Bel voor meer informatie: 0622 994 804 info@elevatorpitchonline.nl

Waarom is dat zichtbaar worden toch zo’n heikel punt? Waarom lopen zoveel mensen liever een straatje om dan dat zij voor een groot publiek opeens in de spotlights komen te staan? Waarom is het thema zichtbaar worden voor veel ondernemers een actiepunt dat zij het liefst op de laatste bladzijde van hun businessplan zetten?

Er zijn rationeel gezien genoeg redenen te bedenken waarom goede zichtbaarheid belangrijk is. Zeker voor freelancers, want om nieuwe klanten te scoren moet je gevonden kunnen worden. Er zijn klaarblijkelijk net zo gemakkelijk redenen te bedenken waarom mensen er voor weglopen.

In de afgelopen zeven jaar heb ik tijdens de opname van pitch video’s veel research gepleegd naar het maakproces.  Die jaren van research hebben mij inzichten opgeleverd waarmee ik nieuwe met6hodes bedacht voor nog betere pitch video’s.

Een factor waar veel mensen mee worstelen, incluis ikzelf, is de discrepantie tussen het gewenste zelfbeeld en de realiteit. En met realiteit wordt bedoeld het moment nu wanneer ze voor de camera verschijnen en hun pitch mogen afgeven. Wat er dan gepresteerd wordt levert spanning op met hoe ze het zouden willen. In vaktermen heet dat Bias. Het zelfbeeld komt niet overeen met wat de persoon graag zou willen communiceren. En video is onverbiddelijk, ‘what you see is what you get’ is zo’n knalharde uitspraak die hier voor 1000% op gaat

Wat hieraan vooraf gaat is een wereld aan overtuigingen die in het brein afspelen. In de hiernavolgende opsomming vind je er vijf en dat zijn misschien wel de meest voorkomende hindernissen voor zichtbaarheid:

1 Niet goed genoeg

Een klassieker weliswaar maar meer aanwezig dan ooit in een tijd dat iedereen zogenaamde ideaal beelden voorgeschoteld krijgt. Een gevoel van het niet waard zij. Dat is de meest voorkomende. Veel mensen denken: “Wie ben ik dan…? Ben ik het wel waard om mijn boodschap wereldkundig te maken. Anderen zijn toch veel beter dan ik?” Dit gevoel is een keiharde saboteur voor iedere videopitch. En het ergste is: als jij zelf denkt dat je het niet waard bent straal je dat uit en anderen pikken het meteen op.

2 Kan ik dat wel?

Of: kan ik dat wel waarmaken…? Een zekere vorm van faalangstigheid! Die komt dicht bij de eerste maar heeft meer te maken met het gebrek aan vertrouwen om te kunnen leveren. Ergens leeft het idee dat je niet over de juiste competenties beschikt. Je vraagt je af: ‘Kan ik dat wel? Ik heb nog niet alle vereiste diploma’s. Te weinig ervaring. Ben ik niet te oud?”

3 Uitstelgedrag…

De houding van: ik doe dat nog wel een keer. Een andere keer. Mensen zeggen dan zoiets als: “ik ben er nog niet aan toe. Ik moet eerst dit of dat nog doen en dan ga ik het doen.”  Maar,…. volgt er dan achteraan: komt goed. (niet dus). Je houdt je zelf voor de gek. Je blijft uitstellen, en er is altijd wel een reden te verzinnen waarom je dat doet.

4 Ik mis uitstraling…

Dit gaat over onzekerheid. Ben ik wel mooi genoeg? Bij vrouwen lijkt dit vaker voor te komen. “Ik zie er niet echt goed uit. Slecht geslapen. Wat moet ik aantrekken. Ik ben te dik.”  Mensen die sterk introvert zijn reageren vaak secundair waardoor ze een misplaatst idee krijgen over hun over hun uitstraling. Omdat ze weten dat ze niet direct reageren kunnen ze gaan twijfelen of goed overkomen. Dat levert onzekerheid op en dat is het laatste wat helpt als je krachtig wilt overkomen.

5 Onderscheid ik me genoeg?

Kan ik überhaupt iets melden wat de indruk van “onderscheidend” wekt…? Hoe werkt dat dan? Hoe zit dat bij mij? Die vraag komt vooral veel voor bij de kenniswerkers, zoals coaches en trainers. Zeker als die een beetje perfectionistische inslag hebben. Hun persoon is vaak de belangrijkste usp, maar praten over jezelf als specialty vinden mensen niet gemakkelijk. We zijn opgegroeid met bescheidenheid en het alom bekende ‘doe maar normaal’ principe.

6 Weet niet goed hoe ik het moet brengen

Deze kom ik ook vaak tegen. Niet de goede woorden kunnen vinden en twijfel over de vraag hoe je je punt moet maken. Daar de juiste woorden voor vinden of accenten leggen. Velen deken: Heb ik eigenlijk wel een goede boodschap? Zit ik niet in een verhaal dat iedereen al vertelt? Wat willen mijn klanten nu eigenlijk ècht horen om een beetje indruk te wekken.

7 Ik mis presentatievaardigheden

Mensen die door deze sluipmoordenaar worden geplaagd denken: Ik ben gewoon niet goed in presenteren. Zeker niet als het gaat om mezelf profileren. Ik kom slecht uit mijn woorden, weet geen hoofd- van bijzaken te onderscheiden. Kop- noch staart. Ik sla dicht, krijg zwarte vlekken…Het is soms verwarrend wat ik zeg. En ook mijn expressie is niet je van het. Ik kan dus beter mijn mond houden…

Alles is te leren, ook zichtbaar worden

De meeste oorzaken liggen in de mind, de eigenwaarde. Het onderschatten van eigen kunnen. Bij veel mensen zit dat behoorlijk diep. Het bijzondere is:  veel van die drempels kun je reduceren door vaardigheden te leren die je sterk maken in profileren.

Zichtbaar worden is in de eerste plaats een hele persoonlijke kwestie. Het is een kwestie van lef, een beetje vaardigheid en weten hoe je een pitch verhaal in elkaar steekt. Maar waar het vooral mee te maken heeft is met je attitude te maken. Die kun je zien als een brug die twee oevers verbindt: jouw identiteit aan de ene kant en jouw markt met al die potentiële klanten aan de andere kant. En onthoud vooral dit: veel van die mensen aan de andere kant van de oever gaan jou helemaal oké vinden als ze je zouden leren kennen. Vaak is alleen het feit al dat jij het aandurft om een videopitch on line te zetten al een pre.

Video editing is bijna de lamp van Aladin

Op de meeste hindernissen is er voor mensen die echt willen werken aan zichtbaarheid een antwoord. Ons aanbod varieert van een workshop van een middag tot en met een coachtraject van 6 maanden. Van nature ben jij natuurlijk al een waardevol persoon en heb je genoeg in huis. Hoe je dat naar buiten brengt kun je leren en het mooie is, daarmee reken je meteen behoorlijk af van al die vervelende sluipmoordenaars die in jouw schuilen.

Word jij nog geplaagd door die interne muizenissen? Staan die een goede video pitch nog in de weg? Bel of mail even en ik vertel je in 15 minuten wat voor jou een goede methode is om daar mee af te rekenen.