunt geen effectieve beslissing nemen als je niet weet wat je wilt. Wees daarom precies en duidelijk in wat je zoekt, want als je te algemeen bent, kom je nooit tot een bevredigend resultaat. Duidelijkheid geeft je de kracht om gericht te handelen.

 

Zet vervolgens je gewenste resultaten op een rijtje en rangschik ze in volgorde van belangrijkheid. We willen vaak niet slechts één ding, dus het is cruciaal om te weten wat het meest essentieel voor je is.

 

OPTIES

Eén keuze is geen keuze, twee opties creëren een dilemma. Daarom moet je jezelf ertoe aanzetten om minstens drie opties te bedenken voor elke beslissing. Drie opties bieden je de kans om echt te kiezen en dwingen je om creatief te worden. Het breekt ook beperkende overtuigingen open.

Dus kom met minstens drie opties en dan is de kans groot dat je er nog drie of vier kunt bedenken..

 

CONSEQUENTIES

Als je eenmaal opties hebt, kun je die grondig onderzoeken. Noteer alle mogelijke voor- en nadelen van elke optie. Het opschrijven van je gedachten is essentieel omdat het je helpt om niet in cirkeltjes te blijven redeneren.

 

EVALUEER

Bij het evalueren van je opties is het belangrijk om de waarschijnlijkheid van de voor- en nadelen in overweging te nemen. Onderzoek hoe reëel het is dat bepaalde voor- of nadelen zich daadwerkelijk zullen voordoen.

 

Soms kun je vast gaan zitten in je eigen hoofd en overdrijf je de risico’s in je gedachten. Zorg er daarom voor dat je het verschil weet tussen reële en ingebeelde risico’s.

 

BEPERKEN

Het laatste aspect is het verzachten van de nadelen van je gekozen optie. Hoe behoud je de gewenste keuze, maar minimaliseer je de nadelen? Denk aan asymmetrische risico-beloning: minimaliseer het risico voor maximale winst.

Voorbeeld: Stel je voor dat je als coach overweegt om een nieuwe online training te lanceren om je expertise te delen en nieuwe klanten aan te trekken. Je hebt een waardevol programma ontwikkeld dat potentieel veel waarde kan bieden aan je klanten, maar je bent ook bezorgd over de tijd en middelen die je moet investeren om het programma te maken en te promoten.

 

Asymmetrische risico-beloning houdt in dat je manieren zoekt om het risico te minimaliseren en toch te streven naar maximale winst.

 

Een aanpak om dit te doen, is door een “soft launch” te organiseren voordat je het programma op grote schaal promoot. Dit wordt ook wel de beta versie of pilot genoemd. In plaats van direct veel tijd en geld te besteden aan marketing, kies je ervoor om een kleine groep bestaande klanten of een geselecteerde doelgroep uit te nodigen om deel te nemen aan de training tegen een gereduceerde prijs of zelfs gratis.

 

Tijdens deze soft launch krijg je waardevolle feedback van de deelnemers over de inhoud, structuur en waarde van het programma. Je kunt ontdekken welke elementen goed werken en welke eventueel verbeterd moeten worden.

 

Met deze feedback kun je het programma verder verfijnen en optimaliseren voordat je het op grotere schaal promoot. Bovendien kun je testimonials en positieve ervaringen verzamelen van de deelnemers, die je kunt gebruiken als sociaal bewijs om nieuwe klanten aan te trekken.

 

Door deze aanpak minimaliseer je het risico van een grootschalige lancering met weinig respons of teleurgestelde klanten. Tegelijkertijd stelt het je in staat om te profiteren van maximale winst als je een goed geoptimaliseerd programma lanceert dat positieve resultaten oplevert voor je klanten.

 

 

OPLOSSEN

De laatste stap is om een beslissing te nemen en hieraan vast te houden. Kies bewust om verder te gaan met de optie die je het meest aanspreekt en voer deze beslissing met stevige vastberadenheid uit.

 

Onthoud dat je altijd keuzevrijheid hebt en dat het maken van beslissingen een krachtig middel is om de koers van je leven te bepalen. Met de hierboven beschreven methode kun je met vertrouwen jouw pad volgen, waarbij je de best mogelijke resultaten voor jezelf en je merk bereikt.

 

Een andere methode waar ik deze blog over schreef is die van een merkopstelling. Dat is een methode die voortkomt uit het systemisch werk en parallellen heeft met de familieopstelling. Prima te gebruiken natuurlijk in combinatie met de methode van Tony Robbins.

 

Bron: Anthony Robbins

Gerelateerde berichten

Hoe geef je een presentatie die blijft hangen?

Presentaties geven. Iedereen krijgt er wel een keer mee te maken. Die van mij vond plaats op de middelbare school en ik weet nog hoe leuk ik het vond om te doen. Later bleek ik een uitzondering. De meeste kinderen, later volwassenen vinden het helemaal niets. Ze sterven duizend doden als ze op het podium staan. Vreselijk jammer is dat want het kan zo mooi zijn, zo bijzonder, zo rijk. Voor iedereen die denkt dat die nog wat kan leren als het aankomt op pitchen, lezingen geven en betogen houden voor een publiek of camera is deze blog uiterst praktisch. Lees hierin over de gouden tips.

read more

Ben jij klaar voor dat video podium?

Voorbereiding is het halve werk. En dat begint vooral met het mentale deel als het gaat om het maken van een videopitch. Als je daar aan toe bent lees je in deze blog een aantal aandachtspuntjes waar je veel aan kunt hebben.

read more

Ownership: De kracht van eigenaarschap in leiderschap en de impact op je pitch

Ownership is zo’n woord wat je veel tegenkomt in leiderschaps visies. Je kunt het ook tonen in je pitch. Of eigenlijk, ownership zit zo diep in iemand dat het nauwelijks gekunsteld kan, als het er is helpt dat je pitch enorm in geloofwaardigheid omdat mensen voelen dat jij volledig gecommitteerd bent. En dan raak je je publiek. In deze blog vind je enkele tips over hoe je dit kunt benutten.

read more