Bel voor meer informatie: 0622 994 804 info@elevatorpitchonline.nl

In een artikel over Arnold Grunberg  in de weekendbijlage van het FD las ik een opmerkelijk citaat van hem. Het ging over identiteit en wat dat voor hem betekent. Hij vergelijkt het met lopen, je doet het zonder er bij na te denken. Dus, zo vervolgt hij:  “iets volslagen onbelangrijks”.

Tja hoe belangrijk is een bijna ongrijpbaar onderwerp als identiteit eigenlijk. Filosofen hebben daar eeuwenlang over geschreven vanuit verschillende invalshoeken. In deze blog beperk ik de ontelbare invalshoeken voor identiteit gemakshalve tot springplank naar merk. Mijn idee van waarom dat er voor zzp-ers toe doet deel ik graag met je.

Smaakmaker

Jezelf als merk zien is als je net begonnen bent als zzp-er een van de moeilijkste dingen. Ondernemers die al een tijdje langer bezig zijn weten dat dit uietrst belangrijk is en dat het een tweede natuur wordt. Hoe dan ook durf ik te stellen dat mensen die die van hun vak een zelfstandig bestaan hebben opgebouwd er goed aan zichzelf als een merk te zien. Daarmee wordt jouw identiteit een entiteit waar je markt een mening, een oordeel over kunnen opbouwen. Ze krijgen er beleving en een gevoel bij, en dat werkt door in hun perceptie met betrekking tot:

  • de kwaliteit van het product die ze hebben afgenomen
  • de manier waarop ze zich behandeld worden
  • de prijs
  • de toegankelijkheid
  • de betrouwbaarheid.

Er zijn ontelbaar veel aspecten die de klant-leverancier verhouding leven in blazen. En evenzoveel invalshoeken van waaruit de klant een mening vormt over jou. Maar dat gebeurt pas nadat er eerst een gevoel is aangewakkerd. Dit hele thema is ingewikkeld omdat gevoel grotendeels plaatsvindt in het onbewuste. En omdat we als ondernemer bij lange na niet allemaal psycholoog of therapeut zijn is het goed je bewust te worden wat dat voor consequenties heeft voor jouw marketing

Alles draait om beeldvorming en gevoel

Jouw persoon, wie je bent, je identiteit, doet stevig mee in de beeldvorming die je klant opbouwt. En dan zou je zoals Arnold Grunberg je schouders kunnen ophalen en iets roepen in de trend van “lekker belangrijk” ze denken maar wat ze willen. Je kunt er ook voor kiezen bewust te bouwen aan je merk vanuit kennis over je identiteit. Dat levert beeldvorming op en dat bepaalt of klanten ja zeggen tegen jouw voorstel.

Van identiteit naar merk

Laten we kijken of we dit een beetje praktisch kunnen maken. Interessante vragen die behulpzaam zijn bij het laden van je merkwaarden, zijn:

Welke betekenis voeg ik toe aan mijn bedrijf boven de functionele, transactionele of puur operationele waarde?

  • Welk gevoel wil ik bewust oproepen bij mijn klant?
  • Welke statements durf ik af te geven over de producten of diensten die ik lever?
  • Wat wil ik betekenen voor mijn markt?
  • Welke voetafdruk laat ik achter in mijn branche?
  • Op welke manier laat ik zien dat ik maatschappelijk betrokken ben?

Je zelfbewustzijn als ondernemer laten groeien

De antwoorden die je geeft op bovenstaande vragen leveren meteen prachtige content op voor je bedrijfspagina. Daarmee geef je jouw klanten een soort stemwijzer. Daarnaast geeft het ook jezelf houvast, want door net even wat dieper na te denken over dit soort zaken word je zelf ook weer een bewustere ondernemer. Je komt dichter bij je eigen fascinaties, waar misschien wel de basis ligt voor jouw bedrijf. Dat helpt je met consistentie in de andere commerciële boodschappen die je de wereld in stuurt, zoals bijvoorbeeld met je blogs, met een e-book, met een campagne.

Feedback van je klanten

De klanten die je op je afkrijgt zijn vaak reflecties op wie jij ten diepste bent. En als klanten terugkomen en je fans worden, zijn ze graag  bereid jou wat feedback te geven.  Hun antwoord op vragen die verband houden met je identiteit, geven jou informatie over hoe jij overkomt, hoe ze jou beleven en dus hoe je als merk wordt ervaren. Daardoor groeit je zelfkennis en vaak ook de eigenwaarde. En daarmee versterk je vervolgens je merk: want hoe sterker je gelooft in je eigen kunnen en alles wat je doet, hoe duidelijker jij als merk wordt ervaren.

Je mooiste reis

In mijn werk als producent van videocontent en dan vooral videoportretten van ondernemers, is juist die persoonlijke noot een prachtig onderwerp om uit te lichten. Films resoneren als de echtheid er van afspat. Dat oogst waardering en bewondering. De ondernemer die het aandurft om zijn/haar sales story op film te zetten krijgt een prachtige spiegel voorgehouden. Hij maakt daarbij een innerlijke reis, die nog meer beeld geeft over wie hij ten diepste is en waarom hij zijn werk met hart en ziel uitoefent. En als zo’n film je dan ook nog eens nieuwe klanten oplevert …..dan ben je oprecht goed bezig.

Wil je weten hoe jij met een film bij ons merkwaardig kunt worden, kijk dan hier