Ben jij freelancer en heb je weleens gedacht aan een videopitch? Mag ik je dan op een aantal puntjes wijzen? Je kunt daar veel aan hebben als je plannen hebt in deze richting.
Het laten maken van een videoclip begint met de juiste staat van zijn: jouw houding en je gemoedstoestand. Je moet er beslist zin in hebben, want als dat niet zo is kun je beter even wachten. Dit zijn mijn volgende tips:
Denk na over je doel
Wat wil je bereiken met je boodschap? Hoe preciezer je dit kunt definiëren, hoe scherper je jouw boodschap kunt richten. Hoe meer jij je boodschap met een sterke intentie ten gehore brengt, hoe krachtiger die binnenkomt. De kijker van je film voelt dit.
Ken je doelgroep
Tot wie ga je het richten? Als je dit goed voor ogen hebt, voel je beter aan welke tone of voice en story-opbouw je moet gebruiken. En ook of je je publiek vanuit het hart of met het hoofd benadert. In de training leg ik het verschil uit tussen heartshare en mindshare.
Jouw identiteit en merkpersoonlijkheid
Hoe wil jij als persoon overkomen? Vind je het fijn om gezien te worden? En zo ja, hoe wil je dat graag? Als je het lastig vindt, is dit de eerste stap: probeer het toch een beetje fijn te vinden. Maak het moeiteloos, maak het een spel, oefen met een maatje, lach om je eventuele fouten.
Jouw stijl
Denk aan hoe je wilt overkomen – zakelijk, rationeel, formeel, professioneel, of juist informeel, joviaal, vriendelijk, best friend attitude. Zelfs als je authentiek wilt blijven, heb je keuzes. Een belangrijke vraag is: waarmee kun jij je onderscheiden? Het antwoord ligt in jouw identiteit, want er is geen tweede jij. De uitdaging ligt in: kun jij de beste jij overbrengen als je voor de camera staat? Dit is iets waar ik veel aandacht aan besteed met mijn klanten. Als dit niet goed zit…
Accent van je boodschap
Waar moet het zwaartepunt liggen? Is dat een voordeel dat je levert aan je klant? Of juist je deskundigheid? Misschien een speciale aanbieding? De kijker heeft, net als ieder mens, een beperkte spanningsboog. En als je meerdere aspecten tegelijk benadrukt, onthoudt men niets – en heeft je filmpje weinig impact.
Techniek en strategie
Na het mentale stuk komt de techniek. Begrijp dat een videoclip aan een aantal voorwaarden moet voldoen, zoals de lengte. Mensen scannen snel door data en hebben weinig geduld. De ideale lengte van een video pitch ligt tussen de 1 en 1,5 minuut. Soms is een halve minuut al genoeg. Naast de juiste lengte moet de film ook plakkracht hebben en attentiewaarde. In de training leer je hoe je die plakkracht creëert. Ik help je graag bij het implementeren van beproefde succesformules die ook voor jou meteen toepasbaar zijn.
Positionering
Een beetje een saai woord, maar wel essentieel: positionering. Welk beeld wil jij bij je kijker achterlaten? Doe je dit niet goed dan zit jij straks met een misschien wel hele goede hengel plotsklaps in een verkeerde vijver te vissen. Positionering gaat over het marktsegment waar jij je op richt; dat is het deel van de markt waar de voor jouw doel juiste vissen zwemmen.
Persoonlijke performance
Je boodschap vloeiend en geloofwaardig brengen is een open deur, maar hoe vaak zie jij dit goed gaan bij al die goed bedoelde pogingen?Wat helpt is een beetje oefenen op je zinsopbouw, de verhaalstructuur die voor jou werkt en jouw natuurlijke uitstraling. De juiste voorbereiding op deze puntjes vertaalt jouw boodschap in kracht en authenticiteit.
Implementatie
De laatste stap is het implementeren van je videopitch. Zodra die videoclip klaar is begint het pas echt. Dan kan het feest beginnen. Waar ga je hem inzetten? Welke kanalen kies je? Weet je hoe je dat doet?
Tipje van de ijsberg
Behalve deze punten zijn er nog wel een paar die het oefenen waard zijn: stemgebruik, lichaamstaal, de energie die je uitstraalt. Jouw persoonlijke energie wordt bepaald door je stemming, hoe je over jezelf denkt, over de zin die je hebt om je verhaal te delen, de liefde die je voelt voor je publiek etc. Als je de punten uit deze blog al goed oppakt weet ik zeker dat je een goede start gaat maken
Hopelijk zie jij dat ook zo….
Aarzel niet als je vragen hebt – ik sta je graag te woord. Stuur me even een app als je contact wilt opnemen of vul het contactformulier in.
NB: de foto die je ziet is gemaakt tijdens een workshop van een middag: zet je pitch op video. De vrouw in beeld is ondernemer, de eigenaar van de Rotterdamse worst.
