Betekenis en herinneringen: hoe ze presence versterken

flesje eau de toilette

 

Presence is een beetje een vaag begrip. Toch is het heel belangrijk, zeker voor mensen met een eigen praktijk die gezien willen worden.

Het draait bij presence om meer dan simpelweg aanwezig zijn; het is de onzichtbare kracht die iemand uitstraalt en die door anderen instinctief wordt gevoeld. Presence gaat over authenticiteit, zelfkennis en de manier waarop we onszelf presenteren. Maar wat we vaak over het hoofd zien is de doorwerking. Hoe diep onze herinneringen en de betekenis die we aan gebeurtenissen hechten, onze presence beïnvloeden. Herinneringen dragen namelijk niet alleen bij aan wie we zijn, maar ook aan hoe we dat beleven en dat ‘zelf’ laten zien.

De kracht van herinneringen in presence

Herinneringen vormen de bouwstenen van ons innerlijk. Ze geven betekenis aan ons leven en vormen onze waarden, overtuigingen en gedrag. Stel je bijvoorbeeld voor dat je iemand ontmoet die herinneringen heeft aan momenten waarin hij vertrouwen kreeg en uitdagingen overwon. Je merkt dan vrijwel meteen dat die herinneringen kracht geven. Ze kunnen de kern zijn van een stevige presence, omdat ze een gevoel van zelfvertrouwen en weerbaarheid versterken. Aan de andere kant zal iemand met negatieve herinneringen door bijvoorbeeld teleurstellingen of afwijzingen moeite hebben om zelfverzekerd over te komen. Ook deze herinneringen resoneren in onze presence, zelfs als we ze niet bewust aanstippen.

Presence komt ook voort uit de emotionele waarde die we aan gebeurtenissen hechten. Ik heb daar zelf een mooi verhaal over. Dat gaat over een flesje eau de toilette dat veertien jaar geleden cadeau werd gedaan door iemand die mij dierbaar was. Zijn cadeau is op een paar druppels na leeg en staat op onze toilet met nog 15 andere flesjes. Afgelopen zaterdag viel mijn blik er op en dat riep in een split second een nostalgisch moment op. Meteen zag ik het moment weer voor me waarop ik het als cadeau ontving op mijn verjaardag.

Nostalgie?

Het ging niet zo zeer om het flesje zelf, maar om de herinneringen en emoties die ermee verbonden waren. Het zijn dit soort dingen die je bijbrengt hoe een ander je waardeerde. Een klein voorbeeldje van hoe zoiets je presence kan versterken. En dat is altijd voor de buitenwereld terug te zien. Niet per se dit kleine voorbeeld van zo’n momentje, maar de optelsom van die vele momentjes. De betekenis die wij aan herinneringen hechten, wordt zo zichtbaar in ons gedrag, onze houding en zelfs in onze stem. Buiten dit simpele voorbeeld uit mijn persoonlijk leven zijn er miljoenen andere voorbeelden te verzinnen aan dingen, foto’s en voorwerpen die betekenisvolle herinneringen oproepen. Iedereen kent ze wel. Ga maar eens een zolder opruimen en kijk wat je tegenkomt en wat dat doet. Niet voor niets hebben mega veel mensen moeite met ontspullen.

Betekenis en het verhaal dat je vertelt

Betekenis geeft ons als mens een verhaal, en mensen met een sterke presence begrijpen dit vaak intuïtief. Zij hebben hun verhaal helder – zij weten welke gebeurtenissen hen gevormd hebben en hoe die gebeurtenissen bijdragen aan hun huidige overtuigingen en doelen. Als iemand die betekenis voor zichzelf helder heeft, is dat voelbaar. Die persoon straalt een soort integriteit en zekerheid uit die anderen vertrouwen inboezemt. Het verhaal dat we onszelf vertellen, geeft onze presence stevigheid. Door onze eigen betekenisvolle herinneringen en het verhaal daarachter te erkennen, kunnen we krachtiger en overtuigender overkomen.

De moraal van dit verhaal is grotendeels dat we als mens vrijwel altijd bezig zijn betekenis te geven aan dingen om ons heen. Tegelijkertijd snakken wij er zelf ook naar om betekenis te ontvangen bij anderen die voor ons relevant zijn. Je klanten bijvoorbeeld.

Herinneringen als bron van authentieke presence

Wat presence vaak zo aantrekkelijk maakt, is de authenticiteit die iemand uitstraalt. Authenticiteit komt voort uit een manier van leven dat in lijn is met je eigen waarden en ervaringen. Ontdaan van maskers en conditioneringen.  Door onze herinneringen een bewuste plek te geven en stil te staan bij betekenisvolle gebeurtenissen, ontstaat een oprechte kracht in onze presence. Wanneer je dit soort herinneringen niet wegstopt maar in plaats daarvan erkent als een deel van je levensverhaal, kun je jezelf volledig laten zien. En daar zitten ook de kwetsbaarheden en de wijsheid in die we uit die momenten hebben gehaald. Deze diepgang creëert een presence die niet alleen zelfverzekerd is, maar ook echtheid en warmte uitstraalt.

Hoe presence ontstaat uit betekenisvolle herinneringen

De kunst is om je herinneringen actief te gebruiken en dat zal er toe leiden dat je jezelf beter leert kennen. Probeer zo nu en dan, net als ik met dat flesje, terug te reflecteren op momenten die jou hebben gevormd en vraag jezelf af welke betekenis je eraan hebt gegeven. Wat zeggen die herinneringen over jouw waarden, je kracht en je kwetsbaarheden? Welke positieve momenten kun je bewust inzetten om je presence te versterken? Door herinneringen te integreren en hun waarde in het dagelijks leven te erkennen, bouw je aan een presence die dieper en voller is – een presence die zowel jezelf ondersteunt, als anderen inspireert.

Presence is dus geen toevallige uitstraling. Het is een bewuste expressie van alles wat ons gevormd heeft. Herinneringen en de betekenis die we eraan geven, kunnen daarom een krachtige bron zijn om een presence te ontwikkelen. Een presence die indruk maakt.

 

Gerelateerde berichten

Ben jij klaar voor dat video podium?

Voorbereiding is het halve werk. En dat begint vooral met het mentale deel als het gaat om het maken van een videopitch. Als je daar aan toe bent lees je in deze blog een aantal aandachtspuntjes waar je veel aan kunt hebben.

read more

Ownership: De kracht van eigenaarschap in leiderschap en de impact op je pitch

Ownership is zo’n woord wat je veel tegenkomt in leiderschaps visies. Je kunt het ook tonen in je pitch. Of eigenlijk, ownership zit zo diep in iemand dat het nauwelijks gekunsteld kan, als het er is helpt dat je pitch enorm in geloofwaardigheid omdat mensen voelen dat jij volledig gecommitteerd bent. En dan raak je je publiek. In deze blog vind je enkele tips over hoe je dit kunt benutten.

read more

Het fundament van een sterk merk: zelfexpressie als sleutel tot succes

Het beste wat je voor je merk kunt doen is bouwen aan ene goede reputatie. Als dat je lukt lukt alles. Dan is alles in orde. De weg naar een goede reputatie kent vele routes en die moeten allemaal bewandeld worden. Ze moeten allemaal in orde zijn. Een daarvan is je zichtbaarheid en je uitstraling. Dat laatste moet emotionele resonantiekracht hebben. Mensen die jou zien, horen spreken moeten in een soort trance raken; beetje overdreven maar je snapt het: je moet ze raken. Kun je dat leren? Ja, dat kan, daar heeft elevator pitch online zelfs haar core business van gemaakt. Bel voor een afspraak voor de lakmoesproef, die eventueel vervolgd wordt met een 5puntsmeting. Vijf punten waarop jouw videpitch getest wordt op resonantiekracht.

read more