Bel voor meer informatie: 0622 994 804 info@elevatorpitchonline.nl

We leven in een tijd van massacommunicatie. We worden overspoeld met media kanalen en media impulsen. Hoe zorg je er nu voor dat je jezelf kunt profileren. Ik bedoel hiermee: jezelf zichtbaar maken op een manier die jouw doel treft. Persoonlijk profileren. Als je zzp’er bent is dat vooral nodig om nieuwe klanten  te vinden. En als je een boventallige werknemer bent dan wil je dat recruiters jou benaderen voor een nieuwe baan. Profileren is een kunst. Maar je kunt het leren. In deze blog vertel ik graag wat mijn idee hierover is.

Wat komt er kijken bij je persoonlijk profileren?

Profilering is een bezigheid die gebaseerd is op een aantal steunpilaren. En de kunst is om die steunpilaren op de juiste manier in te zetten. De manier waarop iemand dat doet is bepalend voor de kwaliteit van zijn of haar persoonlijke profilering. Die manier kan je zowel maken als breken. In deze blog geef ik in een notendop aan wat er komt kijken bij een profilering. De succescriteria voor goede profilering zet ik op een rijtje:

Een profiel als basis

In de eerste plaats moet je natuurlijk een profiel hebben. Dat is je uithangbord. Achter een uithangbord schuilt een bron en een boodschap. De bron ben jij, jouw identiteit of het deel wat je daarvan publiek wilt maken. En het is een commerciële boodschap waarmee je attentie wil. Die boodschap maakt onlosmakelijk deel uit van jouw persoon of, nog beter, je persoonlijke merk. Maak dat uithangbord geschikt voor de doelgroep die je met je boodschap wil triggeren. Voorbeelden van uithangborden zijn er te over, denk aan je profiel op je eigen website (over mij), op je social media, in het bijzonder natuurlijk LinkedIn, of in bronnen waar jij als gast blogger je bijdrage levert.

Ambitie versus lef

Ambitie is belangrijk omdat daarmee jouw gedrevenheid om jezelf zichtbaar te maken wordt aangestuurd. Als je presenteerangst groter is dan je ambities dan boet je in op attentiewaarde. Klinkt logisch hé. Wat ik in mijn praktijk meemaak is dat in 80% van de gevallen de angst het wint van de ambitie. Dit heeft veel effect heeft op iemands profilering. Ingebakken overtuigingen en kernwaarden dat bescheidenheid een deugd is, en dat hoogmoed komt voor de val, zijn voor dit doel niet de beste raadgevers. Maar het lijkt er veel op dat eigenschappen in de categorie bescheidenheid e.d. in ons collectief bewustzijn verankerd zit. Een goede coach weet doorgaans (als het niet al te diep vast zit) hoe je die kunt ombuigen naar een mindset die wel constructief werkt in persoonlijke profilering.

Representatie

Vervolgens komen we uit op uitdrukkingsvaardigheid, ofwel het vermogen om jezelf en je boodschap goed te communiceren richting je doelgroep. Het gaat in dit verband zowel op verbale als non verbale aspecten. Juiste lichaamstaal is daarbij uiterst belangrijk. Wanneer de verbale boodschap niet strookt met de lichaamstaal verliest de profilering impact. Dan wordt het een half zacht ballonnetje, dat niet meer in staat is te stuiteren maar wel door de wind wordt meegenomen naar een afgelegen hoekje. Iemand waar ik veel van opgestoken heb als het aankomt op lichaamstaal is Vanessa van Edwards.  En als het de fysieke spraakkunst betreft is Coen Winkelman de man die mij veel heeft bijgebracht.

Storytelling

Met dit punt komen we op de kunst om jouw verkoopboodschap te verpakken in een aansprekelijk verhaal. Het maken van een krachtige en tot de verbeelding sprekende elevator pitch is een goede start. En storytelling is daarbij een krachtbron. Storytelling is niet voor niets zo populair, het zorgt voor echte verbinding omdat het bij het doelpubliek interesse en belangstelling opwekt. Dat is de basis voor verbinding die in een later stadium leidt tot bereidheid om zaken te doen met elkaar.  Op netwerkbijeenkomsten zie je dat daar helaas nog spaarzaam gebruik van gemaakt wordt. Wat daar meer gebeurt is dat sprekers informatie aan het zenden zijn. Een soort uitstrooien. Ik noem dat wel eens een woorden diarree. Dat is content dat het ene oor binnengaat en het andere meteen verlaat. Het wordt niet onthouden, laat staan dat het adrenaline of dopamine prikkelt. Een verhalende goed vertelde boodschap die bij de luisteraar emotie oproept krijgt daarentegen magneetkracht. Die heeft impact en de kern wordt als zaadje in het breid van de toehoorder geplaatst.

De X-factor

Als je kunt pitchen is je volgende stap werken aan je X factor. Je kan dat zien als een soort magische kracht die jouw aantrekkingskracht een flinke booster geeft . Mensen worden gepakt door iets wat ze in jouw zien, iets dat ze zelf ook graag zouden willen. Vaak heeft dit te maken met sympathie, uitgesproken oprechtheid, een gunfactor, lef die op een aansprekende manier wordt getoond. Recent wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat charisma niet per se magie is, het is te leren. Een conclusie die uit dat onderzoek komt is deze: charismatische sprekers gebruiken veel woorden die zijn gebaseerd op beelden, terwijl niet-charismatische sprekers vooral woorden gebruiken die zijn gebaseerd op concepten.

Strategie

Het zal je niet verbazen dat ook een strategisch plan belangrijk is. Het begint met weten wat je ambities zijn en waar je voor wilt gaan. Super duidelijk en vertaald in doelstellingen. Vervolgens bedenk je welk publiek daarbij hoort. Wie zitten er op jouw product of dienst te wachten, wat is hun life style, waar zijn ze gevoelig voor. Je verdiept je in hun persona’s en communiceert vervolgens precies de juiste boodschap in de juiste frequentie, in de juiste toonsoort af op je doelgroep. Dat is strategie, veel ingewikkelder hoeft het niet te zijn. Mensen die bezig zijn om een merk van zichzelf te maken of al met merkstrategie bezig zijn kennen dit principe al. Zonder strategie is profileren vergelijkbaar met het schieten uit de heup met hagel op een bewegende roos.

Jouw persoonlijke mening

Toegevoegde waarde is jouw product of dienst en de daarbij behorende service. Maar er is meer. Met de persoonlijke lading die jij er aan toevoegt ontstaat er ook betekenis. Je doet of maakt iets wat er toe doet vooral in de ogen van je doelpubliek die precies datgene nodig heeft wat jij in de aanbieding hebt. En dat is een essentiële voorwaarde om een merk te zijn of te worden. Wie dat bereikt maakt grote stappen in zijn profilering. Profileren wordt dan een stuk duidelijker omdat je houvast hebt. Kom voor de dag met een persoonlijke mening, visie of statement. Daarmee bouw je aan je imago, en word je een merk dat aantrekkingskracht heeft op de mensen die jou nodig hebben.

Al deze punten bepalen ook het succes van je pitchfilm

Met deze punten wil ik duidelijk maken dat profileren een bijzondere vaardigheid is. Een gebied waar Elevator Pitch Online als eerste stap mee begint voordat er een marketingfilm van wordt gemaakt. Alle punten die hier vermeld staan, zijn de leerpunten of hulpvragen waar klanten bij ons mee komen als ze behoefte hebben aan professionele video content. Met name pitchfilms, die je wat mij betreft ook profileringsfilms mag noemen. Het draait om een sterke persoonlijke profilering. We helpen je graag verder.