Merken kun je op veel vlakken vergelijken met mensen. Ze hebben een eigen identiteit, een eigen leven en eigen historie, dus biografie. Het zal dan ook wel geen toeval zijn dat ikzelf die twee rollen naast elkaar vervul: Personal Brand specialist en Biograaf.
Ik merk zelf dat het een groot voordeel is dat ik ook werk als biograaf wanneer ik in de zakelijke markt met merken werk. Welke rol een biograaf speelt bij het adviseren over merken, de dynamiek tussen de persoon van de ondernemer en het merk dat hij of zij manifesteert, zal ik in deze blog beschrijven.
Een merk worden begint kleinschalig
Wie aan zijn of haar merk bouwt bewandelt een boeiende weg. De persoon van de ondernemer en het merk gaan een versmelting aan. Zelfs grote conglomeraten als Unilever, Albert Heijn, Van der Valk, de ABN AMRO bank of CocaCola zijn ooit zo begonnen. Voor ieder kleinschalig bedrijf en voor iedere ZZP-er is het interessant om met branding bezig te zijn.
Dat proces, en wat biografische vakkennis daarmee te maken heeft, komt aan de orde.
Wie een merk wil worden kijkt naar binnen
Ben jij iemand die een praktijk runt en graag een sterk merk wil worden? Dan is jouw identiteit een belangrijke pilaar. Daar begint het mee. Jouw persoonlijke identiteit straalt in je merk door naar de buitenwereld. En dat is de wereld waarin jouw publiek zich beweegt. De mensen die iets van je gaan vinden.
Wie aan zijn merk bouwt heeft veel baat bij zelf kennis. Een zelfanalyse, om bijvoorbeeld tot jouw kernwaarden en drijfveren door te dringen, kun je in principe prima alleen. Maar het is ook goed om er op enig moment hulp bij te vragen, dat heeft een aantal voordelen waar ik graag op inga.
Wat zie je wel en wat zie je niet?
Het eeuwenoude adagium dat hier op gaat is: twee zien meer dan één. Zeker als je op thema’s uitkomt die te maken hebben met hoe jij als mens in elkaar zit. Dat kan knap lastig worden als je dat in je eentje moet uitdokteren. Want, wat wil je wel en wat wil je niet zien als het over jezelf gaat?
Je doet er verstandig aan ook de zaken die je minder leuk over jezelf vindt onder de loep te nemen, omdat je er dan gericht aan kunt werken. En wat denk je van blinde vlekken? Die hebben we allemaal. Dat is geen kwestie van niet willen zien, maar ze zijn gewoon onzichtbaar. Ook daar kan een vertrouweling bij helpen.
Maar het belangrijkste is natuurlijk je pot met goed, oftewel je werkelijke kernkwaliteiten. Welke zijn dat en hoe zou je die kunnen omschrijven in je brand communicatie?
De verschillende rollen en perspectieven
Mensen die mij vragen om in zo’n persoonlijk traject mee te kijken kan ik vanuit meerdere petten helpen. Als Personal Brand specialist kijk ik naar andere dingen dan vanuit mijn biografische pet. Bijvoorbeeld bij het bepalen van de merkidentiteit, een van de belangrijke componenten als je naar de archeologie van je merk kijkt.
In een levensverhaal ligt vaak een antwoord op de ‘why’
Aan de hand van iemands persoonlijke levensverhaal achterhaal ik eerst waarom die doet wat ie doet. Dus datgene waar je merk voor staat, waar je merk een belofte voor afgeeft aan de markt.
In de inmiddels klassieke termen van Simon Sinek vind je daar het domein van je ‘Why’. En daar vind je ook de grond voor je missie, je bestaansrecht. Daar zit altijd een mooi verhaal in en dat is dan ook wat ik samen met mijn klant boven water haal. Dat verhaal mag straks aan de markt verteld worden, dus dat moet goed in elkaar steken.
Het merkverhaal, waar komt dat vandaan?
Het uit de hoge hoed toveren van een merkverhaal is niet voor iedereen even gemakkelijk. Dat komt omdat een merk in de meeste gevallen is ontwikkeld vanuit een specifiek toptalent of een kernkwaliteit van de merkdrager. Iemand is namelijk een merk geworden omdat die ergens heel erg goed in is en daarmee waardevol is. Misschien denk je nu, dat is toch alleen maar mooi? Ja, dat is het ook, maar het punt is, zodra dat geprofileerd moet worden loop je in de praktijk tegen drempels aan. En dat zijn geen lage drempels.
Kernkwaliteiten en trauma’s liggen dicht bij elkaar
De grondoorzaak voor die drempels liggen in trauma’s die ver in de tijd terug gaan van de biografie van de merkhouder. De echte kernkwaliteiten beginnen daar, waar ze een vette voedingsbodem vinden. Ooit kreeg je te maken met een of meer ingrijpende levensgebeurtenissen die alles van je eiste om staande te blijven. Juist door dat te overleven, in het overlevingsproces zelf, ontwikkelen zich die kwaliteiten. Later blijken dat je kernkwaliteiten en groeien vaak uit tot persoonlijke unique selling points.
Niemand kijkt graag naar zijn eigen trauma’s
Die link naar diepere trauma’s is de reden dat mensen niet zo snel met hun verhaal voor de dag komen. Ze komen er niet eens op, omdat het ver weggestopt zit. Niemand wordt daar graag aan herinnerd.
Dat is een van de goede redenen om een biograaf in de arm te nemen. Een biograaf gaat beschrijvend te werk niet helend. Als dat al nodig is zijn daar andere vakmensen voor. Een biograaf haalt vooral de puzzelstukjes boven en laat de persoon in kwestie kijken naar hoe zijn leven gevormd is en waar er verbindingen tussen puzzelstukjes gemaakt mogen worden. Het voordeel daarvan is dat iemand zijn levensverhaal afstandelijker, los van pijn of verdriet, kan beschouwen. Als biograaf heb ik geen oordeel, en als ik merk dat mijn klant zelf een negatief oordeel heeft, misschien wel over iets dat juist een krachtbron kan zijn, help ik die perceptie ten positieve om te buigen.
De reis van de held
Wat ik daar verder nog aan toevoeg is het helpen bij het schrijven van een wervend verhaal. Een verhaal dat de brug slaat tussen enerzijds de kwaliteiten die iemand uit pure loutering heeft verworven en anderzijds de voordelen die de klant straks gaat beleven. Dat verhaal is zodanig samengesteld dat degenen die het tot zich nemen echt geboeid, gepakt worden. Het systeem van de reis van de held, die vele storytellers kennen, kan hier als een prima format worden ingezet. Het geeft structuur en lijn in het verhaal.
Jouw verhaal op video zetten geeft booster
Met mijn andere pet, die van filmmaker, kan ik nog een stap verder gaan. Stel ik heb in overleg met jou een concept in elkaar gezet, een verhaal dat jouw goedkeuring wegdraagt, en je bent zelfs zover om dat persoonlijk met de wereld te delen. Dan is de volgende stap om dat verhaal voor de camera te gaan vertellen. Als dat na het nodige oefenen goed lukt kun je zelfs besluiten om het o YouTube te zetten of op je website of LinkedIn profiel. Zoiets vraagt een beetje lef en ja, je moet over een dosis zelfvertrouwen beschikken. Maar zichtbaar ben je dan wel, met een authentiek en aantrekkelijk verhaal.
Die stap wordt gemakkelijker als het verhaal in jouw ogen en oren helemaal klopt. Misschien voel je er zelfs een vleugje trots bij. Dan is de stap naar een online videopresentatie online echt niet meer zo groot.
Een film die puur is resoneert altijd
Hoe gaaf is het als de potentiële gegadigden straks in jouw markt dat filmpje gaan zien. En het wordt helemaal mooi als dat filmpje gaat resoneren bij je doelpubliek….Maak je geen zorgen of dat wel of niet lukt, want een filmpje dat goed in elkaar zit, waarin de hoofdpersoon oprecht overkomt, dat raakt altijd. De kijker heeft daar op zijn minst respect voor, maar waarschijnlijk meer dan dat: het intrigeert, het fascineert en het boeit. En wat je daarmee bereikt is dat je relevantie toeneemt. Je verovert de harten en mensen voelen zich verwant aan je. Dat is de beste basis die je als merk kunt wensen.
Doe je het op eigen kracht of doe je dit samen?
Het punt is alleen, en ik schreef dat al: er zijn maar heel weinig mensen die dat proces op eigen kracht kunnen volbrengen. Jezelf aan je haar uit het moeras trekken levert ongeveer dezelfde uitdaging op. Dat heeft te maken met de reden die ik bij de trauma’s uitgelegd heb. Die nare gebeurtenissen uit je verleden waar je liever niet meer mee bezig bent. Met een professional die op dit terrein gespecialiseerd is kun je die drempel makkelijker nemen.
Er is een gezegde: de mooiste lelies groeien in de meest smerige moerassen…. Zoiets gaat dus ook op voor trauma’s
Laten we kennismaken
Als je het daar mee eens bent en je bent van plan om jezelf als merk te gaan versterken, dus meer zichtbaar en relevant worden, dan zouden we misschien eens kennis moeten maken.
Als je met mij in zee gaat om van jouw persoonlijk merk echt een onweerstaanbaar aantrekkelijk merk te maken, dan beloof ik jou dat je heel ver gaat komen. We gaan er misschien wel een hele gave merkfilm van maken. Daar mag je me aan houden.