Bel voor meer informatie: 0622 994 804 info@elevatorpitchonline.nl

Als er één woord is dat we veel horen de laatste tijd is het dat wel: verbinding maken. Het woord heeft alles in zich om een jeukwoord te worden, want je hoort het te pas en te onpas. Toch zou het jammer zijn als het die status bereikt en daardoor in kracht afneemt. Want het belang van verbinden is groter dan ooit en dat het lastig is weten we maar al te goed. Want zeg eerlijk: wie maakt er nou echt verbinding? En weten we ten diepste wat het betekent? In deze microblog wil ik er een paar dingen over kwijt: waarom is het belangrijk? Kun je het meten? Kun je het leren?

Er volledig zijn voor de ander

Als profileringsexpert kan ik er niet om heen. Profileren heeft namelijk alleen effect als je kampioen wordt in verbinden. Oftewel daadwerkelijk contact maken. Dat houdt in: contact leggen, aandacht vragen en krijgen op een oprechte manier. Present zijn voor die ander. Menselijk contact, gedrag vertonen waardoor die ander denkt dat jij er voor hem of haar bent, dat hij of zij belangrijk voor je is, en er dus toe doet.  Dat alles doe je niet alleen maar met de juiste benaderingstekst, je doet het met al je energie, dus alles wat je op dat moment uitstraalt. Zeker je non-verbaal.

Gemeend en oprecht

Waarschijnlijk heb jij het ook meteen door als iemand contact met je wil maken voor een of ander doel en die persoon je niet echt raakt. Het voelt niet gemeend. De studenten die in het weekend de telegraaf of het NRC aan je aanbieden zijn daar een mooi voorbeeld van. Hun extraversie is bewonderingswaardig. Hun vermogen om afwijzingen te incasseren idem dito. Maar het vermogen om persoonlijk oprecht contact te maken voelt als een toneelstukje. Of wat denk je van stewardessen? Tijdens een vlucht proberen ze allemaal professioneel vriendelijk te zijn. Jij als passagier voelt haarfijn aan wie dat op een natuurlijke manier af gaat, dan wel of iemand zijn chagrijn probeert weg te glimlachen. Maar je hoeft voor deze test niet in een vliegtuig bediend te worden, ook in een restaurant is dit goed te ondervinden zodra de ober aan je tafeltje verschijnt. Een ander evident voorbeeld is de kapper. Er zijn kappers die menen dat ze sociaal moeten investeren in hun klant en doen daar moeite voor. Of dat oprecht overkomt en of je daar blij van wordt is aan jou om te beoordelen.

Verbindingskracht is meetbaar

Hoe zit dat bij jou? Weet jij al hoe je scoort op verbinding? Lijkt het je leuk om daar eens achter te komen? Je verbindingsfactor is meetbaar. Er wordt bewust en onbewust gemeten. Wat gemeten wordt zijn ondermeer de volgende factoren:

  • Compassie:  Toon jij persoonlijke belangstelling voor die ander die als ‘gemeend’ ontvangen wordt?
  • Afstemming: Zit jij op dezelfde golflengte als je gesprekspartner? Is die goed genoeg om een relatie op te bouwen?
  • Relevantie: Weet je jezelf voor die ander relevant te maken zowel met de juiste ratio en emotio?
  • Dominantie: voelt de balans tussen jou en die ander als harmonieus en natuurlijk aan?

Verbinding als kwaliteit is een must

In beroepen waar je iets moet verkopen is verbinding maken een must. De wereld waarin we leven wordt steeds transparanter en de impulsen waarmee je potentiële klanten geprikkeld worden door allerlei marketing en reclame uitingen wordt steeds intenser. Maar één ding blijft overeind: oprechte verbinding. Persoonlijk contact dat echt voelt. Het helpt zeker als je van nature enige aanleg hebt om dat contact te maken. Maar het is ook te leren. Je kunt je om te beginnen bewuster worden van het belang. Dat lukt bijvoorbeeld als je zelf aan den lijve ondervindt hoe prettig het is als iemand oprecht geïnteresseerd is in je en je daarmee raakt. Dat kan voelen als een warm bad. Of juist andersom: als iemand je er attent op maakt dat je iets affectiever zou mogen zijn.

Je kunt ook enkele technieken en vaardigheden aanleren, zoals vragen stellen en spelen met stiltes. Wie veel vraagt en stiltes laat vallen geeft de ander tijd om na te denken en waardoor die meer tijd krijgt om op de voorgrond te komen staan.

Actief luisteren is ook een hele belangrijke. Dat is een manier van aanwezig zijn dat de ander zich volledig begrepen voelt. Je hebt daadwerkelijk oogcontact en volledige aandacht voor die ander en je luistert vanuit je fysieke aanwezigheid, met de diepste en meest oprechte intentie om echt te begrijpen wat die ander communiceert.  Er zijn niet zoveel mensen die dit echt kunnen, maar als je er een tegen komt….dan weet je meteen dat het er een is en dat je volledig door die ander gezien en begrepen wordt. Hoe fijn is dat?

In een filmscript werkt dit dus ook

In mijn vak als profileringsdeskundige werk ik extreem veel met film. Film is het meest ultieme medium waarmee je een intentie of een boodschap kunt communiceren. Film is echter communiceren in je face, het komt direct binnen. Bij de kijker is voelbaar en zichtbaar of een boodschap goed overkomt, of het gemeend of gefaked is. Dat geldt ook voor de manier waarop verbinding wordt gelegd. Zowel als script-writer als coach/trainer besteed ik veel aandacht aan die verbindingsfactor. Verbinding maken betekent betrokkenheid creëren en als dat lukt dan kan die film al bijna niet meer stuk. Mensen die bij me komen zijn vaak een beetje gespannen omdat een film maken waarin ze zelf de hoofdrol spelen niet hun dagelijkse bezigheid is. Door enkele technieken toe te passen die ik uit mijn HR-verleden heb overgehouden en verder doorontwikkeld lukt het om bij vrijwel iedereen een oprechte verbindingsfactor zichtbaar te maken. Dat geeft die film een enorme booster aan weringskracht. Wil je weten hoe dat werkt? Bel of mail me even.