Deze filmmaker zoekt dokters

filmmaker in ziekenhuis

af te leveren. groot tegelijkertijd Met mijn merk ElevatorPitchOnline help ik ondernemers hun zeggingskracht verhogen. Bijvoorbeeld Marcel Gerbrands van VideoVakwerk die het liefst de hele dag videoproducties maakt voor ziekenhuizen. Patientvoorlichting is helemaal zijn ding. En dan blijkt video keer op keer toch echt the-best-tool-there-is als het om promotie gaat. En dat vraagt zeggingskracht. Maar wat is zeggingskracht en waarom zou jij je er druk over maken?

Zeggingskracht…?

Zeggingskracht is een lastig begrip, je zou het kunnen verklaren als: een combinatie van uitstraling, een sterke boodschap plus een vormgeving waar je ogen geen genoeg van krijgen. Eén voorbeeld zegt meer dan al die schone woorden. En video is een effectieve manier om iemand een spiegel voor te houden. Je ziet dan meteen hoe anderen je zien. In de montage kun je net zo lang schaven totdat de beeldvorming die je beoogt klopt met het gewenste imago wat je wilt uitstralen. Ook dat is een groot voordeel van video.

We nemen Marcel Gebrands als voorbeeld, als filmmaker zoekt hij altijd naar dokters. Waarom, dat wordt straks duidelijk.

 

Hoe laat je een Filmmaker pitchen voor de camera?

Marcel is een professional die ik zelf regelmatig inhuur voor het filmwerk van biografische films. Hij staat beslist liever achter, dan voor de camera. Marcel is een van die vele ondernemers die veel liever met zijn vak bezig is dan met zichzelf te koop loopt. En dan ben ik degene die hem zegt dat het af en toe toch wel nodig is om aan zichtbaarheid te werken. Na drie keer ademhalen neemt hij dan plaats op het podium en staat daar gewoon zichzelf te zijn. Antwoord gevend op vragen die ik hem stel. Deze formule blijkt prima te werken. 

Cameravrees, kun je dat overwinnen?

Niet bij iedereen gaat het zo vlot als bij Marcel. De meeste mensen die een podium betreden, of voor een camera verschijnen, schieten nogal eens in een kramp. Dat levert niet bepaald de beste versie van die persoon op. Een gemiste kans dus.

Na jaren gebiologeerd ploeteren over de vraag hoe je dit nou in hemelsnaam kan oplossen, kreeg ik meerdere heldere inzichten. Die leidden tot het vastleggen van enkele methodes om die cameraschuwheid volledig irrelevant te maken. Mijn missie is altijd geweest om (bijna) iedereen in staat te stellen om een goede videopitch te laten afleveren.

Pitchfilmpje van Filmmaker wint attentiewaarde

Voor je het weet vergroot je op deze manier je attentiewaarde en word je aantrekkelijk voor mensen die jou nog niet kennen. Om een prospect te laten ervaren of hij een klik voelt met jou hoeft hij alleen nog maar dat filmpje aan te klikken. Dat geeft  op voorhand best een aardig idee van met wie je te maken zou krijgen. Hoe dat uitpakt in de praktijk zie je in het filmpje van Marcel.

Storytelling van een Filmmaker

Wat is overigens het verhaal achter Marcel? Ik maak de lange versie kort: na tientallen jaren als docent in het middelbaar voortgezet onderwijs te hebben gewerkt, transformeerde hij zijn didactische gaven naar filmmaker van voorlichtingsfilms. En dan het liefst met een medische invalshoek. Hij heeft er alles voor over om patiënten, die een behandeling moeten ondergaan, vooraf zo goed mogelijk te informeren. Dat scheelt een hoop kopzorgen en de arts bespaart tijd, omdat een heleboel vragen niet meer in zijn spreekuur gesteld hoeven worden. De antwoorden daarop zijn al in het medisch voorlichtingsfilmpje gegeven. Dit zouden meer artsen moeten weten (of beseffen).

Gelukkig heeft het Maasstad ziekenhuis dat ontdekt, hun Hoofd Communicatie huurde Marcel onlangs nog in voor de productie van een 40 tal oefenfilmpjes ter bevordering van revalidatie. En voor het Erasmus MC maakte hij iets langer geleden een voorlichtingsfilm voor het bevolkingsonderzoek darmkanker.

Nieuwe opdrachten nodig voor deze Filmmaker

Marcel kan intussen wel weer wat nieuwe opdrachtgevers gebruiken. Vandaar dat we dit filmpje spontaan opnamen toen hij bij mij in in de studio was voor overleg. Of hij genoeg zeggingskracht heeft en of zijn boodschap duidelijk doorkomt….dat mag je zelf bepalen.

Iets voor jou?

In deze productie (voorbereiding, shoot en montage) van Marcel’s pitchfilmpje zit 6 uur werk. Zie jij jezelf al zo staan voor de camera? En dan natuurlijk op jouw manier. Hoe zou je dat vinden? Met een kort aantrekkelijk filmpje serieuze aandacht te trekken van je doelgroep? Het kan heel snel en voor de prijs hoef je het niet te laten.

Ben je dokter en zie je dit zitten?

O ja, nog belangrijker: zoek je iemand die patiënt voorlichtingsfilms maakt. Dan moet je Marcel hebben. Marcel Gerbrands van videovakwerk.nl 

Gerelateerde berichten

Fixed mindset versus growth mindset

Er zijn nog altijd mensen die het te spannend vinden om hun professioneel gemonteerde video online te zetten. Dit soort angsten kun je aangaan door het intellectueel te benaderen. Iemand met een growth mindset kan dat en begrijpt dat ook. Hij zal zijn eigen angsten mvoor zover die er zijn rationeel analyseren en zich afvragen hoe dit kan worden opgelost. Aan een growth mindset kan iedereen werken. Je traint als het ware je brein.

read more

Roem komt en gaat

Roem verwerven is een beladen begrip. In sommige sectoren is het een must en zijn mensen gretig om het te bereiken. In andere sectoren wordt het nagestreefd maar nooit bereikt. En zo zijn er nog talloze varianten van hoe mensen omgaan met roem. Regels om het te bereiken zijn er nauwelijks, maar wie er serieus mee bezig is maakt door het gebruik maken van de juiste middelen een goede kans.

read more