Wat kunnen extraverten leren van introverten

Zelf scoor ik in psychologische testen een krappe 6+ op extravert. Redelijk in de middenmoot dus. Ik vind het vaak heerlijk om me terug te trekken en me als kluizenaar te gedragen. Tegelijkertijd geniet ik er ook van als ik op een podium sta en met een publiek aan de slag mag. 

 

In mijn eigen workshops kom ik relatief veel introverte deelnemers tegen. Veelal freelancers met een kennisintensief vak, zoals coaches, docenten, adviseurs. Mensen die door de bank genomen liever op de achtergrond bezig zijn dan in de openbare belangstelling acte de presence moeten geven.

 

En ik moet zeggen, voor de gemiddelde introvert neem ik mijn petje af wat betreft de houding die ze innemen. Die heeft zoiets van: ik snap dat klanten niet zo maar naar me toekomen, dat ik daar dus iets voor moet doen: zichtbaar zijn. Laat ik dat dan maar doen. En dan maar liefst gedegen en goed ook.

 

Dat is de houding die ik herken bij veel van mijn introverte deelnemers aan workshops, zoals ‘Zet je pitch op video’

 

De eerste indruk die weleens ontstaat als je introverte mensen ziet presenteren is alsof het lijkt dat ze zichzelf over een drempel moeten tillen. Alsof ze uit een diepe put klimmen en met hun kin op de rand hun stem te laten horen. Niet te ver boven de rand want ze willen snel weer terug naar beneden kunnen. Terwijl extraverten een tegenovergesteld beeld laten zien, mensen die met het grootste gemak voor een publiek staan en er zelfs van genieten.

Misschien zou je kunnen zeggen, in simpele taal, dat hier de essentie ligt tussen introverte en extraverte personen die, bijvoorbeeld, een pitch moeten afgeven voor een camera, of voor een publiek.

Introverte mensen hebben vaak meer moeite met het naar voren treden en zichzelf presenteren. Ze moeten diep graven in zichzelf omdat ze van nature meer naar binnen gericht zijn. Het voelt als een enorme stap buiten hun comfortzone. Het kost hen veel energie om hun gedachten en ideeën naar buiten te brengen.

Maar laten we nu eens kijken wat die extraverte mensen zouden kunnen leren van de introverten, want die doen op hun beurt een heleboel dingen erg goed. Zo goed zelfs dat hun introversie duidelijke voordelen biedt:

 

Luisteren en empathie

Introverte mensen zijn vaak betere luisteraars en tonen meer empathie tijdens interacties. Dit stelt hen in staat om de behoeften en verwachtingen van hun publiek beter te begrijpen, wat cruciaal is bij het afstemmen van een pitch op de doelgroep.

 

Diepte in boodschap

Introverte individuen zijn vaak bedreven in het grondig uitwerken van ideeën en het presenteren van een diepgaande analyse. Extraverten hebben er vaak nogal eens een handje van om snel te spreken en wat oppervlakkiger te blijven. Introverte mensen voegen waarde toe door complexe concepten helder en gestructureerd over te brengen.

 

Voorbereiding en reflectie

Introverten hebben de neiging om meer tijd te besteden aan voorbereiding en zelfreflectie voordat ze voor een publiek spreken. Dit kan resulteren in een meer doordachte en goed doordachte presentatie, wat de impact ervan kan vergroten.

 

Authenticiteit

Introverte mensen stralen wat sneller een beeld van authenticiteit uit doordat ze minder geneigd zijn tot overdreven showmanship. Het gevolg is natuurlijk dat het publiek dat waardeert met als gevolg dat ook het vertrouwen groter wordt. Ze zien dat de spreker oprecht is.

Kracht van observatie

Introverte mensen zijn vaak bedreven in het observeren van hun omgeving en het oppikken van subtiele signalen. Daardoor kunnen ze beter in spelen op de reacties van hun publiek tijdens een presentatie en indien nodig hun benadering aan te passen.

 

Creativiteit en originaliteit

Introverte personen hebben vaak een rijke innerlijke wereld waaruit ze unieke en originele ideeën kunnen genereren. Hiermee kunnen ze creatieve presentatie- en pitchtechnieken tot stand brengen waarmee ze hun publiek aanspreken en boeien.

 

Introspectie voor groei

Introverten zijn vaak meer geneigd tot introspectie en zelfevaluatie na een presentatie. Daardoor kennen ze hun sterke punten en weten die te benutten. Natuurlijk zijn ze ook scherp op gebieden waarop ze zich kunnen verbeteren. Dat helpt  dan weer bij hun groei en ontwikkeling als spreker.

 

Rustige zelfverzekerdheid

Extraverten mogen dan vaak uitblinken in het expliciet tonen van zelfvertrouwen, de introverten stralen vaak een rustige zelfverzekerdheid uit. Niet zelden leidt dit tot een diepgaande indruk op het publiek en weten ze daarmee te overtuigen op geloofwaardigheid en autoriteit.

Zo beste extraverten, hier kunnen jullie hopelijk iets mee. En introverten: petje af voor jullie, dank voor de goede voorbeelden.

In mijn workshop hanteer ik verschillende aanvliegroutes om introverte deelnemers te helpen om er het beste uit te halen:

  1. Ik creëer een veilige omgeving waarin ze zich comfortabel voelen om zichzelf te uiten.
  2. Ik geef ze voldoende voorbereidingstijd zodat ze zelfverzekerder zijn wanneer ze voor de camera staan.
  3. Ik organiseer oefensessies in kleine groepen zodat ze zich op hun gemak voelen.
  4. Ik help ze zich te richten op hun sterke punten en unieke kwaliteiten.
  5. Ik deel technieken voor zelfvertrouwen zoals ademhalingsoefeningen en visualisatietechnieken.
  6. Ik benadruk het belang van pauzes en ademhaling tijdens het pitchen.
  7. Ik geef constructieve feedback en moedig ze aan om te blijven groeien.

Met deze aanpak vergroot ik het comfortniveau en help ik ze effectiever te worden in het geven van pitches voor een draaiende camera.

De workshop Zet je pitch op Video geef ik maandelijks. Op 29 januari ’24 had ik de eer om dat te mogen doen voor 4 docenten in biodanza. Het werd een maatwerk training en als je iets van de stemming wilt proeven kijk dan even naar dit filmpje.  Laat me weten als je interesse hebt of er meer van wilt weten. Misschien wil je ook kijken naar dit filmpje waarin ik de sessie van 7 december 2023 aankondig.  In deze workshop leren ook introverten professionals en ondernemers hoe ze nog meer uit hun pitch kunnen halen.

 

O ja, een pitch moet je ruim zien. Alle videocontent waarin je als ondernemer zelf contact maakt met je doelpubliek werkt. Zo zijn er origin stories op film, uitlegfilms waarin je iets vertelt over hoe je product of dienst werkt, of branding films waarin je de merkidentiteit en klantbelofte uit de doeken doet. Kenmerkend is dat je in al dit soort filmpjes steeds jezelf meeneemt. De schone kunst van persoonlijk zakelijk profileren is iets wat je de rest van je leven mag blijven beoefenen.

Gerelateerde berichten

Roem komt en gaat

Roem verwerven is een beladen begrip. In sommige sectoren is het een must en zijn mensen gretig om het te bereiken. In andere sectoren wordt het nagestreefd maar nooit bereikt. En zo zijn er nog talloze varianten van hoe mensen omgaan met roem. Regels om het te bereiken zijn er nauwelijks, maar wie er serieus mee bezig is maakt door het gebruik maken van de juiste middelen een goede kans.

read more

Een PitchVideo dat werkt zo

De pitchvideo is in. Dat is geen nieuws meer anno 2024 maar het blijft wel een uitdaging voor vele om er een te maken. Gelukkig kun je daar hulp voor krijgen in tal van workshops. Zowel bij het vervaardigen van de juiste tekst, een tekst die liefst ook strategisch is ingericht en doel schiet. En ook bij het brengen van je pitch en dat vraagt het beheersen van enkele retorische vaardigheden. Het is allemaal te leren en wie dat goed onder de knie krijgt bouwt al snel een voorsprong op als er gepitcht moet worden op een podium.

read more