
Onze missie is het vergroten van de zeggingskracht van merken. In ons geval Personal Brands, oftewel kleinschalige organisaties die een merk voeren. Achter die merken zitten mensen waarvan hun betekenis (en daarmee relevantie) en de toegevoegde waarde beter zichtbaar helpen te maken. Hierdoor zal het merk geladen worden en kan het groeien.
We zien heel wat wandelende merken voorbij komen, mensen met veel potentieel, waarvan een groot aantal slechts matig in staat is om het krachtig te communiceren. Daardoor blijven ze vaak schimmig en diep verscholen onder het maaiveld. Het wordt dan vaak niet goed duidelijk wat ze zouden kunnen betekenen voor mensen die hun diensten nodig hebben.
Voor deze problematiek ziet ElevatorPitchOnline drie oorzaken:
- Mensen hebben niet de juiste mindset om met hun dienst of product te koop te lopen.
- Gebrek aan strategisch inzicht en tactische slagkracht.
- Het ontbreken van een goed verhaal in de vorm van tekst of beeld, om de juiste beeldvorming c.q. de juiste boodschap over te brengen.
Een veelgehoorde reden is nog dat ze er geen tijd voor hebben of willen maken. Of ze geloven dat het vanzelf wel goed komt, zonder er al te veel aan te doen. Dat valt onder mindset. Vroeg of laat worden de meeste van deze mensen wakker geschud.
Wat ons drijft
ElevatorPitchOnline heeft sinds 2012 de focus gericht op deze drie zaken. Er is flink geïnvesteerd in kennis, kunde en de tools om op de bovenomschreven aandachtspunten oplossingen te ontwikkelen. Een sterk intrinsiek verlangen om andere ondernemers te begeleiden met hun merkpositionering en profilering zit sterk verankerd in ons DNA en onze missie.
Wij zien een merk als een verlengstuk van iemands identiteit. Juist dit persoonlijke aspect, het onderzoeken wie je bent, waar je voor staat en waarmee je je wilt onderscheiden, helpen wij gestalte te geven. Dat doen we met tekst, beeld, intensieve persoonlijke begeleiding en strategisch advies.
Nooit uitgeleerd
Wij raken daarin nooit uitgeleerd en zorgen er voor dat we altijd net iets meer weten dan onze concullega’s. Wat klanten opvalt is onze grote betrokkenheid en sterke drive om iemand echt te leren kennen. Als we onze vingers achter de belangrijkste punten krijgen, werken we toe naar een profiel met aantrekkingskracht. De effecten daarvan vertalen zich al snel in omzet, marge, marktaandeel, naamsbekendheid en reputatie.
We hebben flink gepuzzeld op de moeilijkheden die ondernemers ondervinden bij het profileren van hun merk. Deze moeilijkheden hebben wij zelf ook gehad en wij moesten er ook van leren. Eigenlijk raken we nooit uitgeleerd. Profileren op een goede manier is ook niet gemakkelijk, dat vereist enorm veel zelfkennis en begrip van de eigen purpose. Ook moet je heel goed aanvoelen hoe de doelgroep signalen oppikt. Precies in dit spanningsveld heeft ElevatorPitchOnline een goed gebalanceerde dienstenportfolio opgebouwd.
Wat zou de wereld missen?
Wat zou de wereld missen als wij er niet meer zijn? Een vraag die we ook aan onze eigen relaties stellen als we gaan werken aan hun merk. In ons geval zou de wereld het zonder een speler moeten doen die heel snel mensen doorgrondt, begrijpt wie ze zijn en wat ze willen, en iemand die als geen ander in staat is om die ambities te vertalen in vlijmscherpe teksten en beelden. Een grote groep zzp’ers zou een betrokken, bevlogen gids missen voor al hun vragen op gebied van merkpositionering.
ElevatorPitchOnline heeft drie kerncompetenties waarmee zij aan haar missie werkt:
Wat we meebrengen is het vermogen om te doorgronden waar iemands potentieel ligt. Potentieel voor de beoogde waardepropositie wel te verstaan. Vanuit die basis komen we tot een scherpe merkpositionering. Met een koffer vol aan tools om het merk te helpen laden en die positionering te laten vliegen gaan we te werk. Als het voorwerk gedaan is helpen we de ondernemer om echt te gaan springen. Op het moment dat deze zijn kop boven het maaiveld uitsteekt staan wij naast hem. Strategie, mindset, content en beeldvorming doen hun werk.
Visie van Epol
Er zijn meer dan een miljoen zelfstandig werkend professionals in NL en het aantal groeit. Deze professionals hebben passie voor hun vak en ze genieten er van om dit in de praktijk te brengen. Er is echter een keerzijde: het vinden van nieuwe klanten voor hun mooie diensten verloopt bij menigeen alles behalve vanzelfsprekend. Integendeel, er blijken nogal wat haken en ogen aan te kleven. Jezelf profileren is niet iets wat mensen er met de paplepel ingegoten kregen.
De komende jaren zal dat er niet gemakkelijker op worden. Er zijn weliswaar geweldige tools om online marketing te bedrijven, maar tegelijkertijd wordt het complexer om je te onderscheiden. ElevatorPitchOnline ziet een sterk toenemende behoefte aan begeleiding bij personal brand vraagstukken, waarin dat profileren centraal staat. Met name het deel dat betrekking heeft op online positionering en het (onderscheidend) profileren. ElevatorPitchOnline blijft zich sterk maken om op dit gebied voor vele kenniswerkers met een eigen praktijk een preferred partner te blijven.
Dit is wat ElevatorPitchOnline vanuit haar missie biedt:
Alles begint met de goede mindset. Personal leadership. Zelfsturend vermogen. Dat samen met een goed werkende strategie is de basis voor personal branding. Wij helpen met strategisch advies gericht op merkpositionering. Als ondernemer moet je jezelf goed kennen. Ook moet je over de mentale vaardigheden beschikken waarmee je je merk stuurt in je markt.
Ten tweede helpen we met teksten schrijven. Teksten voor vrijwel alle commerciële boodschappen die de wereld in moeten. Teksten die conversie opleveren, dus: verkopen! Goede teksten schrijven voor het internet, dat is een vak apart. ElevatorPitchOnline leert het de ondernemer of neemt die taak over.
ElevatorPitchOnline is haar dienst begonnen met trainingen in en opnames van video pitches. Hebben we jarenlang gedaan. Wie een merk runt moet zich kunnen uiten, moet zich kunnen presenteren, moet kunnen overtuigen. Video is een krachtige manier om dat zichtbaar te maken. Daar is in de afgelopen jaren iets aan veranderd. Dus: standaard onderdeel in alles wat we doen. We leren de ondernemer met een camera om te laten gaan. Zich zelf op een gemakkelijke manier voor de camera te laten zien. Jezelf introduceren, iets over je dienst vertellen, in een pitch met een krachtige call to action je klant verleiden zich in te schrijven en ga maar door. Weten hoe je je merk presenteert, hoe je aanhaakt op de behoeften en verlangens van potentiële klanten die jouw product of dienst daar voor nodig hebben, dat is het minste wat je van ons mag verwachten.
Mijn keynote over profilering
Zo nu en dan geef ik ook spreekbeurten over het onderwerp profileren. Wil je een indruk van zo’n keynote kijk dan naar deze video opname die in februari 2020, kort voor de pandemie in Nederland, in het Westcord Hotel Delft is gemaakt.