Wat heb je als coach aan een pitchfilm?

hier zie je een coach

Wie coach is met een eigen praktijk en dus zelf voor zijn klanteninstroom moet zorgen heeft daarmee een boeiende uitdaging. De gemiddelde coach is vooral graag bezig om zijn kennis op peil te houden en die op bestaande klanten toe te passen. Het zoeken naar en scoren van nieuwe klanten staat vaak niet op hun favorietenlijstje. In deze blog wordt een voorbeeld gegeven van hoe een coach haar acquisitieproces een flinke booster geeft met een pitchfilmpje.

Even voorstellen

Deze coach is Margot Diederen, en je ziet haar boven op de foto. Zij is specialist in het helpen oplossen van antwoorden op pittige levensvraagstukken. Ze heeft een  methode ontwikkeld die is gebaseerd op een combinatie van Astrologie, Jungiaanse psychologie en systemisch werk. Jarenlange studies en tienduizenden euros heeft zij geïnvesteerd om deze kennis eigen te maken. Vakmanschap in the pocket dus. Dan rest er nog één vraag: hoe vindt ze klanten of nog beter: hoe vinden klanten haar?

Help de match tot stand te komen

Coaches zijn er volop, maar hoe scheid je als hulpzoekende het kaf van het koren? Hoe weet je in je zoektocht of je de juiste coach te pakken hebt?  Het matchen van coach op coachee is lang niet altijd eenvoudig. Margot Diederen zag in dat juist daarom een pitchfilm een sterke oplossing is en ze vroeg ElevatorPitchOnline om hulp.

Hoe gaat de opname in zijn werk?

De methode van ElevatorPitchOnline hanteert enkele beproefde succescriteria: geen gestotter, geen ge-uhhhhh, geen cameravrees…..maar wat vooral wel naar voren moet komen is een goed verhaal dat op een natuurlijke manier wordt gebracht.

Daar heeft ElevatorPitchOnline een succesvolle methode voor. Of eigenlijk zijn er meerdere. Bij een daarvan neemt Rob Overgaauw  tijdens de opname een interview af, zonder dat hij in beeld komt. Hij stelt inlevende en to-the-point vragen die de professional vooraf al gezien en voorbereid heeft. De stem van Rob wordt in de montage verwijderd. Het eindproduct ziet er daarom uit alsof de coach het allemaal zelf moeiteloos brengt.

De vonk die je overbrengt

Margot vertelt in haar filmpje heel helder en overtuigend hoe zij te werk gaat in haar praktijk en wat ze kan betekenen voor haar doelgroep. Haar beroepsethiek en persoonlijke aanpak komen daarin sterk naar voren. Video maakt het proces die de coachee ondergaat doorzichtig, terwijl de persoon achter de professional authentiek overkomt. De mensen die op zoek zijn naar een coach krijgen hierdoor een indruk of er een klik is (of niet).

Klikfactor yes or no?

Het niet-voelen van een klik door een kijker is overigens geen ramp. Het is evenmin een aanwijzing dat een film contraproductief is. Jij als coach wilt immers mensen die bij jou passen met het besef dat het wederzijds is. De klikfactor is een hele goede match-indicator. Je krijgt hierdoor de mensen die wel bij je passen.

Vooral coaches hebben er baat bij

Waarom werkt een film zo goed voor coaches? Omdat een film een totaal indruk geeft en dus een volledig plaatje van wie de mens achter de professional is. De methodieken van het aanbod van coaches verschillen, evenals de stijl van werken, van communiceren. Dat is met alleen tekst niet gemakkelijk over te brengen terwijl de oriëntatie van een prospect in zijn zoektocht toch ook uitgaat naar die zogenaamde softe factoren. Met een video pitch maak je dat duidelijk. Het is een middel dat bij ElevatorPitchOnline redelijk vlot kan worden samengesteld en meteen inzetbaar kan worden gemaakt. Coaching is mensenwerk en een videoproductie laat de mens achter de coach zien. Daarom is een videopitch voor een professional met een coachpraktijk een ijzersterk middel.

Kijk zelf wat je vindt van het filmpje van Margot.

Gerelateerde berichten

Wat kunnen extraverten leren van introverten

Pitchen moeten we als freelancer allemaal wel eens een keer. Dan maakt het wel wat uit of je introvert extravert bent aangelegd. Je kunt wel raden welke van de twee met minder moeite op een podium gaan staan om die pitch af te leveren. Er is een verschil tussen introvert en extravert dat wisten we al, maar bij het pitchen wordt dat op extreme manier duidelijk. In mijn pitchtrainingen, zoals ‘Zet Je Pitch op Video’ heb ik rekening te houden met die verschillen en speel daar met mijn programma op in. Zo kunnen introverte mensen ook leren hoe ze een pitch effectief moeten afgeven en leren extraverte mensen waar hun valkuilen liggen.

Lees meer

Een PitchVideo dat werkt zo

De pitchvideo is in. Dat is geen nieuws meer anno 2024 maar het blijft wel een uitdaging voor vele om er een te maken. Gelukkig kun je daar hulp voor krijgen in tal van workshops. Zowel bij het vervaardigen van de juiste tekst, een tekst die liefst ook strategisch is ingericht en doel schiet. En ook bij het brengen van je pitch en dat vraagt het beheersen van enkele retorische vaardigheden. Het is allemaal te leren en wie dat goed onder de knie krijgt bouwt al snel een voorsprong op als er gepitcht moet worden op een podium.

Lees meer

Supermethode voor lastige besluitvorming

Als personal brand kan een mix van verplichtende uitdagingen die ook nog eens in eenzelfde tijdsbestek uitgevoerd moeten worden weleens te uitdagend lijken. Ze kunnen je stevige hoofdbrekens bezorgen. Je moet het één doen zonder het ander te laten. Hoe los je dat op zonder al te veel concessies? Anthony Robbins heeft daar een methode voor en daar lees je in deze blog de highlights van.

Lees meer