Checklist voor de Elevator Pitch

Ben jij klaar voor je pitch

Als je lid bent van een business club dan is de kans groot dat je daar op de bühne mag verschijnen. De mensen om je heen zitten dan helemaal klaar om jouw vlammende pitch in ontvangst te nemen. Jezelf ordentelijk kunnen voorstellen is het minste wat je goed moet kunnen. Toch blijkt zelfs dit basale punt voor menigeen al een drempel te hoog. Kun je nagaan hoe die andere hordes het feestje kunnen bederven. Wat komt er eigenlijk kijken bij het afgeven van een goede pitch?

Het gevoel van ‘moeten’

Een pitch of spreekbeurt afgeven is grotendeels een mentaal ding. Het is de balans tussen inhoud en vorm. De inhoud is wat je te zeggen hebt. De vorm of verpakking is hoe het gebracht wordt. Dat laatste vraagt pitchvaardigheid. Het eerste is vooral verbaal, weten hoe je die pitch schrijft, qua structuur, stijl enz.

Beide aspecten komen in deze blog aan de orde.

Op het moment dat er van je verwacht wordt te vlammen begint het. Je zult met iets moeten komen, er zijn verwachtingen over je, verwachtingen die je wilt waarmaken. Je ego vertelt dan dat je in een bepaalde rol moet gaan kruipen, namelijk precies die rol waarvan je ego je dicteert dat precies die gewaardeerd wordt door je publiek. Daar begint de verwarring, want terwijl je dat doet gaat dat kwetterhoofd jou allerlei dingen toeroepen die verwarring zaaien. Ik vergelijk dat weleens met die twee oude mannetjes uit de Muppet show: Statler en Waldorf. Die zitten ook in jouw hoofd.

Alleen al dat gevoel van ‘moeten’ doet dus al veel bij mensen. Vaak niet veel goeds. Er gebeurt daardoor van alles in dat lijf en in dat hoofd. Zeker als dat gepaard gaat met een ongezonde dwangmatigheid.

Wie daardoor onverhoopt een black out krijgt of met een mond vol tanden komt te staan, maakt geen reclame voor zijn of haar goede zaak. Er wordt gezegd: You never get a chance for a first impression, maar soms is het beter die toch maar te laten lopen.

Checklist

Hoe het ook zij, welke dramatiek je hierover kunt voorstellen, het kan allemaal goed komen. Iedereen die dat wil kan een goede pitch afgeven, je moet alleen bereid zijn te investeren: door te oefenen, te doorzien wat de succesfactoren zijn en je goed voor te bereiden.

In deze blog bied ik je daarom een mini checklist, die is opgedeeld in vijf clusters. Het bevat genoeg tipjes van de sluier om jou verder te helpen. Dat wil zeggen, als je echt wil scoren op dat pitchpodium.

Laten we het in stukken hakken

Er zijn om te beginnen vijf hoofdcategorieën waarmee ik het probleem in stukken wil hakken:

  1. de fysieke houding
  2. strategie
  3. de structuur van een pitch
  4. de verbinding met het publiek
  5. de algemene spelregels

 

Wat bedoelen we met fysiek?

Als ik het heb over fysieke houding bedoel ik niet zozeer je lichaamstaal met je lijf, maar vooral je spraak. In spraak zitten zaken als toonhoogte, voice of tone, volume, spreeksnelheid, beklemtoning, variatie.

Het fysieke deel omvat ook het aankijk gedrag. Het kijken naar je publiek en ze het gevoel geven dat ze belangrijk zijn. Niet aanstaren, dus niet langer dan 3 seconde per persoon en verspreid je blik geleidelijk. Dus niet steeds focussen op één specifiek iemand. Iedereen verdient jouw aandacht.

Verder zou ik me niet te druk maken om hand- en lichaamsbewegingen, hoe je loopt op een podium, behalve dan dat je nooit met je rug naar het publiek moet gaan staan. Ook niet als je een PowerPoint presentatie geeft. Over die lichaamstaal straks meer.

Fysiek is ook je eigen stress level onder controle houden. Je podiumvrees beheersen. Nervositeit omzetten in opwinding, want opwinding, de juiste dosis adrenaline, dat werkt veel beter dan too much stress hormonen in je lijf laten gieren. Die laatste zorgen namelijk voor kleffe handjes, een verhit hoofd, knikkende ledematen en allerlei ongecontroleerde bewegingen die je in de weg gaan zitten.

Strategie

Je strategie gaat over de vraag wat je wilt bereiken en de route daar naar toe. Wat is je plan? Wat is je doel?

Om dat goed te beantwoorden moet je heel goed nadenken over waarmee de mensen die tegenover je zitten geholpen zijn. Wil je:

  • dat ze je gaan aanbevelen in hun netwerk?
  • dat ze iets downloaden van je?
  • dat ze zaken met je gaan doen?
  • een afspraak?
  • een inschrijving?

Wat je ook van ze verlangt, eerst moet de basis op orde zijn. De verstandhouding, de relatie met je publiek.

Gunfactor helpt strategie

Voor dit alles is er eerst een gun factor nodig. Zorg dus dat je sympathie opbouwt, mensen moeten jou oké vinden. Zo zit je zelf ook in elkaar.

Die gunfactor bereik je ondermeer door op een positieve manier over de mensen in je publiek te spreken, welgemeend en niet gemaakt. Maak bijvoorbeeld opmerkingen over de mooie dingen waar ze mee bezig zijn, over wat goed gaat en waar hun zorgen kunnen liggen. Dit alles is de opmaat naar het deel in jouw pitch die leidt naar jouw idee over oplossingen.

De opvolging van je strategie kun je met de structuur, wat hierna volgt, heel goed aansturen.

Structuur

De structuur van een pitch is ruwweg op te delen in een opening, een middenstuk en een call to action.

Opening

De opening is belangrijk, daar heb ik al eerder een blog aan gewijd. Een aardige die het altijd goed doet is:  Begin over een actualiteit die je op het nieuws hebt gehoord en maak daarmee een brug naar iets dat relevant is voor jouw propositie.

Een andere is deze:

Laat een origineel voorwerp zien en vraag wat zij er in zien. Uiteraard hoef je niet echt antwoorden te verwachten maar het mag wel. Het gaat er om dat je ze toe leidt naar de relevante aspecten.

Het middenstuk

Na de opening volgt het middenstuk. Dat moet heel naadloos op elkaar aansluiten. Daarin zou ik maximaal drie componenten opnemen, oftewel inhoudelijke informatie waarmee je geleidelijk aan stuurt naar de call to action. Alles wat je hier schrijft moet je publiek in de stemming brengen om straks gebruik te maken van jouw aanbod, of in ieder geval te gaan doen wat jij met deze pitch beoogt.

Die componenten in dat middenstuk kunnen zijn:

ten eerste: informatie of jouw idee over de omstandigheden waarin jouw klant zich bevindt. uiteraard gerelateerd aan en relevant vanuit datgene wat jij straks gaat bieden. Benoem enkele positieve aspecten en benoem ook de potentiële bezwaren, risico’s, zorgpunten.

ten tweede: een beschrijving van het probleem waar jouw potentiele klant mee van doen heeft. Ga dieper in op zijn zorg, pijn, behoefte, risico en geef ook jouw visie daarop. Hoe zie jij het bijvoorbeeld als die klant zijn probleem niet oplost. Of zijn behoefte niet invult? Wat mist die dan, welk gevaar loopt die dan? Gaat het van kwaad tot erger? Kortom,  hier postuleer je het drama.

ten derde: hier liggen de oplossingen. In dit stuk presenteer jij jezelf, wie ben je, welke oplossingen heb jij, waarom gaan die werken en waaruit blijkt dat. De kunst is net genoeg prijs te geven dat je publiek in de gaten heeft dat jij echt wel iemand bent die weet waar die het over heeft. En dat jij snapt welke problemen zij hebben. En dat het zomaar zou kunnen dat jij inderdaad echt iemand bent die dat verschil kan maken. Dat je in ieder geval de moeite waard bent om eens verder mee te praten. En laten we eerlijk zijn, dat is in 9 van de 10 gevallen het belangrijkste doel van een pitch.

Call to action

Dat is het sluitstuk, de afronding. Daarin doe je een oproep, Je vraagt een actie van je publiek waar jij gebaat bij bent en wat je initiële doel van die pitch was.

De algemene tips en spelregels:

  1. Hou het zo kort mogelijk: liefst in een minuut. Daarom is die structuur zo belangrijk. Hou je aan de gegeven tijd. Een pitch van een minuut heeft ongeveer 135 woorden.
  2. Respecteer je publiek, ook als ze je er misschien weinig aanleiding toe geven. Maar je staat daar wel in hun tijd en dat is op zich al respect waard.
  3. Sympathie/ Doe er het nodige aan om likable te zijn, mensen die jou sympathiek vinden doen liever zaken met jou dan met je concurrent die ze misschien een chagrijn vinden.
  4. Door vragen te stellen (niet te veel, niet te overdreven maar goed gedoseerd) betrek je je publiek, kom je sneller op één lijn, ben je beter afgestemd
  5. Wek nieuwsgierigheid op en roep op tot actie.
  6. Non verbaal is minstens zo belangrijk als verbaal, dus hou daar rekening mee. Maar ga niet als een gek zitten oefenen op je lichaamstaal en al die beweginkjes die daar volgens de talrijke boeken op dit gebied ondersteunend  in zijn. Ik denk dat als jij gelooft in je eigen verhaal en je hebt een oprechte overtuiging dat je die mensen in de zaal daarmee kunt helpen, dat dan die lichaamstaal vanzelf, onbewust, in actie komt op een manier die natuurlijk over komt.
  7. Bedenk, iedere persoon tegenover je heeft zo zijn eigen bedenkingen, zijn vooringenomenheden. Mensen worden pas bereid van jou iets aan te nemen als je op één lijn zit. Dus ga eerst afstemmen op meningen/overtuigingen, check of je op één lijn zit. Dat doe je door vragen te stellen, te checken: stel hardop de vraag: zijn we het hier over eens…? Pas als dat in orde is kom je met jouw oplossingen.
  8. Deel iets uit of laat iets achter waar je naw gegevens op staan, liefst natuurlijk met de aanbieding of het voorstel dat in jouw call to action zat

Uitbesteden van je pitch, dat kan ook…

Ben jij nou iemand die denkt, tjee die Rob, hij kan het wel allemaal leuk brengen maar ik ben er nog niet van overtuigd of ik dit alles meteen vlekkeloos in de praktijk kan brengen…

Als je dat denkt, bel of mail me dan, vraag naar de mogelijkheden van coaching, supporting of facilitatie. Als je wilt kan ik die pitch voor je schrijven. In dat geval doen we eerst een zoomsessie, zodat ik je beter ga leren kennen en ga snappen wat jij met je pitch wilt bereiken en bij wie…Daarna doe ik research, ik moet me tot op zekere hoogte verdiepen in jouw materie, jouw thema’s, jouw diensten, jouw concurrentie. Vervolgens schrijf ik het concept en dat leg ik aan je voor. Als jij er tevreden over bent betaal je mij het afgesproken bedrag. Ben je nog niet tevreden,  ga ik mijn best doen om jouw wensen alsnog te verwerken in het stuk, net zolang tot je wel tevreden bent.

Natuurlijk kun je het ook zonder mijn hulp. In dat geval wens ik je veel succes en hoop ik dat de handvatten die ik heb aangereikt je van dienst zijn.

 

NB: op de foto bij deze blog zie je mij tijdens een lezing in het WestCord hotel Delft. Die ging ook over die first impression. Klik er even op als je het filmpje wilt zien

 

 

 

 

Gerelateerde berichten

Deze videograaf zoekt patiënten

Marcel Gerbrands is een allround viodeograaf die klaar staat voor de medische sector. Hij is weliswaar gepensioneerd maar is er zeker niet minder gedreven door. Audio visueel werk is altijd zijn passie geweest en een groot hart daarbij heeft hij voor de medisch sector. Hij doet niets liever dan films maken die gericht zijn op patientvoorlichting. Hij is mobiel en volledig geëquipeerd. Het goede nieuws: hij is in te huren (vanaf juli 2022).

Lees meer

Kleine stapjes die een groot verschil maken

Als je lichamelijke of geestelijke klachten hebt, bijvoorbeeld langdurige zwaarmoedigheid neigend naar depressiviteit, worden vaak middelen voorgeschreven door artsen die wel de klacht maar niet de oorzaak wegnemen. Ben jij iemand die wil werken aan een gezondere leefstijl en lukt het je niet alleen? Dan is het inschakelen van een leefstijlcoach geen gek idee. In kleine stapjes maak je echt al heel snel een groot verschil. Mail Ems Peters voor een gratis kennismakingsgesprek.

Lees meer

Zeggingskracht…hoe werkt dat?

Een videoproductie maken voor een personal Brand, dat kunnen er meer. Een video met zeggingskracht waar de kijker door geboeid wordt en die hem leidt naar precies het doel wat de filmmaker voor ogen had, dat is andere koek. Dat is het terrein waarop ElevatorPitchOnline zich onderscheidt. In deze blog doen we een boekje open en krijg je uitleg over wat die zeggingskracht nou eigenlijk is en hoe jij die ook kunt realiseren.

Lees meer