Bel voor meer informatie: 0622 994 804 info@elevatorpitchonline.nl

Veel bedrijven gebruiken deze techniek bij strategische sessies. Ergens een stip zetten op de horizon om daar een aanlokkelijk doel mee te visualiseren en te verankeren. Het voordeel van deze werkwijze is groot, ondermeer omdat je uitgenodigd wordt een voorstelling van zaken te maken over je missie en de daarbij behorende doelstellingen. De beleving en het verlangen naar je  gepercipieerde toekomst gaat daardoor vorm krijgen. Bij grotere bedrijven gebeurt dat brainstormend in sessies waar bepaald wordt hoe het stipje er precies uitziet, hoe ver het verwijderd is van het nu en wat er dan precies bereikt wordt als het stipje in de pocket is. Maar hoe werkt dat voor  zzp’ers die nogal zijn aangewezen op Me, Myself and I?

Methodisch werken aan je toekomst

Als zzp’er heb je  geen management team waarmee je zoiets kunt doen. Je komt er als zzp’ er  niet gemakkelijk toe om planmatig te werken en je te verdiepen in je eigen toekomst.  Toch zou het echt een gemiste kans zijn als je niet regelmatig tijd besteed aan  het maken van voorstellingen over voor jou interessante(re) markten, nieuwe producten, productverbeteringen, herpositionering, opschalingsmogelijkheden, multi level sources voor inkomsten, synergie, samenwerkingen enz. Het is natuurlijk allemaal mogelijk en je kunt er vandaag mee beginnen. Het vraagt van jou alleen de beslissing te nemen om dit te gaan doen en je vervolgens te committeren. En dat hoef je niet alleen te doen.

Waarom een stip zetten op de horizon?

Als het bij jou kriebelt en je wilt inderdaad stappen gaan zetten in je eenmansbedrijf dan is het mogelijk om een brainstormsessie te beleggen met andere ondernemers. Gezamenlijk kan dan worden gediscussieerd, nagedacht en gebrainstormd over belangrijke vragen als:

  • Waar staan we (of ik) qua marktpositie over drie jaar?
  • Hoe krijg ik mijn portfolio meer renderend?
  • Welke markten kunnen nog opgepakt worden? Van welke afscheid nemen?
  • Hoe krijg ik meer omzet met minder inspanning
  • Met wie moeten we partnerships overwegen?
  • Hoe creëer ik meer ambassadeurs om de mond-tot-mond reclame te boosteren?
  • Hoe verbeter ik mijn imago?
  • Welke innovaties zijn voor mij relevant?
  • Hoe vergroot ik mijn deskundigheid?

Dit lijstje gaat nog wel even door. Belangrijk is dat je zelf de goede vragen noteert dus de vragen die er voor jou toe doen. Vervolgens kijk je door je oogharen naar de in de toekomst liggende antwoorden op die vragen. Er een beetje over wegdromen mag ook. In ieder geval moet er een beeld komen die een bepaalde richting op gaat. Je kunt het allemaal opschrijven en als je nog meer effect wilt maak je ook een moodboard. Daarmee bouw je een scherp vizier en maak je een visuele verbinding met die werkelijkheid. Maar dit hoef je niet alleen te doen?

Samenwerken met andere zzp’ers die dit samen met jou willen doen

Napoleon Hill schreef in zijn best seller ‘Think en grow rich’ ondermeer over een mastermind. Daarmee doelt hij op een groepje gelijkgestemde personen die met elkaar aangesloten zijn op een energieveld. Zelf ben ik een grote aanhanger van zijn gedachtegoed en geloof sterk in de kracht van een mastermind. Dat is de reden waarom ik zzp’ers wil vragen na te denken m mee te doen aan zo’n mastermind constructie. Mensen die willen ontdekken wat het voor hun zelf kan opleveren en voor de andere aangesloten personen.  In mijn kantoor heb ik een prima ruimte om deze sessies te beleggen  Heb je interesse laat het me weten middels het bijgevoegde reactie formulier. Of bel me op 0622994804.