Bel voor meer informatie: 0622 994 804 info@elevatorpitchonline.nl

De elevatorpitch is weer helemaal terug van weggeweest. Met een miljoen zzp-ers kan dat ook bijna niet anders. In een landschap waar de consument het voor het zeggen heeft en zelf wel uitmaakt aan wie hij aandacht geeft zul je toch  echt je best moeten doen. Pitches zijn uitstekende middelen om dat voor elkaar te krijgen en ze zijn er in vele soorten en maten. En dat geldt ook voor de talrijke doelgroepen en daarmee samenhangende product-marktcombinaties. In deze blog geef ik een klein schetsje van het landschap waarin gepitcht kan worden:

De city-pitch

Als je voor je stad meer toeristen wilt aantrekken of daarin een museum onder de aandacht wilt brengen kun je niet om de city-pitch heen. In Amsterdam gingen ze hiermee door het plafond. Het resultaat daarvan is misschien wel dat het songfestival 2020 ten prooi viel aan een andere city-pitch.

De onderwijs-pitch

Als je instroom van studenten nastreeft voor het nieuwe studiejaar zul je aan de weg moeten timmeren. Met name als je wat exotische studiespecialisaties hebt waarmee jij je wilt onderscheiden is de onderwijs-pitch een aanrader. Belangrijk daarbij is om heel duidelijk te maken wat studenten zouden missen als ze er niet voor kiezen. 

De partner-pitch

Deze variant is bijvoorbeeld erg relevant voor mensen die op datingsites actief zijn. Wat heb jij te brengen in een vriendschap of relatie? En andersom: wat zijn jouw wensen die je aan een partner stelt? En hoe maak je dat duidelijk? Dating on line is helemaal in, maar ken jij veel mensen die zich succesvol weten te profileren? Je wordt daar beter in als je werkt aan een goed profiel en die wereldkundig maakt via een een strakke ik-zoek-een-partner-pitch.

Jubileum-pitch

Ben je spreker op een jubileum of ben je aan de beurt om te spreken op iemands huwelijk? Met een pakkende huwelijkspitch hou je een pleidooi voor jouw visie op een leven vol geluk. Iets dat je het bruidspaar uiteraard van harte toewenst. Ben jij een geroutineerde pitcher, dan is iedere vorm van toespraak, bij wat voor sociale gelegenheid dan ook een appeltje eitje. Met veel zelfvertrouwen pak je je podium. Daarbij zet je ook jezelf een beetje gunstig neer. Een makkelijke manier om in de bewondering te delen.

CV-pitch

Wordt steeds actueler. Die zet je in om je sollicitatie kracht bij te zetten. Ik heb ruim 1000 videopitches mogen vastleggen de afgelopen jaren. Denk jij nu als 50plusser dat dit de milllenials waar je misschien mee concurreert makkelijker af gaat? Bedenk dan ook dat je dit gewoon prima kunt leren, ongeacht je leeftijd. 

ZZP-pitch

Dit is de pitch die freelancers en zzp-ers plegen af te steken ondermeer bij hun netwerkclubjes. Het maakt echt wel een verschil of je daar staat te stamelen of een vloeiende one minute pitch van je lippen laat rollen. Wie de wetmatigheden en de gewenste structuur van de pitch begrijpt oogst al snel nieuwe aanbevelingen en leads. Je pitch- performance kan vele nieuwe deuren openen. 

Crowdfund-pitch

Deze wint ook aan populariteit. Als je geld nodig hebt van investeerders heb je minimaal een gunfactor nodig. Die krijg je als mensen in je capaciteit en belofte geloven en als ze zien dat jij uit het goede hout gesneden bent. Er is geen beter middel dan een persoonlijke crowdfund-pitch om dat voor elkaar te krijgen. 

Profileren kun je leren. Met een pitch!

Op al deze punten kun je oefenen. Het is allemaal te leren. Ook zijn er strategieën voor iedere soort product-markt combinatie beschikbaar. Bij ElevatorPitchOnline kennen wij ze allemaal, en zo niet dan ontwikkelen we deze op maat. We doen niet anders. Loop jij tegen iets aan waar je met een pitch of een wervend profiel een verschil zou kunnen maken?  En zou je willen leren hoe dat werkt? Bel ons gerust of maak een afspraak, dan kunnen wij je vertellen wat we voor je kunnen doen.