
Persoonlijkheid en drijfveren zijn een bijzondere passie voor me. Vanuit mijn oude HR vak hield ik me bezig met Management Drives. Dat is een methode om uit te vinden welke prikkels iemand in beweging zet. Management Drives laat zien aan de hand van drijfveren welke prikkels tot welk gedrag leiden.
Iedere drijfveer reageert op prikkels
Een oranje persoon neigt er bijvoorbeeld naar om op prikkels te reageren die hem in de gelegenheid stellen om te scoren. Ze zijn resultaatgericht en statusbewust en streven er naar die individuele status te verhogen. Ze willen de beste zijn.
Mensen met gele drijfveren willen hun hersens de kost geven door lastige vraagstukken op te gaan lossen. Ze worden geïntrigeerd door complexiteit.
Zo zijn er nog minstens vier kleuren die allemaal leiden naar een specifieke drijfveer.
Drijfveren in personal branding
Waarom is dat drijfverenverhaal nou zo interessant voor Personal Branding? Er zijn tientallen methodieken waarmee je psychologische factoren boven water kunt halen. The big 5 staat in dat rijtje voorop, mede omdat die ook als een van de weinige, een wetenschappelijke basis claimt.
Management Drives is zover ik weet qua voorspellingswaarde niet wetenschappelijk gevalideerd, maar geeft wel sterke indicaties aan over gedrag waar je wat aan hebt. Het heeft een eigen diagnostische methode om iemands drijfveren te bepalen en dat heeft een hoge mate van herkenbaarheid. Honderdduizenden werknemers in allerlei bedrijven zijn er al mee besmet geraakt. Die mensen praten met en over elkaar in termen van kleuren. Dat doen ze overigens nadrukkelijk met de kanttekening dat het geen waardeoordeel is.
Drijfveren ook interessant voor eenpitters
In Personal Branding vind ik het een bruikbaar instrument omdat het op een snelle manier helpt om de merkpersoonlijkheid te bepalen. Personal Branding gaat over eenpitters of over kleinschalige bedrijven en dus doet de persoonlijkheid van de merkdragers er toe. Zodra dat duidelijk is wordt de stap naar het bepalen van de merkpersoonlijkheid ook een makkelijkere.
Een merkdrager met een dominante oranje drijfveer zal bijvoorbeeld thema’s die te maken hebben met prestatiegerichtheid, status, ambitie sterk naar voren brengen in hun marketing communicatie. De kans is dan ook groot dat zij interessant zijn voor klanten die daar behoefte aan hebben.
DISC en Insight Discovery
Er zijn meer diagnostische instrumenten die met kleuren werken waarvan Insight Discovery en DISC de bekendste zijn. Ook die zijn uiterst bruikbaar voor de duiding van merkpersoonlijkheid.
Maatschappelijke gevoeligheid wordt steeds sterker
Het communiceren van die merkpersoonlijkheid is uitermate belangrijk omdat klanten nu eenmaal graag weten of ze met de juiste personen zaken doen. Kernwaarden doen er in deze tijd erg toe en drijfveren zijn gebaseerd op kernwaarden en lagere waarden. Op dit moment blijkt uit de actualiteit bij Spotify wat er met je merk kan gebeuren als je de verkeerde bronnen binnenhaalt. Neil Young was de eerste artiest die zich uit dit platform terugtrok omdat hij zich niet wil vereenzelvigen met het werk van Joe Rogan, een man die nogal omstreden personen aan het woord laat die in de ogen van velen gevaarlijke desinformatie verspreiden.
Jouw persoonlijkheid en je drijfveren
Wil je weten hoe jouw drijfveren in elkaar zitten en hoe die doorwerken in je merkidentiteit en uitstraling? Bel me een keer of maak een afspraak voor een consultancy gesprek. Het eerste half uur krijg je cadeau. Je houdt er hoe dan ook een duidelijk plaatje over van jouw drijfverenprofiel en een advies over wat je daarmee kunt in je merkcommunicatie.