In drie stappen naar de perfecte elevator pitch

hoofd van vrijheidsbeeld new york

‘De elevator pitch is vast door een Amerikaan uitgevonden.’ Dat hoor ik nogal eens beweren, omdat het fenomeen kennelijk zo typisch Amerikaans overkomt. Of dat waar is of niet blijft voor mij om het even. Vast staat dat de Amerikaan Paul Karasik een ijzeren formule heeft bedacht om pitchen in een handomdraai aantrekkelijk te maken. Op een manier die ook nog eens heel snel te leren en uit te proberen is voor iedere ondernemer, freelancer of professional.

Alleen moet ik er bij zeggen: hij noemt het zelf liever geen pitchen, want daarmee wek je de suggestie dat je iets zou moeten verkopen en dan begeef je je in een underdog positie.  Hij noemt het een netwerkformule, gewoon een ‘easy way’ om aandacht te trekken in gezelschappen die van jou willen weten wat je doet. Met zijn formule slaag je er meteen in om je gezelschap te boeien.

De driestappen formule waarmee je in netwerken succes oogst

Ik werd er op attent gemaakt via een blog van de wereldberoemde copywriter Bob Bly. Hij schrijft daarin dat zijn vriend Paul Karasik zich zodanig stoorde aan de onmetelijke saaiheid bij de grote massa pitchers in netwerkbijeenkomsten, dat hij besloot te helpen om dat te doorbreken.

Dat leidde tot zijn driestappen netwerk formule. Zijn formule onderscheidt drie componenten, de eerste twee zijn korte vragen en de derde een brugzinnetje. Het antwoord dat je daarop vervolgens geeft is compact en leidt je meteen naar je doel. Die vragen staan letterlijk in de afbeelding hieronder en zijn zo simpel als het maar kan:

  • wist u dat…..
  • wat doet u…..
  • zodat…..

De eerste twee bullets beginnen met een vraag die meteen leiden tot gefocuste aandacht. De antwoorden worden meteen door de ‘pitcher’ gegeven. De derde bullet nodigt uit tot het opsommen van voordelen die jij met je merk biedt.

uitleg driestappen pitch model

 

De pitch van Rob Overgaauw:

Hoe werkt dat nou in de praktijk? Laat ik mezelf als voorbeeld nemen: Rob Overgaauw van ElevatorPitchOnline. Hoe ik mijn dienst kan pitchen met deze drie hulpvragen zou als volgt kunnen:

Wist u dat…

Wist u dat…er nog heel veel zzp -ers zijn die ongelofelijk veel te bieden hebben, heel veel talent in huis hebben en daadwerkelijk een onderscheidende dienst kunnen bieden. Maar dat er één ding behoorlijk in de weg zit? Zichtbaarheid. Diezelfde groep mensen waar ik op doel zijn nauwelijks zichtbaar. Ze vallen onvoldoende op en dus missen ze relevantie. En het bizarre daarbij is: ze hebben geen enkel idee hoe ze dit gemakkelijk in hun voordeel kunnen veranderen. Ze beseffen niet dat er een hele effectieve en zelfs bijna kosteloze manier bestaat om supergoede reclame voor hun merk te maken. En dat ook nog op de een na grootste zoekmachine ter wereld. Weet u hoe dat komt..? Weet u wat hen tegenhoudt..? Omdat ze het lef niet hebben, omdat ze niet weten wat ze moeten zeggen, omdat ze denken dat dat niets voor hun is, omdat ze denken dat het te moeilijk is….

(Wat doet u?) Wat ik doe…

Wat ik doe is precies die groep mensen helpen om ze wakker te schudden. Om ze duidelijk te maken hoe die gratis supersonische zoekmachine met de naam YouTube ook voor hun klaar staat. Dan help ik ze met het schrijven van een vloeiende pitch en laat ze die vervolgens in mijn studio of waar ze dat maar willen voor de camera opnemen. Het is even oefenen, maar het lukt altijd. Het wordt een filmpje waarin ze zichzelf qua presentatie overtreffen. Met mijn montage help ik de natuur een handje waar nodig. Dat mag de pret niet drukken. Integendeel, je kunt op een simpele manier een online held worden. 

Zodat….

Zodat er een nieuwe wereld voor deze groep ondernemers opengaat, en niet alleen bij hun zelf, ook bij hun klanten. Want ze worden nu opeens wel door een grote groep gezien. Hun bereik is tig keer vergroot. En het leuke is dat hun zelfvertrouwen opeens ook gestegen is. De mailbox stroomt vol, de telefoon gaat weer gaat rinkelen met nieuwe aanvragen. Ze maken blije klanten die straks misschien wel hun ambassadeur worden. 

Wilt u weten hoe ik dit voor u kan doen? Wilt u ook meer attentiewaarde met online videocontent en echt met klanten bezig zijn. Maak gebruik van het contact formulier en  ontdek hoe ik uw online verschijning kan uitvergroten.

man die schreeuwt in de telefoon

De call to action

De call to action die begint met het zinnetje ‘wilt u weten hoe’ heb ik er zelf achter geplakt. Het bruggetje van voordelen naar call to action wordt niet genoemd door Karasik. Maar iedereen snapt denk ik wel dat die easy to do is. Met het door mij bedachte hulpzinnetje Wilt u weten hoe ik dat voor u kan doen….? kom je een heel eind.

Andere voorbeelden van hulpzinnetjes:

  • Wilt u dat ook..?
  • Is dat iets voor u..?
  • Lijkt u dat wat..?
  • Bent u er aan toe om…?
  • Overweegt u om….?

Er zijn natuurlijk meer modellen die het leven van de pitcher een stuk gemakkelijker maken. De XYZ methode bijvoorbeeld. Die lijkt enigszins op het model van Karasik, maar geeft voor sommigen net iets te weinig grip om er mee los te gaan. Het model van Karasik doet dat naar mijn idee heel goed.

Ik ben benieuwd wie van mijn lezers daar ervaring mee heeft. Ik zou het waarderen als je dat via het contactformulier laat weten.

pispot met spreuk nooit meer naast de pot pissen

Gerelateerde berichten

Deze videograaf zoekt patiënten

Marcel Gerbrands is een allround viodeograaf die klaar staat voor de medische sector. Hij is weliswaar gepensioneerd maar is er zeker niet minder gedreven door. Audio visueel werk is altijd zijn passie geweest en een groot hart daarbij heeft hij voor de medisch sector. Hij doet niets liever dan films maken die gericht zijn op patientvoorlichting. Hij is mobiel en volledig geëquipeerd. Het goede nieuws: hij is in te huren (vanaf juli 2022).

Lees meer

Kleine stapjes die een groot verschil maken

Als je lichamelijke of geestelijke klachten hebt, bijvoorbeeld langdurige zwaarmoedigheid neigend naar depressiviteit, worden vaak middelen voorgeschreven door artsen die wel de klacht maar niet de oorzaak wegnemen. Ben jij iemand die wil werken aan een gezondere leefstijl en lukt het je niet alleen? Dan is het inschakelen van een leefstijlcoach geen gek idee. In kleine stapjes maak je echt al heel snel een groot verschil. Mail Ems Peters voor een gratis kennismakingsgesprek.

Lees meer

Zeggingskracht…hoe werkt dat?

Een videoproductie maken voor een personal Brand, dat kunnen er meer. Een video met zeggingskracht waar de kijker door geboeid wordt en die hem leidt naar precies het doel wat de filmmaker voor ogen had, dat is andere koek. Dat is het terrein waarop ElevatorPitchOnline zich onderscheidt. In deze blog doen we een boekje open en krijg je uitleg over wat die zeggingskracht nou eigenlijk is en hoe jij die ook kunt realiseren.

Lees meer