Bel voor meer informatie: 0622 994 804 info@elevatorpitchonline.nl

In een artikel over Arnold Grunberg  in de weekendbijlage van het FD las ik een opmerkelijk citaat van hem. Het ging over identiteit en wat dat voor hem betekent. Hij vergelijkt het met lopen, je doet het zonder er bij na te denken. Dus, zo vervolgt hij:  “iets volslagen onbelangrijks”.

Tja hoe belangrijk is een bijna ongrijpbaar onderwerp als identiteit eigenlijk. Filosofen hebben daar eeuwen lang over geschreven vanuit verschillende invalshoeken. Zelf zie ik identiteit als een springplank naar merk. En dat is voor zzp-ers niet onbelangrijk. Waarom en hoe ik dat zie leg ik graag uit.

Smaakmaker

Mensen die van hun vak een zelfstandig bestaan hebben opgebouwd doen er goed aan zichzelf als een merk te zien. Daarmee verword je tot een entiteit waar klanten iets van kunnen vinden, waar ze een beleving en een gevoel bij hebben. De ervaringen die ze opdoen zijn daarbij smaakmakend, gevoelsbepalend en mening vormend. Bijvoorbeeld vanwege:

  • de kwaliteit van het product die ze hebben afgenomen
  • de manier waarop ze zich behandeld voelden
  • de informatie die de leverancier aan ze verstrekt heeft
  • de prijs die ze hebben betaald.

Er zijn ontelbaar veel aspecten die de klant-leverancier verhouding leven in blazen. En van waaruit de klant een mening vormt. Maar dat gebeurt pas nadat er eerst een gevoel is aangewakkerd. Dit hele thema is ingewikkeld omdat gevoel afspeelt in het onderbewuste en je vaak geen idee hebt welke snaren je daar geraakt hebt.

Alles draait om beeldvorming en gevoel

Ben je zzp-er dan moet je er rekening mee houden dat jouw persoon meedoet in de beeldvorming die je klant opbouwt. En dan kun je natuurlijk zeggen wat Arnold Grunberg doet, iets in de trend van “lekker belangrijk” ze denken maar wat ze willen. Je kunt er ook voor kiezen bewust te bouwen aan je merk vanuit kennis over je identiteit, gebruikmakend van de wetenschap dat  jouw persoonlijkheid daar een grote rol in speelt. Dat levert beeldvorming op en dat bepaalt of klanten ja zeggen tegen jouw voorstel.

Van identiteit naar merk

Laten we kijken of we dit een beetje praktisch kunnen maken. Interessante vragen die behulpzaam zijn bij het laden van je merkwaarden, zijn:

  • Welke betekenis voeg ik toe aan mijn bedrijf boven de functionele, transactionele of puur operationele waarde?
  • Welk gevoel wil ik bewust oproepen bij mijn klant?
  • Op welke manier zorg ik er voor dat hun geïnvesteerde euro daadwerkelijk omgezet wordt in maximaal gebruikersgenot?
  • Welke statements durf ik af te geven over de producten of diensten die ik lever?
  • Wat doe ik vandaag om mijn product morgen nog beter te maken?
  • Welke voetafdruk laat ik achter in mijn branche?
  • Hoeveel van mezelf stop ik in mijn product?

Je zelfbewustzijn als ondernemer laten groeien

De antwoorden die je geeft op bovenstaande vragen leveren meteen prachtige content op voor je bedrijfspagina. Daarmee geef je jouw klanten een soort stemwijzer. Daarnaast geeft het ook jezelf houvast, want door net even wat dieper na te denken over dit soort zaken word je zelf ook weer een bewustere ondernemer. Je komt dichter bij je eigen fascinaties, waar misschien wel de basis ligt voor jouw bedrijf. Dat helpt je met consistentie in de andere commerciële boodschappen die je de wereld in stuurt, zoals bijvoorbeeld met je blogs, met een e-book, met een campagne.

Feedback van je klanten

De klanten die je op je afkrijgt zijn vaak reflecties op wie jij ten diepste bent. En als klanten terugkomen en je fans worden kun je die feedback rechtstreeks vragen. Hun antwoord op existentiële vragen, dus die verband houden met je identiteit, geven jouw bevestiging voor wie je bent en hoe je als merk wordt ervaren. Daardoor groeit je zelfkennis en vaak ook de eigenwaarde. En daarmee versterk je vervolgens je merk: want hoe sterker je gelooft in je eigen kunnen en alles wat je doet, hoe duidelijker jij als merk wordt ervaren.

Onderscheidende waarden

Het zal je niet verbazen dat Ik er van overtuigd ben dat zzp-ers er verstandig aan doen om echt in hun merkwaarden te investeren. Dat is wat mij betreft de beste manier om jezelf als merk onderscheidend te maken. Je bekent kleur en daarmee geef je een reden aan je markt om de keuze op jou te laten vallen.

Je mooiste reis

In mijn werk als producent van video content en dan vooral video portretten van ondernemers, is juist die persoonlijke noot een prachtig onderwerp om uit te lichten. Films gaan resoneren als de echtheid er van afspat. Dat oogst waardering en bewondering. De ondernemer die het aandurft om zijn sales story op film te zetten krijgt een prachtige spiegel voorgehouden en hij maakt misschien wel de mooiste reis van zijn leven. De reis naar binnen, naar wie hij ten diepste is en waarom hij zijn werk met hart en ziel uitoefent. En als zo’n film je dan ook nog eens nieuwe klanten oplevert omdat jouw merkwaarden de persoonlijke preferenties raakt van je doelgroep…..dan ben je oprecht goed bezig.

Wil je weten hoe jij met een film bij ons merkwaardig kunt worden, kijk dan hier