Wat heb je aan een merkopstelling?

tafel man vrouw symbolen tafelopstelling

Een merkopstelling is voor veel ondernemers nog een vaag begrip. Het zal niet als eerste bij ze opkomen om te gebruiken wanneer ze met strategische dilemma’s geconfronteerd worden en knopen moeten doorhakken over hun merk.

Toch kan het heel interessant zijn om er dieper in te duiken. Ik heb er zelf een opleiding in gedaan en heb intussen al heel wat wondertjes zien gebeuren.

Directeur van je eigen merk?

Ben jij éénpitter en voel jij je directeur van je eigen merk? Dan zul je zeker voor hete vuren gestaan hebben. Ongetwijfeld zul je zo nu en dan tegen interne issues aanlopen. Perikelen of vraagstukken die variëren van het kiezen van de kleur van je logo tot en met een investering in een marketing campagne. Al die beslissingen van klein tot groot, kunnen grote gevolgen hebben voor jouw merkgezondheid. Bijvoorbeeld:

  • Of je genoeg zichtbaar bent
  • Of jouw merkcommunicatie de juiste klanten trekt
  • Of je waardepropositie nog onderscheidend is
  • Of het heersende merkimago nog klopt met wat voor jou goed voelt.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

 

Zichtbaarheid

Behalve aan een goed product of een sterke portfolio, moet je ook nog eens goed zichtbaar blijven en attentiewaarde behouden. Wie daar werk van maakt zal bekend zijn met het vakgebied Personal Branding. Veel kwesties die met jouw merkpositionering te maken hebben worden daar in behandeld. Personal Branding gaat over wie jij als merk bent en wat je betekent.

 

Existentiële vragen

Tenzij jij tot de uitzonderingen behoort zul je ook vragen tegenkomen die naar diepere wateren leiden. Existentiële vragen. Dat soort vragen raken al snel je merkpersoonlijkheid en dringen die door tot in de kleinste poriën van je ziel. Een  introspectie dus die een boeiende reis oplevert, zeker voor mensen die via hun merk aan een betere versie van zichzelf werken.

 

Graven in je merk is leuk en tegelijk complex

Juist omdat die kwesties zo dicht bij jouw wezenlijke ‘ik’ liggen kan het zoeken naar antwoorden uitdagend zijn. Je kunt namelijk vrij gemakkelijk in cirkeltjes gaan redenen, terwijl de ‘blind spots’ je  ontgaan.

Als je bijvoorbeeld werkt aan je missiebeschrijving en je zoekt daar een goede formulering voor, dan moet die nog wel resoneren. Om te beginnen bij jou zelf, maar ook je stakeholders in de buitenwereld moeten er iets mee hebben.

Kun jij hier hulp bij gebruiken?

Nu komen we op een punt dat ik eerder aanhaalde, een punt dat voor jou misschien ècht een verschil kan gaan maken. Met de merkopstelling krijg je een instrument in handen om dit soort merkvragen haarscherp te toetsen. Op een wonderlijke manier levert het response op voor de lastigste vragen over je merk. En die komen altijd lagen waar je puur met je cognitieve verstand niet bij komt. van je merk. Met een merkopstelling lukt dit wel.

Tipje van de sluier

De merkopstelling is gerelateerd aan organisatie- en familieopstellingen. Net als in een familie dat het geval is bestaat een merk ook uit elementen die een onderlinge samenhang hebben, een bepaalde hiërarchie en er is balans tussen geven en ontvangen. De kracht zit ‘m in de holistische benadering en de intuïtieve manier van communiceren met je merk. Jouw intuïtie wordt door een merkopstelling volledig aangezet en je zult versteld staan hoe dit doorwerkt in het  afgestemd zijn met je merk.

In deze Masterclass ga je de kneepjes leren

Mocht je daar nou meer over willen weten dan hebben we goed nieuws voor je: op 7 april 2022 vindt er een Masterclass plaats in Gouda: Personal Branding en Merkopstelling. Daar gaan de deelnemers niet alleen kennis maken met de methode van de merkopstelling, ze gaan er ook mee werken. Dat gebeurt onder begeleiding van ervaren merkopstellers, waaronder Wim Jurg en ik zelf.

Vind jij het interessant om je merk te laten groeien met behulp van de Merkopstelling? Wil je meer weten hoe Personal Branding in combinatie met de merkopstelling voor jou meerwaarde krijgt en hoe je antwoorden krijgt op jouw merkvragen?

Klik dan door naar meer informatie

of meld je meteen aan:

Er gaat een wereld voor je open.

Campagnefilmpje

pot tekst

Gerelateerde berichten

Deze videograaf zoekt patiënten

Marcel Gerbrands is een allround viodeograaf die klaar staat voor de medische sector. Hij is weliswaar gepensioneerd maar is er zeker niet minder gedreven door. Audio visueel werk is altijd zijn passie geweest en een groot hart daarbij heeft hij voor de medisch sector. Hij doet niets liever dan films maken die gericht zijn op patientvoorlichting. Hij is mobiel en volledig geëquipeerd. Het goede nieuws: hij is in te huren (vanaf juli 2022).

Lees meer

Kleine stapjes die een groot verschil maken

Als je lichamelijke of geestelijke klachten hebt, bijvoorbeeld langdurige zwaarmoedigheid neigend naar depressiviteit, worden vaak middelen voorgeschreven door artsen die wel de klacht maar niet de oorzaak wegnemen. Ben jij iemand die wil werken aan een gezondere leefstijl en lukt het je niet alleen? Dan is het inschakelen van een leefstijlcoach geen gek idee. In kleine stapjes maak je echt al heel snel een groot verschil. Mail Ems Peters voor een gratis kennismakingsgesprek.

Lees meer

Zeggingskracht…hoe werkt dat?

Een videoproductie maken voor een personal Brand, dat kunnen er meer. Een video met zeggingskracht waar de kijker door geboeid wordt en die hem leidt naar precies het doel wat de filmmaker voor ogen had, dat is andere koek. Dat is het terrein waarop ElevatorPitchOnline zich onderscheidt. In deze blog doen we een boekje open en krijg je uitleg over wat die zeggingskracht nou eigenlijk is en hoe jij die ook kunt realiseren.

Lees meer