Wat heb je als coach aan een pitchfilm?

hier zie je een coach

Wie coach is met een eigen praktijk en dus zelf voor zijn klanteninstroom moet zorgen heeft daarmee een boeiende uitdaging. De gemiddelde coach is vooral graag bezig om zijn kennis op peil te houden en die op bestaande klanten toe te passen. Het zoeken naar en scoren van nieuwe klanten staat vaak niet op hun favorietenlijstje. In deze blog wordt een voorbeeld gegeven van hoe een coach haar acquisitieproces een flinke booster geeft met een pitchfilmpje.

Even voorstellen

Deze coach is Margot Diederen, en je ziet haar boven op de foto. Zij is specialist in het helpen oplossen van antwoorden op pittige levensvraagstukken. Ze heeft een  methode ontwikkeld die is gebaseerd op een combinatie van Astrologie, Jungiaanse psychologie en systemisch werk. Jarenlange studies en tienduizenden euros heeft zij geïnvesteerd om deze kennis eigen te maken. Vakmanschap in the pocket dus. Dan rest er nog één vraag: hoe vindt ze klanten of nog beter: hoe vinden klanten haar?

Help de match tot stand te komen

Coaches zijn er volop, maar hoe scheid je als hulpzoekende het kaf van het koren? Hoe weet je in je zoektocht of je de juiste coach te pakken hebt?  Het matchen van coach op coachee is lang niet altijd eenvoudig. Margot Diederen zag in dat juist daarom een pitchfilm een sterke oplossing is en ze vroeg ElevatorPitchOnline om hulp.

Hoe gaat de opname in zijn werk?

De methode van ElevatorPitchOnline hanteert enkele beproefde succescriteria: geen gestotter, geen ge-uhhhhh, geen cameravrees…..maar wat vooral wel naar voren moet komen is een goed verhaal dat op een natuurlijke manier wordt gebracht.

Daar heeft ElevatorPitchOnline een succesvolle methode voor. Of eigenlijk zijn er meerdere. Bij een daarvan neemt Rob Overgaauw  tijdens de opname een interview af, zonder dat hij in beeld komt. Hij stelt inlevende en to-the-point vragen die de professional vooraf al gezien en voorbereid heeft. De stem van Rob wordt in de montage verwijderd. Het eindproduct ziet er daarom uit alsof de coach het allemaal zelf moeiteloos brengt.

De vonk die je overbrengt

Margot vertelt in haar filmpje heel helder en overtuigend hoe zij te werk gaat in haar praktijk en wat ze kan betekenen voor haar doelgroep. Haar beroepsethiek en persoonlijke aanpak komen daarin sterk naar voren. Video maakt het proces die de coachee ondergaat doorzichtig, terwijl de persoon achter de professional authentiek overkomt. De mensen die op zoek zijn naar een coach krijgen hierdoor een indruk of er een klik is (of niet).

Klikfactor yes or no?

Het niet-voelen van een klik door een kijker is overigens geen ramp. Het is evenmin een aanwijzing dat een film contraproductief is. Jij als coach wilt immers mensen die bij jou passen met het besef dat het wederzijds is. De klikfactor is een hele goede match-indicator. Je krijgt hierdoor de mensen die wel bij je passen.

Vooral coaches hebben er baat bij

Waarom werkt een film zo goed voor coaches? Omdat een film een totaal indruk geeft en dus een volledig plaatje van wie de mens achter de professional is. De methodieken van het aanbod van coaches verschillen, evenals de stijl van werken, van communiceren. Dat is met alleen tekst niet gemakkelijk over te brengen terwijl de oriëntatie van een prospect in zijn zoektocht toch ook uitgaat naar die zogenaamde softe factoren. Met een video pitch maak je dat duidelijk. Het is een middel dat bij ElevatorPitchOnline redelijk vlot kan worden samengesteld en meteen inzetbaar kan worden gemaakt. Coaching is mensenwerk en een videoproductie laat de mens achter de coach zien. Daarom is een videopitch voor een professional met een coachpraktijk een ijzersterk middel.

Kijk zelf wat je vindt van het filmpje van Margot.

Gerelateerde berichten

Hoe geef je een presentatie die blijft hangen?

Presentaties geven. Iedereen krijgt er wel een keer mee te maken. Die van mij vond plaats op de middelbare school en ik weet nog hoe leuk ik het vond om te doen. Later bleek ik een uitzondering. De meeste kinderen, later volwassenen vinden het helemaal niets. Ze sterven duizend doden als ze op het podium staan. Vreselijk jammer is dat want het kan zo mooi zijn, zo bijzonder, zo rijk. Voor iedereen die denkt dat die nog wat kan leren als het aankomt op pitchen, lezingen geven en betogen houden voor een publiek of camera is deze blog uiterst praktisch. Lees hierin over de gouden tips.

read more

Ben jij klaar voor dat video podium?

Voorbereiding is het halve werk. En dat begint vooral met het mentale deel als het gaat om het maken van een videopitch. Als je daar aan toe bent lees je in deze blog een aantal aandachtspuntjes waar je veel aan kunt hebben.

read more

Ownership: De kracht van eigenaarschap in leiderschap en de impact op je pitch

Ownership is zo’n woord wat je veel tegenkomt in leiderschaps visies. Je kunt het ook tonen in je pitch. Of eigenlijk, ownership zit zo diep in iemand dat het nauwelijks gekunsteld kan, als het er is helpt dat je pitch enorm in geloofwaardigheid omdat mensen voelen dat jij volledig gecommitteerd bent. En dan raak je je publiek. In deze blog vind je enkele tips over hoe je dit kunt benutten.

read more