Bel voor meer informatie: 0622 994 804 info@elevatorpitchonline.nl

Houvast aan inhoud

Presenteren op een podium voor een echt publiek is best een uitdaging. Zelfs goed getrainde sprekers in een TEDx programma vinden dit pittig. Er komt nogal wat op ze af en er is veel waar ze zich mee bezighouden tijdens een presentatie. De inhoud van het verhaal is daar een van. Maar er is meer. Het gaat er uiteindelijk om dat je met alles wat je in huis hebt jouw publiek weet te binden en te boeien. Welke uitdagingen kom je dan tegen?

Veel mensen zoeken bij een presentatie houvast aan puur de inhoud van het verhaal. Sommigen leren die uit hun hoofd. Dat levert nog al eens de misvatting op dat het met de presentatie dan wel goed komt. Maar inhoud is slechts één facet. Tijdens mijn trainingssessies besteed ik veel  aandacht aan minder concrete zaken dan puur de inhoud. Namelijk wat er van binnen afspeelt, zeg maar in de binnenwereld van de spreker. De identiteit van de spreker met het gehele complex aan waarden en overtuigingen speelt daarin een  aardig toontje mee. Die bepaalt of een presentatie impact heeft of niet.

In een recente opdracht had ik te maken met een hoogopgeleide technische professional die een vrij innovatief product onder de aandacht moest brengen. Het verhaal zat er goed in, dat bleek al bij een media oefening die ik deed met hem. Media oefening? Ja en dat werkt….In een rollenspel ben ik dan de radio reporter van een bekende Nederlandse zender en ik geef de spreker net voor hij opkomt een interview.

Media oefening

Zo’n media oefening is een soort lakmoes test, een nulmeting. Je ontdekt hoe de spreker in zijn verhaal zit. Houdt die zich vast aan puur de inhoud? Zoekt hij de veilige weg? Weet hij het pakkend te brengen? Kan hij omgaan met vragen vanuit onverwachte hoek? Zit er een verhaal in wat bij de luisteraar blijft hangen?

In deze oefening werd al snel duidelijk dat de spreker last had van enkele stevige interne belemmerende overtuigingen. De man was van nature super integer en hij worstelde duidelijk met een stukje cognitieve dissonantie. Behalve positieve dingen waren er namelijk ook nogal wat negatieve zaken die hij aan den lijve had ondervonden met zijn toppic. Het was allemaal niet bepaald van een leien dakje gegaan in de implementatiefase en om dan in zo’n congres te vertellen hoe geweldig het allemaal is….dat viel hem zwaar. Het resoneerde niet. De vraag die dan volgt is: gaat het lukken om die omslag te maken.

Enthousiasme kun je niet faken

In deze blog beperk ik mij tot het beschrijven van dit verschijnsel. De essentie voor nu is: enthousiasme kun je niet faken. Die moet echt zijn en uit de kern van je wezen voortkomen.  Je kunt pas echt geloofwaardig enthousiast overkomen als je zelf gelooft in je product…… Verder is het dan een zaak van techniek.

Heb je binnenkort zelf een seminar waar je het podium voor op moet? Kun je daar wat frisse feedback bij gebruiken ter voorbereiding. Dan is een investering in een mini assesssment en/of een compacte training bij Elevator pitch online er een die zich al snel terugbetaalt. Meer weten? Een telefoontje kan het begin zijn van een waardevolle ontmoeting. En een geslaagd congres.