De kracht van humor in een pitch

humor in je pitch

Ken je dat die plaatjes in de rubriek optical illusions? Een beetje in de trant van: ‘Wat is het eerste wat je in de foto hierboven ziet? Een heks of een jonge vrouw?’ De waarheid is deze keer: geen van beiden. Wat je ziet is een vrouw op leeftijd die gewoon plezier heeft. Misschien zat ze in een netwerksessie te luisteren naar een van de pitchers.

De kracht van humor, dat is waar deze blog over gaat.

Wat vindt u door de bank genomen van een doorsnee pitch?

Waarschijnlijk hebt u ze ook vele revues zien passeren: elevator pitches. Mensen die vanuit hun professie of business vertellen wat ze voor je kunnen betekenen. Mijn ingesleten gewoonte na het aanhoren van zo’n pitch is om na te gaan welk effect het op me heeft. Ik vraag me bijvoorbeeld af wat er nu ècht blijft hangen. Wat galmt na? Brengt het me in de actiemodes? Voel ik me geroepen om meteen contact met de pitcher te zoeken?

In de meeste gevallen is het antwoord op deze vragen niet echt bemoedigend. De meeste mensen maken geen indruk. Geven geen impulsen af die blijven hangen. Mensen blijken het lastig te vinden om hun publiek te verleiden tot de actie waar ze op hoopten.  Terwijl de meesten vaak best een heel goede dienst of product in de aanbieding hebben, want het talent is breed bezaaid in Nederland.

Doorbreek de standaard

Wat is er precies nodig om die kwaliteit in een product of dienst onder de aandacht te brengen?

Er zijn wel degelijk techniekjes die een verschil kunnen maken in een pitch. En die technieken zijn te leren. Eén daarvan is humor.

Wie humor in zijn verhaal weet te brengen wint sympathie en bouwt een voorsprong op. Er ontstaat meer betrokkenheid bij, meer aandacht van het publiek. En daarmee ontstaat er ook een aanzienlijk betere kans dat je je doel raakt met je pitch.

En misschien denk je nu ‘moet ik dan de lolbroek gaan uithangen? Een soort stand up comedian….?’ Nee hoor, om humor toe te passen hoef je echt niet zo ver te gaan, maar je kunt wel veel van hun leren.

Luchtigheid

Humor kun je op vele manieren bereiken, bijvoorbeeld door luchtigheid en vrolijkheid in je verhaal te brengen, kwinkslagen te maken, uitvergrotingen, overdrijvingen, maffe vergelijkingen  in te brengen. Die helpen om de ernst van je verhaal te relativeren. Een parallel leggen met een tot de verbeelding sprekende actualiteit of een bijzondere actie van een bekend persoon kan ook werken. Daarmee tover je al snel een glimlach op het gezicht van je publiek. Een glimlach is op zich al prima, de lat hoeft niet hoger. Een glimlach werkt: ontwapenend, ont-stressend, onthullend, verlichtend, hoopgevend, toegankelijk en meer.

Technieken van gevorderden

Wil je een stap verder gaan en gebruik maken van humortechnieken van comedians dan moet je denken aan: de omdraaiing, de overdrijving – ‘Dat doet iets chemisch in je hersenen’, zegt Jan Jaap Van der Wal daarover in de Volkskrant. Maar dat is voor hem niet genoeg. Zijn humor moet je ook in het lijf voelen, ‘in je hart of in je onderbuik.’ Wie dat weet toe te passen kwalificeert zich al snel in de categorie gevorderde pitchers.

Humor kun je niet overschatten

Volgens de Comedy Company kan de kracht van humor nooit worden overschat. ‘Wat is er mooier dan lachen om anderen en vooral ook om jezelf? Een flinke portie relativering werkt heilzaam en ondertussen wordt ook nog eens alles onder de aandacht gebracht wat belangrijk is voor je doelgroep, maar dan met een flinke dosis humor. Wat leeft er onder je klanten? Wat zijn hun kerntaken? Hoe is de werksfeer? Waar balen ze van? Wat vinden ze fantastisch? Hoe trots zijn ze en waar zien ze zichzelf in de toekomst?’ Hoe meer je op die aspecten inspeelt en daar met een vleugje humor verbinding mee maakt, hoe sterker het effect.

Hoe werkt dit voor u als ondernemer?

Nu de praktijk. Stel u wilt in uw pitch aandacht vragen voor een nieuwe dienst. Er zijn nogal wat aanvliegroutes waarmee je kunt beginnen. Zoals:
• de aanleiding om dit te gaan doen
• de struggles die u heeft doorlopen om er eindelijk achter te komen wat er ècht werkte
• de verrassingen die u op uw weg tegenkwam
• de onverwachte meevallers waar niemand op gerekend had
• hoe u naar uw klanten luisterde en wat dat heeft opgeleverd.

De zaken die voor iedereen herkenbaar zijn maken u tot mens. Ze laten zien dat u net als zij, ook soms met de teleurstellingen van het leven moeten dealen. Als u dit alles met een knipoog weet te relativeren oogst u met zekerheid niet alleen bewondering maar ook herkenning. En daarmee dus ook een grotere kans op een nieuw contact.

Geef nooit op

Gaat u zich er aan wagen? Denk dan aan de gevleugelde woorden van Wim Sonneveld: de humor ligt op straat, tussen de gewone mensen. Maar heb je zoiets van ’ik ben niet als lolbroek geboren en mijn business geeft al helemaal weinig reden voor een humorvolle benadering ….’ dan moet je me zeker eens bellen.

Gerelateerde berichten

Tien tips om je voor te bereiden op je eerste Videopitch

Voor het eerst pitchen voor de camera kan behoorlijk spannend zijn, zeker als je liever achter de schermen werkt. Toch is het een krachtig moment om jezelf zichtbaar te maken. In deze blog deel ik tien praktische en psychologisch onderbouwde tips waarmee je ontspannen, natuurlijk en met zelfvertrouwen kunt spreken. Geen prestatie-drang, maar zuivere intentie — dat is de sleutel tot een authentieke pitch die echt raakt.

read more

Niet jij draagt je merk – het merk draagt jou

Wat als jij niet degene bent die je merk voortduwt, maar je merk jou begint te dragen? In deze blog ontdek je het transformerende inzicht dat elk sterk personal brand uiteindelijk groter wordt dan de persoon zelf. We verkennen waarom krachtige modellen – zoals de Creatiespiraal van Marinus Knoope, de SUCCES-formule, de Dramadriehoek en het Sami Leiderschapsmodel – zoveel impact hebben. Je leest hoe deze modellen structuur geven aan je visie, aantrekkingskracht creëren en helpen om jouw merk te laten groeien tot een drager van betekenis. Laat je inspireren en ontdek welk model jouw verhaal kracht en richting kan geven.

read more

Beroemdheid is vergankelijk – reputatie is goud waard

Beroemdheid is vluchtig, maar reputatie blijft.
In deze blog ontdek je waarom personal brands niet zonder zichtbaarheid kunnen, hoe je je relevantie onderhoudt met video, en welke drie acties je vandaag nog kunt nemen om sterker voor de dag te komen. Want wie zichtbaar durft te zijn met smoel én ruggengraat, bouwt een merk dat blijft plakken.

read more