Bel voor meer informatie: 0622 994 804 info@elevatorpitchonline.nl

Stel je ontmoet iemand op een netwerkbijeenkomst. Het gesprek wat je voert loopt lekker en er blijken ook wel wat raakvlakken over en weer. Het voelt misschien al wel als een contact dat enig perspectief zou kunnen brengen.  Maar hoe werkt dat, het nemen van die vervolgstap? Het is toch wel een cruciale stap die je neemt.  Hoe weet je of iemand relevant genoeg is om er nog meer tijd aan te besteden? Dat is een interessante vraag. Evenals de vraag: hoe gooi jij zelf het visje uit waar die ander op moet aanhaken om jou genoeg interessant te vinden? Kortom wat doe jij om jezelf  te profileren op een manier die de brug slaat naar een vervolggesprek? It takes two to tango!

Ga je met deze persoon verder?

Hoe je weet of er voldoende klik is met iemand wordt bepaald door een vernuftig samenspel tussen het rationeel werkende deel van je brein en je intuïtie. De toetsing van deze vraag heeft te maken met innerlijke vragen die je aan jezelf stelt en beantwoordt, zoals deze:

  • Matcht het een beetje op het persoonlijk vlak? Is er chemie?
  • Welke raakvlakken merk ik? Is dat voldoende? Kan ik daar wat mee?
  • Is hij concurrent of een potentiële klant?
  • Hoe nuttig zou dit contact kunnen zijn?
  • Welke toepassingen zie ik:  aanbevelingen, samenwerken, collegiale oplossingen?

Het proces waarin die afwegingen worden gescand verloopt niet aan de hand van een checklist al zou die best handig zijn. Maar die checklist zit wel in je hoofd. Een eerste contactmoment is verkennend en dient er toe om de mate van wederzijdse relevantie te bepalen. Daar kun je dus de tijd voor nemen en is geheel vrijblijvend. Je kunt een klein poosje in dat gesprek nog vele kanten op. Ergens tegen het eind van het gesprek moet duidelijk zijn of er een vervolg in zit, een concrete afspraak of alleen maar visitekaartjes uitwisselen. Daar moet dan een soort duidelijkheid komen.

Je zelf profileren in verkennende momenten

De reden waarom je al dan niet verder gaat met een vervolggesprek moet zo duidelijk mogelijk worden. Daarom is die eerste verkenning zo belangrijk. Daarin geven partijen informatie over zichzelf: hun interesses, hun bezigheden, hun visie, hun producten, hun werkwijzen. Ze profileren zich door een kijkje te geven in hun eigen keuken, met als oogmerk het aftasten van wederkerigheidsopties. Zoekend naar aanknopingspunten. De balans houdend tussen een zekere hoffelijkheid en het verwerven van informatie waar je op kunt beslissen ga ik door of niet.

Taxaties in het drukke brein

Het is dus heel druk in het brein. Er worden in ultrakorte tijd talloze afwegingen gemaakt zoals: wanneer geef je informatie en welke informatie, hoe en wanneer haak je aan op het verhaal van die ander, is die ander oprecht of staat ie te bluffen, hoeveel moeite ga ik daar in steken, is helder of dit contact genoeg relevantie heeft. En als het dan interessant is: hoe verleid ik die ander tot een afspraak voor een vervolggesprek. Of als de opgedane indruk een negatieve uitkomst biedt: hoe beëindig ik zo snel en correct mogelijk dit gesprek?  Tussen de beslissingen ‘go or no go’  zitten vele tinten grijs. Laten we eens dieper op gaan op de volgende vraag:

Hoe profileer ik mezelf het meest effectief?

Er zijn vele aanvliegroutes om deze vraag te beantwoorden. Wie zich verdiept heeft in de schone kunst van het profileren weet vast raad met deze vraag. Profileren is iets wat je prima kunt leren.  En zeker op netwerksituaties waarin ontmoetingen hebben en profileren helemaal in het echt plaatsvindt vraagt dit de nodige oefening.  Ik geef een paar tips die je op weg helpen om jezelf goed te profileren:

  • blijf bij jezelf, rust bewaren.
  • maak jezelf niet groter of belangrijker. Bedenk dat het al goed genoeg is wat je meeneemt.
  • vooraf goed bepalen wat je doelen zijn
  • zoveel mogelijk pre-screening, oriënteer je en ga na met wie je wilt spreken
  • stap er op af zonder enige aarzeling en maak oogcontact
  • contact maken met passende openingszin
  • geef duidelijk aan waarom jij dit contact zo interessant vindt en graag even van zijn/haar tijd gebruik wilt maken
  • zodra je duidelijk instemming krijgt (connectie) volgt je content: een compact vlammend betoog met serieuze attentiewaarde (vraagt oefening). Feitelijk is dit een pitch zonder dat dit er te dik boven op moet liggen. Doe het ‘natural’.

Wat zijn je risico’s

Doe dit alles op een natuurlijke manier ook al ervaar je misschien een zekere druk. Bedenk gewoon dat het allerslechtste wat je kan overkomen is dat de persoon tegenover je zijn rug naar je toekeert en wegloopt.  Dat is heel zeldzaam maar in theorie een risico. Als dat gebeurt…: so what? Dan haal je toch je schouders op en ga je verder. Het leven gaat voor jou op die netwerksessie gewoon verder. Niet per se een drama dus. Deze attitude helpt je om kalmte te bewaren en vooral niet jezelf kwijt te raken.

Profileren is in de eerste plaats verbinding houden met jezelf. Je hebt een duidelijk doel voor ogen. Je verplaatst je in de rol die je doel dient. Die rol is jezelf pitchen op een manier die helemaal op maat gesneden is afgestemd op de situatie die zich voordoet bij de persoon die je aantreft.

Oefening baart kunst

En mocht het na veel oefenen niet het gewenste resultaat opleveren, dan mag je me altijd even bellen om de ervaring van je profileringsstrategie met me te delen.  Ik beloof je dat dat de feedback die je van mij krijgt glashelder zal zijn en dat je binnen een kwartier voldoende adviezen ontvangt om de volgende netwerk sessie vol vertrouwen in te gaan.