Identiteit en merkontwikkeling

identiteit

Een onderdeel van mijn identiteit is de drive die ik leg in mijn eigen zoektocht daarnaar. En daar blijk ik niet alleen in te staan. Er zijn nogal wat mensen bezig met verdiepings- en zingevingsvraagstukken. Waar gaat het ècht om in het leven? Wat zijn onze leidende waarden? Hoe zit ik in elkaar? Hoe haal ik rendement uit mijn identiteit, dat is een vraag die speelt als je aan personal branding doet. In deze blog ga ik op zoek naar verbanden tussen identiteit en merkontwikkeling. Ook leg ik uit waarom het maken van een profielfilm daar veel in kan betekenen.

Het bestaan

De identiteitsvraag is bij mij sterk gekoppeld aan de wat-is-de-zin-van-het-bestaan-vraag. Wat kom ik hier doen? Een intrigerende vraag waar je op meerdere niveaus naar kunt kijken. Juist dat doen, dus de bezige versie van het zijn, dat is precies wat je identiteit inkleurt. Vanuit het genetisch potentieel plus alles wat je aan je omgeving te danken hebt kun je daar meerdere kanten mee uit. Je bent wie je wordt of je wordt wie je bent…(?) Het hangt hoe dan ook samen met wat jij betekent voor de wereld. Als het goed is ben je al een wandelende product/markt combinatie en als je het helemaal goed doet wordt dat gezien als een merk.

Merken

Identiteit en je persoonlijke merk liggen sterk in elkaars verlangde. Zeker bij de kleinere bedrijven en dus geldt dit met zekerheid voor eenpitters. Het merk, dat je aan het bouwen bent, vindt zijn oorsprong in waardecreatie. En waar komt dat vandaan? Uit jouw talenten, je drijfveren, je zingevingsbronnen. En die zitten verankerd in je persoonlijkheid. Dan raken we al snel aan identiteit, want dat is wat mij betreft een projectie van je persoonlijkheid. Datgene  wie je bent, met alles wat je in huis hebt aan drijfveren, kernwaarden, aspiraties, ambities en -letterlijk-  eigenaardigheden. Jouw waardecreatie is de combinatie van wie jij bent en wat je voortbrengt in termen van toegevoegde waarde. Jouw markt ziet dat niet los van jouw persoon. Naarmate je een vak uitoefent waarbij de waardecreatie en de persoon dichter bij elkaar liggen, zoals in alle kennisberoepen, gaat dit meer op. De vraag is nu alleen:

Hoe ga je dit communiceren naar je markt?

Zelf vind ik deze vraag razend boeiend. Niet alleen de typische intrinsieke aspecten van (merk-)identiteit, maar ook de vragen die samenhangen met een effectieve merk-communicatie vind ik boeiend. En dat mondde uit in mijn filmwerk; ik raakte echt verliefd op videografie. En video zie ik als het ultieme middel om een merk tot uitdrukking te brengen. Met film kun je ongelimiteerd impulsen afgeven over alles wat nodig is om jouw merk te laten schitteren. Niet alleen de voor de hand liggende zaken, maar juist ook de abstracte waarden die een merk vertegenwoordigen kunnen met film heel sterk over het voetlicht worden gebracht.

Tweesnijdend zwaard

Het bijzondere aan profielfilms is dat het een tweesnijdend zwaard is. Niet alleen het beschikbaar hebben van een eigen profielfilm is waardevol. Ook het proces van het filmmaken heeft waarde. Je gaat dan een laagje dieper door je eigen bewustzijnsniveau.  Je komt onherroepelijk uit op gewetensvragen. En je denkt na over het gewenste imago, dus hoe jij wilt dat anderen jou zien. Je ervaart tijdens het filmen dus heel wat impulsen om na te denken over wat je gaat zeggen en hoe je iets gaat zeggen. Om je film geloofwaardig te maken moet het authentiek zijn. Voor heel veel ondernemers is dit proces op zich al een goede reden om aan zo’n traject te beginnen. Het is bijna verkapte coaching.

Is het wat voor jou..?

Ben jij ook toe aan een verdiepingsslag? Vind je het boeiend om in een sessie met mij wat grondiger naar je merk te kijken? Te onderzoeken waar verbanden liggen tussen jouw identiteit en je merk? Wat jouw markt nodig heeft om onder de indruk te raken van de toegevoegde waarde die jij kunt bieden? Simpeler gezegd: hoe jij je merk indrukwekkender maakt. Wil je sparren over de vraag wat je merk nodig heeft om te groeien? Wil je weten hoe ik jou daarbij kan helpen door de uitdaging van zo’n filmtraject aan te gaan…? bel of mail me.

Identiteit beantwoord door Centrum Zijnsorientatie

Iemand die gespecialiseerd is in het vraagstuk identiteit is Chris Kersten. Hij leidt het Centrum Zijnsorientatie in Zeist. Ik mocht hem interviewen in zijn werkruimte en hij beantwoordde de vraag over identiteit zoals hij het ziet. Een stukje van dit interview kun je zien in het volgende filmfragment.

Lijkt het je leuk om zelf ook een keer geïnterviewd te worden over een onderwerp dat leidend is voor jouw praktijk, bel me dan gerust. De productie van een gefilmd business interview of podcast zullen je reuze meevallen. Het effect voor je personal brand is erg hoog, dat beloof ik je.

Gerelateerde berichten

Tien tips om je voor te bereiden op je eerste Videopitch

Voor het eerst pitchen voor de camera kan behoorlijk spannend zijn, zeker als je liever achter de schermen werkt. Toch is het een krachtig moment om jezelf zichtbaar te maken. In deze blog deel ik tien praktische en psychologisch onderbouwde tips waarmee je ontspannen, natuurlijk en met zelfvertrouwen kunt spreken. Geen prestatie-drang, maar zuivere intentie — dat is de sleutel tot een authentieke pitch die echt raakt.

read more

Niet jij draagt je merk – het merk draagt jou

Wat als jij niet degene bent die je merk voortduwt, maar je merk jou begint te dragen? In deze blog ontdek je het transformerende inzicht dat elk sterk personal brand uiteindelijk groter wordt dan de persoon zelf. We verkennen waarom krachtige modellen – zoals de Creatiespiraal van Marinus Knoope, de SUCCES-formule, de Dramadriehoek en het Sami Leiderschapsmodel – zoveel impact hebben. Je leest hoe deze modellen structuur geven aan je visie, aantrekkingskracht creëren en helpen om jouw merk te laten groeien tot een drager van betekenis. Laat je inspireren en ontdek welk model jouw verhaal kracht en richting kan geven.

read more

Beroemdheid is vergankelijk – reputatie is goud waard

Beroemdheid is vluchtig, maar reputatie blijft.
In deze blog ontdek je waarom personal brands niet zonder zichtbaarheid kunnen, hoe je je relevantie onderhoudt met video, en welke drie acties je vandaag nog kunt nemen om sterker voor de dag te komen. Want wie zichtbaar durft te zijn met smoel én ruggengraat, bouwt een merk dat blijft plakken.

read more