
Iedereen die een website heeft en redenen om goed gevonden te willen worden op internet, weet waarschijnlijk wel wat SEO is. Search Engine Optimization, oftewel organisch gerankt worden op strategische woorden, keywords genoemd, door de robotjes van Google. Tegelijkertijd weet vrijwel iedereen dat er heel wat mystieke sluiers om die SEO worden heen gewikkeld. Er wordt nogal wat beweerd door zogenaamde kenners en SEO specialisten. Beweringen die na relatief korte tijd vaak al weer achterhaald blijken. En dat levert heel wat frustratie op bij goedwillende, hardwerkende zelfstandigen. Dat zijn mensen die, waarschijnlijk net als jij, honderden keren liever bezig zijn met hun vak of met hun bestaande klanten, dan zich bezighouden met die ogenschijnlijk ondoorgrondelijke raadselen in de wereld van SEO.
Waarom het toch goed is er iets van af te weten
Toch kunnen er goede redenen zijn om, als je tot deze doelgroep behoort, een klein beetje in de gaten te houden wat werkt en wat niet als je schrijft op je website. Dat had ik ook. En dat is precies de reden waarom ik mezelf uitnodigde bij Ben Steenstra voor een business interview. En dat business interview ging precies over dit onderwerp.
Waarom ik waarde hecht aan de woorden van Ben Steenstra
Waarom dan met Ben Steenstra zul je misschien denken. Ik ken Ben van zeker tien jaar geleden toen hij een lezing gaf voor de NVP. Ben komt uit de reclamewereld en heeft naast zijn reclamebureau ook nog een social media platform opgericht: CallTheOne. In zijn vakgebied is SEO letterlijk alles wat de klok slaat. Ik was vanaf het vroegste uur zijdelings betrokken bij zijn avontuur en heb regelmatig een kijkje kunnen nemen in zijn keuken. Daardoor weet ik dat Ben zich extreem verdiept heeft in de geheimen van SEO. Hij moest wel, want zelf zegt hij: als je niet over tonnen aan budget beschikt voor reclame en marketing kun je alleen wat doen aan je naamsbekendheid door te investeren in SEO. En dat is dan ook precies wat hij deed.
Content delen levert SEO winst op
Het komt er in grote lijnen op neer dat als je wat wilt bereiken in het SEO geweld er niets anders opzit dan veel content delen. En dan bedoel ik echt serieus veel content, dus niet een blogje of tien, maar zeg maar gerust 50 of meer. Google beloont iedereen die zijn kennis breed uitmeet op het internet. Dat is voor veel kenniswerkers nog wel een lastige omdat ze denken dat ze daarmee hun eigen geheimen prijs geven en daardoor omzet missen. Zelf begrijp ik die gedachtegang wel, ik had dat zelf aanvankelijk ook, maar at the end of the day geloof ik dat het wel degelijk kan lonen als je het wel doet. Of laat doen door iemand die daar heel goed in is. Iemand die jouw vak begrijpt, die SEO begrijpt en ook nog eens goed kan schrijven.
Leer jezelf enkele basisstappen van SEO copy writing aan
Je moet dus even over die tunnelvisie heen stappen en er een gewoonte van maken, of nog beter: een hobby, om je kennis gestructureerd te delen. Uiteindelijk, als je dit consequent volhoudt, en je hebt je ook een beetje verdiept in enkele technieken in SEO copy writing, bouw je aan een grote kans dat je op de eerste pagina zoekresultaten van Google terecht komt in jouw beroepscategorie.
Doe je mee aan de Masterclass SEO in One Day
Volgens Ben Steenstra is die stap goud waard. Een investering die zichzelf terugverdient. Wil je daar meer over weten dan adviseer ik je het interview te bekijken. En als je een stap verder wilt gaan dan kun je binnenkort ook nog een Masterclass van een dag bijwonen waarin Ben Steenstra niet alleen zijn geheimen prijsgeeft maar je ook verder helpt aan een praktisch stappenplan, dat je zelf kunt uitrollen voor jouw business model. Nadere gegevens over die masterclass volgen nog, de prijsindicatie voor een dag ligt rond de €400,00 en we mikken op groepjes van rond de 12 deelnemers, zodat er maximaal aandacht aan individuele vragen kan worden besteed. Laat het me weten of dit iets voor je is dan zet ik je op de lijst en hou ik je op de hoogte.
Ben Steenstra komt uit de reclamewereld en hij had een keiharde noodzaak om zich te bekwamen in seo. Een van zijn recente ventures is CallTheOne had een naar zijn idee te trage opstart. Budget voor grote reclame campagnes had hij niet dus moest het over een andere boeg gegooid worden. Dat werd dus SEO. Nadat hij zich eerst verdiept heeft in de materie heeft hij maanden en maanden gewerkt aan content. Daar draait het in grote lijnen om, heel veel content en dan wel rijke content.
Die content bestaat uit tekst en beeld. Maar voordat je daar aan begint is het zinvol om je website zodanig in te richten dat de robotjes van Google gemakkelijk de weg vinden in jouw website. Ook dat is nog wel even een dingetje maar zeker niet onmogelijk, ook niet voor een doorsnee kenniswerker met een eigen praktijk.
SEO copywriting
Na dit interview raakte ik zelf ook super enthousiast. Schrijven deed ik al heel graag, maar seo copywriting is nog wel even wat anders. Denk nou niet dat als je een beetje leuk schrijft dat je dan ook meteen een seo copywriter bent. Ben heeft mij in ieder geval met zijn interview dusdanig gestimuleerd dat ik een opleiding ben gaan doen bij SRM, je raadt het al: SEO Copywriting.
Wil je daar meer over weten of ben je benieuwd wat ik met jouw teksten kan doen om je beter vindbaar te maken voor de zoekmachines mag je me altijd bellen of mailen.