Welke kleur past bij jouw drijfveren?

ieder mens heeft drijfveren

Persoonlijkheid en drijfveren zijn een bijzondere passie voor me. Vanuit mijn oude HR vak hield ik me bezig met Management Drives. Dat is een methode om uit te vinden welke prikkels iemand in beweging zet. Management Drives laat zien aan de hand van drijfveren welke prikkels tot welk gedrag leiden.

Iedere drijfveer reageert op prikkels

Een oranje persoon neigt er bijvoorbeeld naar om op prikkels te reageren die hem in de gelegenheid stellen om te scoren. Ze zijn resultaatgericht en statusbewust en streven er naar die individuele status te verhogen. Ze willen de beste zijn.

Mensen met gele drijfveren willen hun hersens de kost geven door lastige vraagstukken op te gaan lossen. Ze worden geïntrigeerd door complexiteit. 

Zo zijn er nog minstens vier kleuren die allemaal leiden naar een specifieke drijfveer. 

Drijfveren in personal branding

Waarom is dat drijfverenverhaal nou zo interessant voor Personal Branding? Er zijn tientallen methodieken waarmee je psychologische factoren boven water kunt halen. The big 5 staat in dat rijtje voorop, mede omdat die ook als een van de weinige, een wetenschappelijke basis claimt.

Management Drives is zover ik weet  qua voorspellingswaarde niet wetenschappelijk gevalideerd, maar geeft wel sterke indicaties aan over gedrag waar je wat aan hebt. Het heeft een eigen diagnostische methode om iemands drijfveren te bepalen en dat heeft een hoge mate van herkenbaarheid. Honderdduizenden werknemers in allerlei bedrijven zijn er al mee besmet geraakt. Die mensen praten met en over elkaar in termen van kleuren. Dat doen ze overigens  nadrukkelijk met de kanttekening dat het geen waardeoordeel is.

Drijfveren ook interessant voor eenpitters

In Personal Branding vind ik het een bruikbaar instrument omdat het op een snelle manier helpt om de merkpersoonlijkheid te bepalen. Personal Branding gaat over eenpitters of over kleinschalige bedrijven en dus doet de persoonlijkheid van de merkdragers er toe. Zodra dat duidelijk is wordt de stap naar het bepalen van de merkpersoonlijkheid ook een makkelijkere.

Een merkdrager met een dominante oranje drijfveer zal bijvoorbeeld thema’s die te maken hebben met prestatiegerichtheid, status, ambitie sterk naar voren brengen in hun marketing communicatie. De kans is dan ook groot dat zij interessant zijn voor klanten die daar behoefte aan hebben.

DISC en Insight Discovery

Er zijn meer diagnostische instrumenten die met kleuren werken waarvan Insight Discovery en DISC de bekendste zijn. Ook die zijn uiterst bruikbaar voor de duiding van merkpersoonlijkheid.

Maatschappelijke gevoeligheid wordt steeds sterker

Het communiceren van die merkpersoonlijkheid is uitermate belangrijk omdat klanten nu eenmaal graag weten of ze met de juiste personen zaken doen. Kernwaarden doen er in deze tijd erg toe en drijfveren zijn gebaseerd op kernwaarden en lagere waarden. Op dit moment blijkt uit de actualiteit bij Spotify wat er met je merk kan gebeuren als je de verkeerde bronnen binnenhaalt. Neil Young was de eerste artiest die zich uit dit platform terugtrok omdat hij zich niet wil vereenzelvigen met het werk van Joe Rogan, een man die nogal omstreden personen aan het woord laat die in de ogen van velen gevaarlijke desinformatie verspreiden.

Jouw persoonlijkheid en je drijfveren

Wil je weten hoe jouw drijfveren in elkaar zitten en hoe die doorwerken in je merkidentiteit en uitstraling? Bel me een keer of maak een afspraak voor een consultancy gesprek. Het eerste half uur krijg je cadeau. Je houdt er hoe dan ook een duidelijk plaatje over van jouw drijfverenprofiel en een advies over wat je daarmee kunt in je merkcommunicatie.

 

 

 

Gerelateerde berichten

Met deze 11 succesfactoren wordt jouw pitch straks ook een succes

Leer de 11 succesfactoren voor effectief profileren en onderscheid jezelf! In deze blog ontdek je hoe zelfkennis, verbale en non-verbale communicatie, overtuigingskracht, en emotionele intelligentie je helpen opvallen. Ook voor introverte mensen bieden we praktische tips: focus op je boodschap, bereid je goed voor en werk stap voor stap aan je zelfvertrouwen.

read more

Hoe geef je een presentatie die blijft hangen?

Presentaties geven. Iedereen krijgt er wel een keer mee te maken. Die van mij vond plaats op de middelbare school en ik weet nog hoe leuk ik het vond om te doen. Later bleek ik een uitzondering. De meeste kinderen, later volwassenen vinden het helemaal niets. Ze sterven duizend doden als ze op het podium staan. Vreselijk jammer is dat want het kan zo mooi zijn, zo bijzonder, zo rijk. Voor iedereen die denkt dat die nog wat kan leren als het aankomt op pitchen, lezingen geven en betogen houden voor een publiek of camera is deze blog uiterst praktisch. Lees hierin over de gouden tips.

read more

Ben jij klaar voor dat video podium?

Voorbereiding is het halve werk. En dat begint vooral met het mentale deel als het gaat om het maken van een videopitch. Als je daar aan toe bent lees je in deze blog een aantal aandachtspuntjes waar je veel aan kunt hebben.

read more