Bel voor meer informatie: 0622 994 804 info@elevatorpitchonline.nl

Het is een niet bepaald lichtzinnige vraag: hoe wil jij herinnerd worden?  Niet zelden wordt die vraag gevolgd door een oorverdovende stilte. Als ik voor mijn klanten een videoscript maak kan deze vraag zomaar aan de orde komen. Waarom ik dat doe? Om mensen echt te laten nadenken over hun essentie. Over wie ze zijn, de betekenis die ze willen hebben in dit leven en hoe ze dat in hun werk uitdrukken. Welke footprint ze willen achterlaten als ze ooit het tijdelijke voor het eeuwige verlaten.

Puurheid

Hun antwoorden op dit soort vragen zijn belangrijk voor het maken een goede videopitch. Want wat mij betreft zijn die films puur en raken ze de essentie. Geen gemaakt gedoe, geen gekunstelde zinnetjes. Alles komt echt uit het hart. De kijker is niet gek, die ziet meteen of iets echt is of fake. En als het echt is dan voelt het goed. Dan kan zo’n film zomaar viral gaan.

Houvast

Daarom stel ik ze die vraag. En het duurt inderdaad bij de meeste even voor er een antwoord komt. Maar wat dat antwoord ook is, het geeft een geweldig houvast voor het script. Dan hebben we het ergens over. Echt ergens over. De rest van de film is dan zo gemaakt. Want als iemand weet wat hij ten diepste wil brengen, wat hij wil betekenen, wat hij wil bijdragen, dan is de verdere invulling van details kinderspel.

Details?

Details? hoor ik je denken, welke details? Moet dat dan nog….? Eigenlijk niet maar een verhaal voor een videoscript bestaat uit een opening, een middenstuk en een call to action. Vaste prik. En dan is het goed om bij  die hoofdlijnen wat illustraties te geven. Dat zijn details: uitspraken, toelichtingen, aanvullingen, inkleuringen.

Voorbeelden

Als iemands essentie bijvoorbeeld is om bij te dragen aan een rechtvaardige wereld en die persoon heeft het beroep van maatschappelijk werker gekozen, dan zullen de details mooie inkleuring geven. Als deze persoon in het bedrijfsleven werkt dan kun je met het begrip rechtvaardig vele kanten op. Bijvoorbeeld deze invalshoek: Hoe kun je rechtvaardig zijn naar een cliënt als je door de werkgever betaald wordt? Die werkgever kan vanuit zijn machtspositie druk uitoefenen om informatie uit die maatschappelijk werker te persen. Dat levert spanning op in de driehoek: rechtvaardigheid-doelmatigheid-vertrouwelijkheid. Hoe zo’n professional daar dan vervolgens mee omgaat is een boeiend detail voor de film. Uit dit soort voorbeelden halen we verhalen die altijd garant staan voor een film met aantrekkingskracht.

Ieder beroep kent cruciale momenten

Ieder beroep heeft zo zijn dilemma’s, zijn spanningsmomenten en breekpunten. Dat zijn momenten van de waarheid. De keuzes die iemand maakt als er echt druk op de ketel komt te staan zegt veel over zijn diepere gronden. In die spanningsmomenten zitten details die het verhaal kleur geven. Er zijn geen uitzonderingen: of je nu Verpleegkundige bent, Tekstschrijver, Proces Operator, Kwaliteitsmanager…..het maakt niet uit. Er is altijd ergens een punt te ontdekken waar de diepere gronden van de functievervuller naar boven komen. Onvermijdelijk. En als dat gebeurt dan is het voor mij als filmmaker Bingo. Dat is waarom ik nooit aarzel om indringende vragen te stellen. De mate van indringendheid is evenredig groot aan de impact van de film.