Hoe word je indrukwekkend?

Man achter laptop steekt duim omhoog

 

Je bedrijf staat er goed bij. Indrukwekkend. Je product is in orde en je service scoort hoog op klanttevredenheid. De interne organisatie is dik op orde en jij hebt er zin in. Kortom jij bent er helemaal klaar voor. Laat die markt maar komen, denk je. Dan heb je nog één uitdaging: Hoe gaat die markt jou vinden? Hoe krijg je aandacht? Ben je indrukwekkend genoeg? In welke kwaliteiten zit nu ècht de toegevoegde waarde? Op welke manier gaan prospects jouw merk als boeiend en relevant zien?

Opvallen op de juiste manier

Uiteraard zijn klanten die jou al kennen en je merk waarderen de beste reclamebronnen. Maar je kunt de natuur op eigen titel ook een flink handje helpen door een duidelijke en pakkende profielfilm van je merk te (laten) maken. Daar ga he mee opvallen, in de goede zin des woords.

Daar kun je hulp bij krijgen. Hoe wij dat zelf doen lees je hierr.

Van internal naar external branding met een profielfilm

Voordat we beginnen met het werken aan een profielfilm gaan we in gesprek over het doel. We willen weten welk beeld jij wilt overbrengen en welke indruk je precies wilt maken. Wat moet de markt van je vinden? Welk imago streef je na? Welke tone of voice sluit daar bij aan? Wie zijn de persona’s die je wilt raken met je verhaal? Op welke emotie kun je het beste aanhaken? Dat soort vragen. Op basis van de antwoorden op deze vragen bedenken we een concept, daarna volgt een script.

Concept en script

Een concept moet je zien als het basis idee dat in het brein van je potentiele klant moet blijven hangen. Dat vraagt vaak dat je een beetje buiten de lijntjes kleurt, want je wil niet op je concurrenten lijken. Als we het eens zijn over het concept volgt het script en dat houdt in om met zo weinig mogelijk woorden zoveel mogelijk te zeggen. Teksten die in combinatie met het creatieve concept echt binnenkomen en blijven plakken. 

Een profielfilm is op te delen in vijf onderdelen:

 

 

drie dames applaudiseren

Jouw persoonlijkheid

De persoonlijkheid van de merkeigenaar is een smaakmaker. Zijn of haar energie klinkt immers door in de merkpersoonlijkheid, en daarom is het goed om dit op een passende manier in het merkprofiel te verankeren. Daarom zijn de drijfveren en kernwaarden van deze persoon van groot belang, die moeten helder en ondubbelzinnig vertaald worden in de merkuitingen.

 

Jouw toegevoegde waarde

Een ander punt is je toegevoegde waarde in commercieel opzicht.  Waarmee onderscheid jij je? Wat doe je anders dan je concurrent? Op welke manier gaat dat bijdragen aan de oplossingen voor de problemen of verlangens van je klanten? Krijgt jouw klant waar voor zijn geld? Kun je dit goed uitleggen?  Is het een goede investering van tijd en geld als hij met jou in zee gaat? Draagt het bij aan sociale status? Vindt de klant het een plezier om met jou te werken? De werkwijze die bij jouw dienst hoort …is die makkelijk te begrijpen voor je klant? Deze punten, en meer, geven aan waarmee jij je onderscheidt. Je begrijpt, als je daar een of twee overtuigende aspecten uit selecteert en die breng je in in je profielfilm, dat je dan werkelijk met een statement komt die indruk maakt.

 

Wat is je verhaal?

Simon Sinek heeft dit punt op de kaart gezet en de hele wereld kent het inmiddels. The why question, oftewel: waarom doe je wat je doet? Een uitstekend vertrekpunt oom je storytelling mee te laden. Of in ieder geval als je jezelf introduceert aan je doelpubliek.

Storytelling is hot. Iedereen heeft een story, want iedere persoonlijke identiteit is in feite een aaneenschakeling van verhalen. Verhalen die indruk maken. Mensen zijn er dol op en het is al zo oud als de mensheid. Met jouw verhaal vul je een belangrijk deel van de content.

 

Checklist

En terwijl je dit allemaal op een rijtje zet raden we je aan de volgende punten in je achterhoofd te houden:

  • Welk imago streef je na?
  • Wat communiceer je over jouw persoonlijke missie en visie?
  • Hoe vertaal jij je waardepropositie in een pitch?
  • Wat is je big fat claim?
  • Wat maakt jouw merk zo sterk?
  • Wat zijn de verlangens, de pijn of de behoefte van jouw ideale klanten?
  • Hoe ga jij hem overtuigen dat jouw oplossing het verschil gaat maken?
  • Welke voordelen biedt jouw merk concreet naar je klant?

Deze punten zijn ingrediënten voor je pitch, voor je profielfilm, voor de teksten op je website, voor je LinkedInprofiel, je persbericht, je brochure of flyer. Ons advies is: zorg dat je dit met verve over de bühne kunt brengen.

 

Strategie

Iedere missie en visie vraagt behalve een duidelijk uitgeschreven doelstelling, om een plan van aanpak. Dan komen we op het hoofdstuk strategie. Wat is je strategie? Welke breinpositie wil je innemen met je merk, oftewel welke indruk moet er over jouw merk blijven hangen in het hoofd van je ideale kant? In welke markt wil jij je positioneren. Heb je een helder beeld van je ideale klanten?  Spreek je hun taal? Kun jij je verplaatsen in hun belevingsperspectief? Welke media, passend bij je budget, zijn het best te gebruiken om deze doelgroep te bereiken?

Over strategie valt nog veel meer te schrijven, met name de merkpositionering is daarbij belangrijk. Die gaat vooraf aan de profilering, want profileren doe je pas als je weet op wie je moet mikken, waar die zich bevinden, welke tools je moet inzetten om die doelgroep goed te bereiken, enz. Dat is strategie. 

 

Rentmeesterschap

Als je de bovenstaande zaken goed op een rijtje hebt, dus

  • je persoonlijke identiteitscriteria klinken goed door in je merkidentiteit
  • je hebt helder waar de waarde precies zit en hoe je dit strak communiceert
  • je hebt een duidelijk profiel
  • je storytelling en pitch is in orde
  • je weet hoe je je moet richten op de door jouw gekozen markt

dan gaat je vliegwiel draaien. Je wordt goed gevonden, prospects worden klanten, ze betalen jouw factuur, komen graag bij je terug, ze vertellen hun vrienden en relaties over jouw goede ervaringen, dan gaat je merk echt waarde creëren. 

Je komt nu op het punt van wat ik kapitaliseren van je merk noem. Al je commerciële inspanningen worden verzilverd in waardering van en compensatie door je klanten en ambassadeurs.  Kapitaliseren is bouwen aan rentmeesterschap. Je reputatie gaat voor je werken. Dan wordt ondernemen het echt leuk.

 

Eerst het huiswerk maken

Negen van de tien mensen die bij ons komen hebben nog niet echt nagedacht over deze punten of ze zoeken bewust hulp. En we zijn niet de enige die doet doet natuurlijk, er zijn legio bureau’s en eenpitters die prima advies en hulp kunnen aanbieden. Als je met iemand in zee gaat, kijk dan of er een klik is met het bureau of de persoon. Ook de deskundigheid doet er toe en nog belangrijker, kan iemand dat aan jou overdragen, zodanig dat het jou rendement oplevert en dat je niet voor verrassingen komt te staan. Geen enkel bureau is op alle bovenstaande punten perfect, dat is bijna onmogelijk, omdat ieder punt een deel specialisatie is waar werelden aan kennis en kundigheid mee gemoeid zijn.  Voordat je met wie dan ook in zee gaat raad ik je aan om eerst op een rijtje te zetten waar je het meest mee geholpen bent. 

 

Ook hier weer een checklist, die je kan helpen:

  1. profilering, dat houdt in een goed profiel schrijven en goede foto’s of videografie
  2. een goede elevator pitch beschikbaar hebben
  3. de merkpersoonlijkheid bepalen
  4. de missie, visie en purpose bepalen
  5. onderscheidende waarden bepalen
  6. strategie- en koersbepaling
  7. conversie verbetering
  8. copy writing 
  9. productiseren van je dienst/service
  10. online marketing op orde brengen
  11. persoonlijk leiderschap waarmee jij je merk adequaat aanstuurt

 

Samenvattend: wat kan Elevator Pitch Online voor jou doen?

In antwoord op deze vraag kunnen we kort zijn, op de meeste van de punten die je vindt in de checklist kunnen wij instaan en een tevredenheidsgarantie afgeven. Punt 7 is niet mijn sterkste kwaliteit maar daar hebben we een partij voor met wie we kunnen samenwerken. Conversie is typisch zo’n punt waarin de techniek en know in razendsnel tempo verandert, iets waar de jonge generatie veel beter in is dan ik.

Waar ik je met grote zekerheid in kan helpen is het mentale stuk. Een personal brand worden is nogal wat, er komt veel op je af en het vraagt veel van je zijn. Ik heb een prima coaching traject dat daarbij helpt. En daarnaast, hoe kan het ook anders, heb je bij ons een uitblinkend adres om jouw pitch, script of story te laten schrijven, om daar bijvoorbeeld pakkende videocontent van te maken. De voorbeelden van type producten vindt je onder de knop diensten

Ben je klaar voor het grote podium? We horen je graag.

Gerelateerde berichten

Ben jij klaar voor dat video podium?

Voorbereiding is het halve werk. En dat begint vooral met het mentale deel als het gaat om het maken van een videopitch. Als je daar aan toe bent lees je in deze blog een aantal aandachtspuntjes waar je veel aan kunt hebben.

read more

Ownership: De kracht van eigenaarschap in leiderschap en de impact op je pitch

Ownership is zo’n woord wat je veel tegenkomt in leiderschaps visies. Je kunt het ook tonen in je pitch. Of eigenlijk, ownership zit zo diep in iemand dat het nauwelijks gekunsteld kan, als het er is helpt dat je pitch enorm in geloofwaardigheid omdat mensen voelen dat jij volledig gecommitteerd bent. En dan raak je je publiek. In deze blog vind je enkele tips over hoe je dit kunt benutten.

read more