Hoe versnel jij je Personal Brand met het profileringsvliegwiel

Duimen omhoog

Dat het essentieel is om jezelf als Personal Brand zichtbaar en relevant te maken voor je doelmarkt heb je natuurlijk al vaak genoeg kunnen lezen. Maar hoe je dat doet en waar jij ergens staat op de ladder is en blijft een boeiend proces dat altijd in beweging is. In deze blog doe ik niet zonder trots een boekje open over een model dat ik hiervoor ontwikkelde.

 

Waardecreatie en zichtbaarheid

Het creëren van een waardevol product of dienst met echte toegevoegde waarde is stap één. Daarna, om echt succesvol te worden, volgt het nastreven van je zichtbaar en werken aan imago en reputatie. Het ontwikkelen van een effectieve profileringstrategie is daarbij een must. Een krachtig instrument om dit te bereiken is het door mij ontwikkelde Profileringsvliegwiel. In vijf stappen krijg je inzicht hoe goed je het doet en wat er nog te doen valt om je personal brand en groei te stimuleren.

 

Stap 1: Persoonlijke Eigenschappen

 

Het profileringsvliegwiel begint met het erkennen van de persoonlijke eigenschappen die jou uniek maken als ondernemer. Hier komen eigenschappen als persoonlijkheid, intelligentie, motivatie en ambitie aan bod. Maar het gaat verder dan dat. Het omvat ook zaken als urgentiebesef, tijdsbesef, omgevingssensitiviteit, zelfbeeld, identiteit en rolflexibiliteit.

 

Een belangrijk spanningsveld dat vaak voorkomt, is de verlegenheid van ondernemers om zichzelf publiekelijk te presenteren. Dit kan botsen met persoonlijk leiderschap, een vaardigheid die nodig is om jezelf effectief te profileren. Het is belangrijk om deze uitdagingen te erkennen en een plan te ontwikkelen om ze te overwinnen.

 

Stap 2: Dienstenconcept en Toegevoegde Waarde

 

In stap 2 van het profileringsvliegwiel wordt aandacht besteed aan het definiëren van je dienstenconcept en de toegevoegde waarde daarvan. Het is belangrijk om daarbij zowel objectieve als subjectieve waarde te identificeren. Objectieve waarde omvat de concrete en meetbare voordelen en oplossingen die je product of dienst biedt, terwijl subjectieve waarde betrekking heeft op de emotionele beleving en persoonlijke verbinding die je kunt creëren. Het is cruciaal om te begrijpen welke problemen je doelmarkt ervaart en hoe je daarop, via stap 3, inspeelt met je aanbod.

 

Stap 3: Profilering en Vaardigheden

 

Dit omvat de complete profileringsmachine. Merkpresentatie en daarbij horende vaardigheden vormen de kern van het profileringsvliegwiel. Hier draait alles om je vermogen om jezelf effectief te presenteren aan de buitenwereld en je merk te vertegenwoordigen. Het omvat instrumentele/methodische vaardigheden zoals het optimaliseren van je LinkedIn-profiel, het creëren van een professionele website, het schrijven van blogs, het geven van webinars en spreekbeurten e.d. Strategische vaardigheden zijn nodig om je branding-inspanningen te plannen en een consistente merkidentiteit op te bouwen. Daarnaast zijn retorische vaardigheden nodig om je publiek te bespelen en ook om jezelf als betrouwbaar en deskundig te representeren. Leiderschapskwaliteiten zijn van cruciaal belang om je verhaal helder en inspirerend over te brengen en om gedisciplineerd je doelen na te streven. Het gaat hier ondermeer om je te focussen, tegenslagen te incasseren en te leren van fouten.

 

Een belangrijk spanningsveld dat vaak voorkomt, is verlegenheid bij ondernemers om zichzelf publiek te presenteren. Dit kan een belemmering vormen voor effectieve profilering en personal branding. Het beste is om deze uitdagingen maar gewoon te erkennen zodat je daarna kunt werken aan het overwinnen ervan. Dat doe je bijvoorbeeld door het ontwikkelen van zelfvertrouwen, het trainen van communicatieve vaardigheden en het zoeken van ondersteuning in de vorm van coaching of training, bijvoorbeeld bij elevatorpitchonline.nl.

 

Stap 4: Markt en Doelgroep

 

Hier ligt de focus geheel op de markt en het relevante marktsegment voor je personal brand. Het is van cruciaal belang om je doelgroep te begrijpen. Je moet vrij nauwkeurig weten welke behoeften, pijnen, verlangens en wensen zij hebben. Met deze kennis kun je de juiste boodschap creëren en een plek veroveren in het brein van je prospect. Zijn customer journey brengt je op die manier naar een serieuze dealkans.

Het identificeren van je ideale klant en het ontwikkelen van een effectieve marketingstrategie zijn dan wel belangrijke  onderdelen. Een metafoor die dit verduidelijkt is die van de visser.

Een goede visser bepaalt het soort vis waar hij op uit is, zoekt de juiste equipment en zorgt voor het best passende aas. Vervolgens rijdt naar de wateren waar zijn gewenste vissoort rondzwemt en gooit met de juiste werptechniek zijn hengel uit. Al die dingen moeten kloppen en eerlijk gezegd is dat niet eens een garantie op succes. Want er zijn genoeg variabelen die je niet beheerst en die kunnen zomaar kunnen tegenzitten. De factor geluk zal daarom altijd ook ene rol spelen

 

Stap 5: Reputatie en Vliegwiel-effect

 

De laatste stap van het profileringsvliegwiel is het opbouwen van je reputatie en het creëren van een vliegwiel-effect. Wanneer alle voorgaande stappen op de juiste manier worden uitgevoerd, en de vissen in de vijver bij stap 4 willen flink bijten, dan ga je lekker. Je nadert dan het hoogst haalbare: een sterke reputatie. Je wordt daardoor steeds bekender en trekt moeiteloos nieuwe klanten aan. Je reputatie gaat voor je werken. Blijf er wel continu continu aan werken en zorgen dat je merk blijvend positief wordt ervaren door je doelmarkt.

Belangrijke aanvulling: het vinden van de juiste balans tussen zelfpromotie en authenticiteit vraagt nog de nodige aandacht. Het is belangrijk om jezelf te laten zien en je merk actief te promoten, maar tegelijkertijd moet je trouw blijven aan jezelf en je waarden. Authenticiteit is essentieel voor het opbouwen van een sterke reputatie en het creëren van langdurige relaties met je klanten.

 

Tot slot

Met deze vijf stappen die we summier hebben behandeld biedt het profileringsvliegwiel een praktisch raamwerk om je personal brand te ontwikkelen en te versnellen. Door aandacht te besteden aan je persoonlijke eigenschappen, het definiëren van je dienstenconcept, het ontwikkelen van effectieve profilering en vaardigheden, het begrijpen van je markt en doelgroep, en het opbouwen van je reputatie, zet je het vliegwiel in beweging zetten en bereik je als het goed is een positieve spiraal van groei. Hou in gedachten dat het ook belangrijk is om aandacht te besteden aan spanningsvelden zoals verlegenheid (bij introverten met name), zelfpromotie versus authenticiteit en andere uitdagingen die kunnen optreden bij het opbouwen van een personal brand. Door deze uitdagingen op tijd te ontdekken en strategieën te ontwikkelen om ermee om te gaan, vergroot je je kansen op succes en breng je je personal brand naar nieuwe hoogtepunten.

 

ElevatorPitchOnline staat klaar om je te helpen bij alle facetten uit het profileringsvliegwiel: het ontwikkelen van je merkidentiteit, je missie, je profiel, je videocontent, je positioneringsstrategie en natuurlijk je elevator pitch, die zowel online als offline uitstekend werkt en een onmisbaar instrument vormt.

Gerelateerde berichten

Het VERSCHIL tussen Introvert en Extravert bij een pitchtraining

Pitchen moeten we als freelancer allemaal wel eens een keer. Dan maakt het wel wat uit of je introvert extravert bent aangelegd. Je kunt wel raden welke van de twee met minder moeite op een podium gaan staan om die pitch af te leveren. Er is een verschil tussen introvert en extravert dat wisten we al, maar bij het pitchen wordt dat op extreme manier duidelijk. In mijn pitchtrainingen, zoals ‘Zet Je Pitch op Video’ heb ik rekening te houden met die verschillen en speel daar met mijn programma op in. Zo kunnen introverte mensen ook leren hoe ze een pitch effectief moeten afgeven en leren extraverte mensen waar hun valkuilen liggen.

Lees meer

Een PitchVideo dat werkt zo

De pitchvideo is in. Dat is geen nieuws meer anno 2024 maar het blijft wel een uitdaging voor vele om er een te maken. Gelukkig kun je daar hulp voor krijgen in tal van workshops. Zowel bij het vervaardigen van de juiste tekst, een tekst die liefst ook strategisch is ingericht en doel schiet. En ook bij het brengen van je pitch en dat vraagt het beheersen van enkele retorische vaardigheden. Het is allemaal te leren en wie dat goed onder de knie krijgt bouwt al snel een voorsprong op als er gepitcht moet worden op een podium.

Lees meer

Supermethode voor lastige besluitvorming

Als personal brand kan een mix van verplichtende uitdagingen die ook nog eens in eenzelfde tijdsbestek uitgevoerd moeten worden weleens te uitdagend lijken. Ze kunnen je stevige hoofdbrekens bezorgen. Je moet het één doen zonder het ander te laten. Hoe los je dat op zonder al te veel concessies? Anthony Robbins heeft daar een methode voor en daar lees je in deze blog de highlights van.

Lees meer