Hoe leren pitchen je leven kan veranderen

Lotte van Eijk in de Volskrant

Ken jij Lotte van Eijk uit Hoogvliet? Zij is de trigger voor deze blog. Ik zal je uitleggen waarom en waarom zij een heerlijk voorbeeld is voor mensen die nog geremd zijn om zichzelf meer op de buitenwereld te richten. Als je haar verhaal leest roept dit zoiets op als: ‘als zij het kan, waarom zou ik het dan niet kunnen?’ Wat mij betreft een perfect voorbeeld dus.

Maar laten we eerst stilstaan bij het volgende: er lopen aardig wat mensen rond met een ongekende hoeveelheid talent, ervaringsdeskundigheid of waardevolle kennis op allerlei gebied. Misschien ben je er ook wel een. Ze beschikken over iets dat ook best van grote waarde zou kunnen zijn voor anderen. Soms zelfs zo waardevol en overtuigend dat er geld mee verdiend kan worden. Sommige van die mensen zouden dat ook graag willen. Alleen…. geen hond weet er vanaf. Er wordt geen of weinig moeite gedaan om het bekend te maken aan een groter publiek dan de eigen micro kring in hun vertrouwde comfort zone.

Hun uitdaging is dus: ‘hoe breng ik die pot met goud naar buiten? Hoe zorg ik ervoor dat anderen te weten komen welk geweldige ideeën, diensten, producten, initiatieven, idealen of wat dan ook ik heb?’

 

Hobbel

Dat ‘naar buiten brengen‘ blijkt in de praktijk een hobbel van jewelste. Zeg maar van het type formaat waardoor de massa afhaakt.  ‘Geef mijn portie maar aan Fikkie.’ is het gevoel dat ze overvalt. Ze denken simpelweg dat zoiets voor hun niet mogelijk is. De consequentie van deze houding ligt dan voor de hand: al die (potentiële) waarde blijft binnenboord, er wordt geen stuiver mee verdiend, en, wat veel erger is: waardevol talent blijft onbenut.

Die keuze voor terughoudendheid gebeurt natuurlijk niet met een blij gevoel. Het zal echt wel de nodige overpeinzingen opleveren. Bijvoorbeeld over hoe geweldig het zou zijn als het wel bekend zou worden. Hoe top zou het zijn als je in staat bent om die pot met goud uit de anonimiteit te trekken. Hoe mooi is het als je wel die impact gewoon gaat maken? Dat je anderen superblij kunt maken met wat jij in de aanbieding hebt.  Simpelweg door datgene wat helemaal ‘jouw ding’ is, te pitchen.

 

Lotte van Eijk doet het gewoon

Nu kom ik weer bij Lotte. Een prachtig voorbeeld van iemand die op dit punt een doorbraak maakte en laat zien hoe een ‘gewone’ meid uit het volk dat aanpakt. Ze was te zien op de cover van de Volkskrant Magazine van 2 augustus 2024 (foto boven) en daarin te lezen met een vet verhaal. Ze bedacht de term ‘fat liberation’ en bouwde een community. Inmiddels heeft ze een eigen kledinglijn voor sizeplussers. Iedereen spreekt ze aan met ‘schat’ of ‘meid’  (ook mannen). Ze komt op voor dikke mensen en alle anderen die een beetje anders zijn dan gemiddeld, inclusief mensen uit de queer gemeenschap.

 

Rauw maar authentiek

De manier waarop ze haar verhaal brengt is rauw en extreem direct, maar vooral: authentiek! Toen ik de kop van haar artikel las dacht ik eerst: ‘hè, wat bezielt de Volkskrant om dit soort types in de schijnwerpers te zetten? Hoe rijmt dit met jullie imago van links intellectuele kwaliteitskrant?’ 

 

Mijn onterechte vooroordeel belette me niet het stuk te lezen. En toen ik deed verleidde het verhaal mij niet in de zin van: ‘ tjee …wat voel ik me aangesproken’ en: ‘ daar wil ik bij horen.’ Maar wat wel indruk maakt is haar stijl, en daarmee: de kracht en impact van haar verhaal. De combinatie van haar verhaal, hoe ze het brengt en haar woordkeuze is bewonderenswaardig.  En natuurlijk vraagt dat moed, het ging bij haar ook niet van een leien dakje. Soms heb je een trigger nodig die iets in je wakker maakt en zegt: zo gaan we niet verder, zo ga IK niet verder…van nu af aan gaat het anders….!!!

Door gewoon zichzelf te zijn en precies te zeggen waar het op staat, ongezouten en met ballen, dat is bij haar de formule die werkt. De teller van het aantal volgers op haar Insta account staat op dit moment inmiddels op 137.000.

IJzersterke filmpjes

Ik heb daar ook haar filmpjes bekeken. In het begin was het eventjes wennen, maar ik barstte al snel spontaan in lachen uit. Dat gebeurde met een mix van emoties waarvan bewondering de sterkste was. Het kan dus ècht. Ook mensen die niet bekend staan als per se super glamorous, wereldkampioen in een of andere sport, of super welbespraakt e.d. kunnen het maken. En hoe.

Check het zelf 

Het maakt niet uit of het je smaak is of niet, maar check gewoon hoe het bij haar werkt, hoe ze aandacht trekt en daar iets constructiefs mee doet.  Kijk even naar de posts op haar Insta @lovaeij en oordeel zelf. Ik zeg: iedereen die net als Lotte van Eijk ook iets te melden heeft waar anderen blij van kunnen worden kan een voorbeeld aan haar nemen.

 

 

volkskrant artikel Lotte van Eijk

Stappenplan

En nu jij, als je al zover gekomen bent met lezen moet er ongetwijfeld ook iets in jou zitten wat prikkelt. Misschien wil jij ook wel stappen maken .

En dat kan. Daar ben ik voor, noem me een pitchfluisteraar, of pitchjunk. Sinds 2012 verdiep ik me in een nieuw vakgebied: Pitchologie. Zoek het woord vooral niet op in van Dale, het staat er nog niet in (maar dat is een kwestie van tijd).

Mijn stappenplan helpt je verder. Een methode die volledig dummy-proof is, zeker als je de hulp daarbij van Elevator Pitch Online inroept. Iedereen kan hiermee leren pitchen, en niet per se eenmalig. Als je het eenmaal doorhebt, kun je het voor de rest van je leven doen. Het zou dus zomaar life changing kunnen zijn, want zodra je dit kunstje verstaat houdt niets of niemand je nog tegen als jij ergens moet vlammen met een pitch.

Stap 1

In de eerste plaats ga je eerst bij jezelf te rade wat precies jouw waardepropositie is, oftewel wat je naar buiten wilt brengen. We gaan dit concreet maken met beeld van tekeningetjes, kernwoorden, en korte beschrijvingen. Deze aanpak leert je om het straks in enkele zinnen onder woorden te brengen.

Voorbeeld oppassen op huizen en huisdieren:

Ben je bijvoorbeeld iemand die het geweldig vindt om honden voor anderen uit te laten, of op een huis te passen van mensen die op vakantie gaan maar met de zorg voor hun hond zitten? Dan zou zo’n zinnetje kunnen zijn: “Wil jij zorgeloos op vakantie en gun jij je dierbare thuisblijvers ook een fijne tijd? Ik ben een gepassioneerde hondenliefhebber en heb al menig woning in vakantietijd een veilig doorkomen geboden. Bovendien zorg ik dat jouw hond niets te kort komt als jij straks in de mediterrane zon aan een mooi kleurtje werkt.”

Voorbeeld verhuizen:

Of ben jij iemand die heel handig is met verhuizingen en ook nog eens eigen vervoer heeft, maar niemand die het weet? Terwijl voor veel mensen een verhuisbedrijf veel te duur is en hulpvaardige vrienden buiten beeld? Dan zou dit een voorbeeld voor je pitch kunnen zijn:

“Een verhuisbedrijf is kostbaar, en verhuizen is toch wel een soort megaproject. Ik heb van helpen bij verhuizen mijn favoriete sport gemaakt. Ja ik weet het, iedere gek zijn gebrek, maar zo werkt het voor mij. Mijn prijzen zijn ook te gek, je gelooft het niet als ik je vertel wat je mag afrekenen. Bel me op (…..) en ik kom graag langs voor een afspraak.”

Begin dus met waardepropositie in een kort verhaaltje te verpakken, dat je makkelijk kunt reproduceren. Oefenen is de sleutel, en dat gaat iedereen lukken.

Stap 2

Deze stap gaat over wie jij bent en hoe je naar buiten wilt treden. Hoe wil jij je identificeren met je publiek?

Op welke manier wil jij je verhaal, je idee, aanbod of welke boodschap dan ook naar buiten brengen? Denk na over je gewenste imago en besef dat welk imago je ook kiest, dit zo dicht mogelijk bij je ware natuur moet liggen. Anders word je al gauw als fake gezien en dat is de dood in de pot. De beste tip is dus, gewoon jezelf blijven, praten in je eigen taal en je spontane enthousiasme laten zien voor datgene waar jij je sterk voor maakt. Ook hier weer: Lotte is een mooi voorbeeld.

Stap 3

De derde stap is oefenen, en daar gebruiken we een camera bij. We zoeken een goed plekje op waar we de opname kunnen maken en daar gaan we aan de slag. Als pitch trainer en filmmaker ben ik gewend om bij vrijwel iedereen alles uit de kast te trekken wat nodig is.

Stap 4

Als er genoeg beelden zijn geschoten ga ik ermee aan de slag. Vooraf bespreek ik met je wat mijn idee qua montage is, vooral welke stukken bruikbaar zijn en dan ga ik de montagekamer in. Ik verpak jouw pitch in een catchy filmpje. Een filmpje waarin jouw stijl, jouw boodschap en de aanhaking (hook) met je doelpubliek volledig op één lijn liggen. Alles moet kloppen.

Stap 5

Je ontvangt je filmpje en gaat dit vele malen eerst zelf bekijken. Wen maar even aan het idee dat jij straks ook door vele onbekenden bekeken gaat worden. Dus dit beeld, dit filmpje wat jij nu bekijkt, gaat jouw boodschap verkopen. Jij moet je daar thuis bij voelen, sterk, trots, voldaan. Heb je dit nog niet, dan gaat stap 3 herhaald worden.

Tot die helemaal goed is. De eerste stappen naar beroemdheid zijn dan gezet. Het mooie is bovendien: je weet nu hoe het werkt en je kunt het zelf. Je zelfvertrouwen krijgt een nieuwe dimensie en dat merkt de buitenwereld ook.

Als je eenmaal de drempel hebt genomen om die pitch wereldkundig te maken, heb je afgerekend met oude belemmeringen die jou op de handrem hielden. Die drempels zijn geknakt. Je weet nu dat je het kan. Het verleggen van dit soort barrières is de enige manier die je als mens echt laat groeien, je naar de next level brengt en jouw potentieel tot bloei laat komen.

En nu op internet met je verhaal

Jij kunt je filmpje nu gaan posten (of niet)  op de kanalen van jouw keuze. Door deze aanpak heb je niet alleen een leuk filmpje waar je veel views mee scoort, je gaat het ook leuk vinden.

Mijn belofte aan jou: ik help je om die stap te nemen. Ik neem je bij de hand en we gaan ervoor. Die Rotterdamse cultuur die je in Lotte door voelt klinken heb ik ook. Qua rauwheid en toonsoort in een andere variatie weliswaar, maar de just make it happen mentaliteit….. dat herkennen veel mensen ook in mijn aanpak.

Denk je nu, ‘het wordt tijd dat ik ook eens wat steviger uit de kast kom…? Duidelijk maak in ondubbelzinnige taal wat ik voor anderen kan betekenen, wat ik met de wereld voor heb of iets anders dat je bekend wilt maken?’ 

Barst jij van de talenten maar zouden meer mensen daarvan op de hoogte mogen zijn.

Voel je dat er mogelijkheden liggen om die talenten om te zetten in gouden deals? Wil je het een keer proberen? Je bent van harte welkom!

Gerelateerde berichten

Met deze 11 succesfactoren wordt jouw pitch straks ook een succes

Leer de 11 succesfactoren voor effectief profileren en onderscheid jezelf! In deze blog ontdek je hoe zelfkennis, verbale en non-verbale communicatie, overtuigingskracht, en emotionele intelligentie je helpen opvallen. Ook voor introverte mensen bieden we praktische tips: focus op je boodschap, bereid je goed voor en werk stap voor stap aan je zelfvertrouwen.

read more

Hoe geef je een presentatie die blijft hangen?

Presentaties geven. Iedereen krijgt er wel een keer mee te maken. Die van mij vond plaats op de middelbare school en ik weet nog hoe leuk ik het vond om te doen. Later bleek ik een uitzondering. De meeste kinderen, later volwassenen vinden het helemaal niets. Ze sterven duizend doden als ze op het podium staan. Vreselijk jammer is dat want het kan zo mooi zijn, zo bijzonder, zo rijk. Voor iedereen die denkt dat die nog wat kan leren als het aankomt op pitchen, lezingen geven en betogen houden voor een publiek of camera is deze blog uiterst praktisch. Lees hierin over de gouden tips.

read more

Ben jij klaar voor dat video podium?

Voorbereiding is het halve werk. En dat begint vooral met het mentale deel als het gaat om het maken van een videopitch. Als je daar aan toe bent lees je in deze blog een aantal aandachtspuntjes waar je veel aan kunt hebben.

read more