Hoe word ik een merk?

business cover over entrepreneurs

Dat je als mens ook een merk kunt vertegenwoordigen is niet voor iedereen makkelijk te bevatten. Dat merkte ik toen ik dit statement tijdens een van mijn workshops naar voren bracht. Eén van de deelnemers ging vol in de confrontatie: ‘mensen zijn géén merken, riep ze, mensen zijn mensen! Waar haal je het vandaan om van een mens een merk te maken..? Onbestaanbaar en tegen alle ethische normen in.’

Ik had duidelijk iets geraakt. Maar wie heeft er gelijk? Het werd mijn nobele taak om dat uit te vinden. Ben je als persoon dat merk of blijft de rol en betekenis van jouw persoon voor dat merk ‘slechts’ beperkt tot de oprichter en vertegenwoordiger van dat merk. Ik probeerde aan de hand van een voorbeeld duidelijkheid te vinden. De kapper: merk, ambacht en persoon zijn hierin samengesmolten tot één fenomeen.

 

Hoe vind je een geschikte kapper?

Stel je verhuist naar een nieuwe woonplaats, je kent heg noch steg en je moet een geschikte kapper zien te vinden. Waar let je dan op?

Meestal volgen er dan antwoorden die te maken hebben met zaken als:

  • De bewezen vakkundigheid
  • Wat je hoort erover van anderen
  • De prijs
  • Of de zaak bijdraagt aan sociale statuur
  • De reputatie
  • Of er een kleurenspecialist voorhanden is
  • Of er een klik is.

Je snapt wel, dit rijtje kun je nog wel even aanvullen.

Met deze vraag krijg je altijd een brede waaier aan antwoorden. Mensen hebben uitgesproken ideeën over hoe ze hun ideale kapper vinden. Daarmee maak je meteen duidelijk dat de ene klant de andere niet is. En andersom natuurlijk: de ene aanbieder is de andere evenmin. We hebben allemaal een eigen zoekoriëntatie en een unieke manier van filteren. En we hebben als aanbieder allemaal een bepaalde manier om ons te profileren.

Een onsympathiek persoon achter een merk gaat het niet worden

Voor mij staat vast dat de persoon die het merk (of ambacht als kapper) vervult, een belangrijke smaakmaker is en voor de klant allesbepalend is voor zijn keuze om daar wel of geen klant te worden.

Ga maar na: stel iemand geeft jouw advies over een goede kapper, je gaat er heen en laat je haar doen. Het kapsel is goed gelukt maar de kapper zelf bleek een hork van een vent, buitengewoon onaardig….ga je daar nog bij terug? 9 van de 10 zullen dit niet doen, die gaan op zoek naar een volgende kapper.

 

Wat is je toegevoegde waarde

Hoe zit dat met de assertieve dame in mijn workshop? En wat voor aanbieder was zei. Toen ik vroeg naar haar marktplannen begon ze over dansworkshops. Haar plan was om die te gaan organiseren gecombineerd met haar liefde voor Sjamanisme. Dat zou verbindend moeten werken en de deelnemers in hogere sferen brengen. Een serieus niche-product dus, iets waar je zeker een merk van kunt maken. Toevallig ben ik getrouwd met een vrouw die dat al jaren succesvol bewijst, zij het met een iets andere dansvorm.

Het leek me een goed idee om de marktkansen van het Sjamanistische dansconcept verder tegen het licht te houden. Benieuwd of ik haar dan toch zo ver zou krijgen om zich een beetje als merk te kunnen gaan zien.

 

Een merk worden met dansworkshops

Ik begon voorzichtig te informeren naar de kwaliteiten en kenmerken van haar product. Waar letten jouw potentiële klanten op, vroeg ik. Is dat bijvoorbeeld: of je een leuke zaal hebt? De sfeer in de groep? De klik met jou? De muziek? Is dat jouw keuze of mogen de deelnemers hun voorkeuren geven? Hoe goed ben jij in staat iets uit te leggen? Dat Sjamanisme is niet eenvoudig over te brengen. Hoe ga je dat doen? Hoe zijn de omgangsvormen? Zijn er ethische regels of regels voor hygiëne? Allemaal dingen die jij als dansevent leverancier kan beïnvloeden…Toch?

In dit idee kon ze zich redelijk verplaatsen. Uit het antwoorden dat volgde bleek dat de manier waarop je kunt sturen op klantbeleving goed te beïnvloeden is. Je moet je daar alleen bewust van zijn en de typische merkeigenschappen die smaakbepalend en sfeer makend zijn aandacht geven. Precies op die punten bouw je aan je unieke verkooppunten (usp’s). En dan ben je dus ècht bezig om je als merk onderscheidend te maken.

 

Jij en je merk liggen qua persoonlijkheid dicht bij elkaar

Met bovenstaand voorbeeld geef ik aan hoe abstract, ondenkbaar en afstandelijk het in eerste instantie kan lijken om jezelf als merk te zien. Er zullen heel wat startende ondernemers rondlopen die zich hier in herkennen.

Toch is die personal branding een belangrijke mentale slag die je moet maken. En je hoeft daar niet eens ondernemer voor te zijn, want ook professionals in loondienst moeten zich kunnen verkopen. Dat wil zeggen, als ze het heft in eigen hand willen nemen om stappen te maken in hun carrièrelijn.  Ook voor die professionals is het een goede zaak om zich als een wandelend merk te zien. Hun verkoopwaar is de authentieke  arbeidscapaciteit die ze in huis hebben en de kunst is om dat uniek te laten zijn en op te laten vallen. En dat is een kwestie van adequaat profileren.

 

Personal Branding is een vak

En heb je het over profileren, dan kom je vanzelf uit bij Personal Branding. Wat komt daar bij kijken? Hoe pak je dat ‘branding’ aan en waarom is het zo belangrijk? Ik zal het kort houden:

Vanuit het vakgebied personal branding wordt gebruik gemaakt van allerlei hulpmiddelen en checklists om handen en voeten aan merkvraagstukken te geven. Ik neem je mee naar het fenomeen Branddocument.

 

Wat zijn de belangrijkste dingen waar je aan moet denken

Om te beginnen: alles draait om jou. Jij als persoon, in de rol van leverancier van een  product, dienst of service. Jouw uniekheid en authenticiteit zijn ingrediënten voor je merkontwikkeling. Jij hebt betekenis waarin mensen toegevoegde waarde zien en daar voor willen betalen.

Als je een herkenbaar merk wilt worden zijn er meerdere aandachtsgebieden die jouw aandacht verdienen. Samengevat zijn dat de volgende vier punten.

 

1. Je merkpersoonlijkheid

Wie ben je als merk? Dat gaat bijvoorbeeld over je kernwaarden, dus wat jij erg belangrijk vindt. Je stijl, je tone of voice, en dat soort zaken. Denk vooraf goed na over je persona en je gewenste imago. Als je weet wie je ideale klant is kun je ook bedenken welk imago hem of haar het meest aan zal spreken. Uiteraard mag je gewenste imago niet afwijken van je persoonlijkheid. Na kwaliteit, leverbetrouwbaarheid en service is authenticiteit een belangrijke reden waarom iemand bij jou iets koopt.

 

2. De voordelen die je biedt

Wees heel concreet in het benoemen van de voordelen die jouw klant gaat ondervinden als die met jou zaken doet. Strak en klip en klaar. Bijvoorbeeld: dansen alsof niemand je ziet. We knippen niet alleen je haar, je krijgt ook een hoofdmassage. Gratis kleine beurt bij en apk keuring. Na drie maanden gratis service beurt als je bij ons die nieuwe fiets koopt. De bediening van deze camera doe je heel intuïtief.

 

3. Je onderscheidend vermogen

Onder dit punt benoem je vrij exact waar jij verder gaat of anders bent dan je concurrent. Dat kan van alles zijn maar zorg er voor dat je hiermee relevant bent. Het is beslist iets wat jij anders doet dan je concullega en iets waarmee je verder gaat dan iedere andere vergelijkbare partij. Dat kan zijn op prijs, op service, op leveringsvoorwaarden, op klantgerichtheid. Geef in je communicatie jouw prospect in ieder geval een reden om niet bij de concurrent te gaan kopen.

 

4. Je visuele concept

Dat gaat over de vraag: hoe zie je eruit. Niet per se of je haar goed zit maar meer je logo, je huisstijl, je zichtbare merkuitingen.  Je moet herkenbaar zijn, want alleen daardoor herkennen en herinneren mensen je. Het draagt bij aan je aantrekkelijkheid, herkenbaarheid en herinnerbaarheid. Ook op die manier blijf je hangen in het brein van je klant.

 

Dit is je huiswerk om een merk te worden

Voordat je dus als zelfstandige begint heb je wat voorbereidingen te maken. De Kamer van koophandel kan je bij de meeste startersbanen goed bij adviseren.  Maar dat Persoonlijke deel, waar deze blog over gaat, dat zal echt uit jouw binnenste ik moeten komen. Een beetje soulsearching wordt dat dus. Iemand die daar een boek over geschreven heeft is Cees Harmsen. In zijn boek Opmerkelijke Ik geeft hij vele tips and tools om je hier wegwijs in te maken. Echt een aanrader, zeker voor die dame in mijn workshop.

 

Tot slot

Als boeken en de Kamer van Koophandel voor jou niet voldoende zijn kun je ook denken aan personal coaching. In dat geval heb ik wel een aardig adresje voor je. Bel of mail me gerust als jij hulp nodig hebt op je weg om een merk te worden.

 

Gerelateerde berichten

Hoe geef je een presentatie die blijft hangen?

Presentaties geven. Iedereen krijgt er wel een keer mee te maken. Die van mij vond plaats op de middelbare school en ik weet nog hoe leuk ik het vond om te doen. Later bleek ik een uitzondering. De meeste kinderen, later volwassenen vinden het helemaal niets. Ze sterven duizend doden als ze op het podium staan. Vreselijk jammer is dat want het kan zo mooi zijn, zo bijzonder, zo rijk. Voor iedereen die denkt dat die nog wat kan leren als het aankomt op pitchen, lezingen geven en betogen houden voor een publiek of camera is deze blog uiterst praktisch. Lees hierin over de gouden tips.

read more

Ben jij klaar voor dat video podium?

Voorbereiding is het halve werk. En dat begint vooral met het mentale deel als het gaat om het maken van een videopitch. Als je daar aan toe bent lees je in deze blog een aantal aandachtspuntjes waar je veel aan kunt hebben.

read more

Ownership: De kracht van eigenaarschap in leiderschap en de impact op je pitch

Ownership is zo’n woord wat je veel tegenkomt in leiderschaps visies. Je kunt het ook tonen in je pitch. Of eigenlijk, ownership zit zo diep in iemand dat het nauwelijks gekunsteld kan, als het er is helpt dat je pitch enorm in geloofwaardigheid omdat mensen voelen dat jij volledig gecommitteerd bent. En dan raak je je publiek. In deze blog vind je enkele tips over hoe je dit kunt benutten.

read more