Pitchen mag dan wel iets typisch van deze tijd zijn, leuk en makkelijk is anders. Vanzelfsprekend is het ook niet. Voor de massa dan, want je hebt altijd mensen die opbloeien als ze op een podium staan. Behoor jij daar niet toe, ben jij iemand die liever een straatje omloopt en dat soort spanningsmomenten vermijdt, dan heb ik goed nieuws.
Het is namelijk wel te leren
Maar voordat ik daar dieper op inga duik ik eerst even in de meest voorkomende remmingen. Ze zijn in te delen in psychologische remmingen, sociaal/culturele remmingen en cognitieve remmingen.
Misschien herken jij iets uit het rijtje van 7 veel voorkomende remmingen dat volgt. Verderop laat ik je weten wat er aan te doen is.
Populaire pitchdrempels
De meest voorkomende redenen die er toe leiden dat de massa niet van pitchen houdt en daar liever voor wegduikt, hebben te maken met de volgende factoren:
1. Schaamte
Mensen kunnen zich schamen omdat ze op voorhand bang zijn om niet goed genoeg gevonden worden. Ze betrekken het op hun persoon. Ze denken dat hun persoonlijke toegevoegde waarde niet deugt, dat ze er niet goed uitzien, dat hun stem stom klinkt, etc. Dat soort zelfkritiek. In feite zijn ze faalangstig.
2. Trots
Zit in dezelfde hoek als schaamte, alleen komt het er op een andere manier uit. Bij trots heb je jezelf wijsgemaakt dat je te goed bent voor de pitch. Zoiets heb jij toch niet nodig? Dat maak je jezelf wijs. Maar in feite ben je bang om door de mand te vallen. Om schaamte of gezichtsverlies te voorkomen verzin je dit excuus.
3. Ongelijkwaardigheid
Pitchen dat zou kunnen betekenen in de ogen van anderen dat je aan het bedelen of smeken bent, dat je afhankelijk bent van de goede wil van je publiek. De gedachte die daarbij opkomt van mensen uit deze categorie: ‘Tjee, dat voelt ongelijkwaardig. Nou nee, liever niet dan hoor.’
4. Twijfel aan eigen toegevoegde waarde
Wie ben ik dan? Kan ik dat wel, heb ik iets dat echt goed genoeg is om met zoveel verbaal gedoe onder de aandacht te brengen. Wat als ik overruled wordt of iemand uit kritiek?
Deze mensen identificeren zich niet met het idee dat hun product of dienst oké is, dus feitelijk twijfelen ze aan het bestaansrecht.
5. Retorische zwaktes
Hoe moet ik het zeggen? Hoe breng ik mijn boodschap over? Ik ben gewoon verbaal niet zo handig, niet erg onderlegd op dit vlak. Ik mis het goede verhaal, en als ze vragen stellen ga ik vaak haspelen. Daardoor mis ik ook de goede uitstraling. Ik kom misschien onzeker over. Hoewel ik weet dat ik best goed ben in mijn vak en ook anderen prima kan helpen. Maar om dat goed over te brengen …daar ligt gewoon niet mijn talent.
Een klassieke vorm van zelftwijfel. In iemands zelfbeeld straalt tekortkoming door en voelt zich daardoor zwak of kwetsbaar.
6. Trauma
Slechte eerdere ervaringen kunnen ook een rol spelen: ‘De laatste keer dat ik met een verhaal voor een publiek stond werd ik tot mijn enkels afgebroken. Ik ging af als een gieter. Toen heb ik mezelf beloofd: dat nooit weer’.
Je voelt ‘m al, dit soort trauma’s, wie heeft ze niet, ze zitten er in gebakken, verankerd in het onderbewuste. En het aantal momenten met kansen dat daardoor vervolgens verloren is gegaan, is niet meer op twee handen te tellen.
7. Ons soort mensen
Dit fenomeen tref ik nogal eens aan bij de elite, maar het komt ook in andere maatschappelijke lagen voor. Voor deze categorie is de pitchdrempel sociaal cultureel bepaald. Men houdt hier de volgende gedachtes op na: ‘Ik wil niet verwaand overkomen en daarom pitch ik liever niet. Met een pitch ben je toch een beetje aan het opscheppen. Je moet immers vertellen hoe goed je wel niet bent…? Nee dat doen we in mijn kringen niet. Is niet nodig. Mensen komen zelf wel ontdekken wat ik kan betekenen.’
Wat doe je aan die pitchdrempels?
Stel nou dat je iemand bent die zich herkent in een of meerdere van deze remmingen, en dat je toch eigenlijk wel veel voordeel zou kunnen en willen halen met je pitch? Je zou je slagkracht op dit terrein best willen vergroten. Wat doe je dan?
Het ligt niet voor de hand dat je dan maar uit jezelf lukraak gaat oefenen of een keer een publiek opzoekt om te oefenen. Hoewel dit op zich best goed kan uitwerken.
Een overweging die misschien voor deze groep hout snijdt is deze: professionele hulp inschakelen.
Huh…, professionele hulp….voor pitchen….bestaat dat?
Yes. Volmondig ja!
ElevatorPitchOnline biedt dat soort hulp aan. Voor professionals, freelancers, ondernemers, eigenlijk voor iedereen die een goede reden heeft om het pitchen in de vingers te krijgen. Tja en dat kunnen ook moeders zijn die hun zoon en schoondochter een beetje fatsoenlijk willen toespreken op een huwelijk. of een lijnmanager die een vlammend betoog wil houden bij zijn jubilerende medewerker. Geloof het of niet, maar dit valt ook onder pitchen.
Mensen die zo’n stap willen wagen kunnen dan kiezen uit de volgende diensten:
1. Verbale slagkracht verbeteren
Daarmee zorgen we dat jij met je verhaal en je retorische vaardigheden op weg wordt geholpen. Of misschien wil je meer dan dat, misschien wil je een onderscheidende spreker worden.
Hoeveel sessies je nodig hebt hangt af van je hulpvraag en je lerend vermogen. Sommige hebben aan twee genoeg, anderen hebben er al gauw vijf nodig.
Alleen hulp vragen bij een pitch schrijven, voor je website bijvoorbeeld, of omdat je een gelegenheid hebt waar je op de bühne moet, dat kan ook. Het product dat ik daarvoor bied is genaamd de uitgeschreven elevator pitch.
2. Mentale slagkracht verbeteren
Herken jij je in een van de psychologische remmingen die in het rijtje staan, dan moeten we al snel een spaatje dieper. Samen onderzoeken we waar je remmingen liggen en wat er aan te doen is. In acht van de tien gevallen kan ik je daarbij helpen.
Dit is vaak een kwestie van mindset en daar kun je met gesprekken veel aan doen. Ik laat je ook oefeningen doen, niet meteen in het diepe, maar we laten je wel zwemmen. Geregeld doen we dat ook voor een camera, zodat je je eigen prestaties kunt terugzien en evalueren.
3. Strategische slagkracht verbeteren
Misschien heb jij weinig last van remmingen maar zit je probleem op een ander spoor. Je hebt moeite met koers houden. Of moeite met positionering? Moeite om je juiste publiek te vinden, met name te bepalen wie nu precies je doelgroep is? Je hebt gebrek aan onderscheidend vermogen, althans dat denk je.
Wat je ook kunt overwegen is ons premium pakket voor professionals die met Personal Branding bezig zijn en daar meer uit willen halen.