Bel voor meer informatie: 0622 994 804 info@elevatorpitchonline.nl

Tips voor jouw elevator pitch

Of je nu een pitch film wilt maken of er een mondeling presenteren, je hebt voor allebei  een clou nodig voor je elevator pitch. De clou van hoe je dat aanpakt, je verhaallijn, waar je naar toe wilt. Daar gaat deze blog met elevator pitch tips over. We geven je enkele waardevolle tips over ontwerpen van een elevator pitch. Met het opvolgen van deze tips  krijg je in ieder geval een goed plaatje over hoe jouw elevator pitch succes kan opleveren. Hier komen mijn tips:

Structuur

Het is misschien een open deur, maar inderdaad: structuur aanbrengen is ook in een pitch belangrijk. De structuur voor een elevator pitch bestaat altijd uit drie delen:  1. een pakkende opening 2. een middenstuk met drie tot vijf inhoudelijk informatieve punten 3.  een verleidende afsluiting.

Verbinding

Een openingszin kun je het beste beginnen met een vraag. Je legt iets voor, een probleem of een vraagstuk en je vraagt dan bijvoorbeeld:  “wie dit herkent dit….? Heeft iemand wel eens ervaren….” Gevolgd door een situatieschets of het probleem.  Je hebt eigenlijk maar één kans om de aandacht naar je toe te trekken en dat is met je opening. Maak die krachtig. Zorg er voor dat dat je meteen aansluit bij het referentiekader van je publiek. Iets dus wat hun belangstelling heeft. Daarmee maak je verbinding.

Bruggetjes

Het is met het geven van een elevator pitch handig om vloeiende bruggetjes te maken tussen de verschillende onderdelen in je elevator pitch. Van de opening naar het middenstuk, dat kan zijn het eerste tipje van de sluier naar een oplossing die jij biedt. Daarna komt het volgende bruggetje dat leidt naar nog weer een andere invalshoek. En zo ga je door, stap voor stap.

Wat vertel je in het middenstuk?

In dat middenstuk ga je vertellen wie jij bent en wat jij met dat probleem te maken hebt. Je gaat jezelf relevant maken en dat bouw je op. Dat doe je door heel erg aannemelijk te vertellen dat jij een oplossing hebt of dat jij de oplossing bent voor dat probleem. Dat ga je uitleggen. Beetje bij beetje, maar niet te veel prijsgeven. Net genoeg. Hou het spannend.

Wie ben jij in het verhaal?

aandachtspunten voor een goede elevator pitch
Leg kort en krachtig uit waarom jij de persoon bent die hun vraag of probleem gaat oplossen. Vertel waar je goed in bent (uiteraard voor zover dat er toe doet in het vraagstuk) en vertel waarom jij dit graag wilt doen. Noem enkele argument of bewijsvoering waarmee je dit onderbouwt. De conclusie kan dus niet anders zijn dat dat jij de juiste persoon bent voor hun probleem. Liefst nog: dat jij alles in huis hebt om verwachtingen waar te maken.

Expressie

Onthoud altijd, of het nu om een gefilmde elevator pitch gaat of een gesproken elevator pitch, de expressie doet er toe. Het werkt doorslaggevend op je eindresultaat. Die expressie moet wel in lijn zijn met je inhoudelijke verhaal. Expressie is eigenlijk alles wat (niet inhoudelijk) verbaal is. Dat doe je dus bijvoorbeeld met je stemgebruik en met je lichaamstaal, dus hoe jij je met je lijf beweegt. Sta niet als een plank op de bühne, maar beweeg en nog belangrijker: maak oogcontact als je een elevator pitch afsteekt. O ja, en stel regelmatig (open) vragen aan je publiek: zoiets als: herkent u dit? wie heeft dit wel eens geprobeerd? Komt u dit bekend voor? We gaan door met de volgende elevator pitch tips;

Authenticiteit

Wees origineel, vermijd clichés. Wees niet grootsprakerig, blijf bij jezelf. Kom reëel over. Voorkom dus het idee dat je een ‘wannabee’ bent, dus iemand die al te gretig overkomt en over de top gaat. Daar lopen er al te veel van rond. Het omgekeerde, te bescheiden, gaat al evenmin helpen. Be yourself en  zorg daarbij voor genoeg ‘aanwezigheid’. Dat wordt gewaardeerd.

Lichaamstaal

Bedenk dat hoe jij iets zegt altijd in lijn moet zijn met je lichaamstaal. Als jij iets vertelt dat buiten de waarheid ligt, of iets waarmee je je niet genoeg kan identificeren, dan ontstaat discongruentie. De resonantie daarvan wordt feilloos opgepikt door je publiek. Een mooi voorbeeld was het optreden van Marianne Thieme in het Carré debat op 5 maart. Duidelijk was op sommige momenten dat ze zich gedwongen voelde dingen te zeggen die ver van haar afstond. Je ziet dan dat iemand het ongemakkelijk heeft.

De call to action

Je afsluiter is altijd een oproep tot een actie. Je elevator pitch moet altijd leiden tot een reactie die jou dichter bij je doel brengt. Maak de drempel zo laag mogelijk om voor jouw publiek contact te maken met je. Dat vraagt verleidingskracht, beetje zakelijk flirten.  Zorg er voor dat je elevator pitch daarom pakkend genoeg is voor die ander om het contact met je aan te gaan: dat kan zijn een telefoontje, een mailtje of meteen een afspraak. De mate waarin jij er in slaagt om met je elevator pitch nieuwe zakelijke contacten te genereren wordt uitgedrukt met een conversie rate.

Oefenen

Tot slot is het een kwestie van veel doen en oefenen. Dat kan thuis of op straat. Vraag aan mensen die je vertrouwt of ze feedback willen geven. En mocht je vragen hebben aan de deskundige dan weet je waar je moet zijn. Je mag me altijd mailen met je vraag. Bekijk hier leuke tips om een idee te pitchen >>