Bel voor meer informatie: 0622 994 804 info@elevatorpitchonline.nl

Waarom is dat zichtbaar worden toch zo’n heikel punt? Waarom lopen zoveel mensen liever een straatje om dan dat zij voor een groot publiek opeens in de schijnwerpers? Waarom is het thema zichtbaar worden voor veel ondernemer een actiepunt dat zij het liefst op de laatste bladzijde van hun businessplan zetten?

Er zijn rationeel gezien genoeg redenen te bedenken waarom goede zichtbaarheid belangrijk is. Zeker voor freelancers, want om nieuwe klanten te scoren moet je wel gevonden kunnen worden. Er zijn minstens zo veel redenen te bedenken waarom mensen het lastig vinden om zich zichtbaar te stellen.

De afgelopen zeven jaar heb ik opgeteld ruim 800 mensen op weg geholpen met een videopitch. In die periode heb ik non stop research gepleegd naar het maakproces van zo’n pitch, inclusief alle psychologische hulp- en leermiddelen om mensen in hun kracht te zetten.  En er is goed nieuws, die jaren van research hebben mij een aantal technieken en inzichten opgeleverd die bijna een garantie zijn op een succesvolle  video pitch. Voordat het zover was heb ik de belemmerende factoren geanalyseerd. Hier volgt een inventarisatie van de sluipmoordenaars voor zichtbaarheid en de meest voorkomende innerlijke hindernissen voor zichtbaarheid:

1 Niet goed genoeg

Een klassieker weliswaar maar meer aanwezig dan ooit in een tijd dat iedereen zogenaamde ideaal beelden voorgeschoteld krijgt. Een gevoel van het niet waard zij. Dat is de meest voorkomende. Veel mensen denken: “Wie ben ik dan…? Ben ik het wel waard om mijn boodschap wereldkundig te maken. Anderen zijn toch veel beter dan ik?” Dit gevoel is een keiharde saboteur voor iedere videopitch. En het ergste is: als jij zelf denkt dat je het niet waard bent straal je dat uit en anderen pikken het meteen op.

2 Kan ik dat wel?

Faalangst! Die komt dicht bij de eerste maar heeft meer te maken met het gebrek aan vertrouwen om te kunnen leveren. Het idee dat je niet over de juiste competenties beschikt. Kan ik dat wel? Ik heb nog niet alle vereiste diploma’s. Te weinig ervaring. Ben ik niet te oud?  Dat zijn enkele voorbeelden van vragen die tot twijfel leiden over de persoonlijke capaciteiten.

3 Uitstelgedrag…

De houding van: ik doe dat nog wel een keer. Een andere keer. Mensen zeggen vaak: ik ben er nog niet aan toe. Ik moet eerst dit of dat nog doen en dan ga ik het doen.  Maar,…. volgt er dan achteraan: komt goed. (niet dus). Je eigen mindf*cks gaan op de loop met je. Je blijft uitstellen, er is altijd wel een reden te verzinnen.

4 Ik mis uitstraling…

Onzekerheid over de eigen uitstraling. Het charisma syndroom. Ben ik wel mooi genoeg denken vooral vrouwen. Ik zie er niet echt goed uit. Slecht geslapen. Wat moet ik aantrekken. Ik ben te dik.  Mensen die sterk introvert zijn kunnen ook geplaagd worden door dit fenomeen. Omdat ze vaak pas secundair reageren hebben ze een misplaatst idee over hun uitstraling en of ze dus wel ad rem genoeg overkomen.

5 Onderscheid ik me genoeg?

Kan ik überhaupt iets melden wat de indruk van “onderscheidend” wekt…? Hoe werkt dat dan? Hoe zit dat bij mij? Die vraag komt vooral veel voor bij de kenniswerkers, zoals coaches en trainers. Zeker als die een beetje perfectionistische inslag hebben. Hun persoon is vaak de belangrijkste usp, maar praten over jezelf als specialty vinden mensen niet gemakkelijk. We zijn opgegroeid met bescheidenheid en het alom bekende ‘doe maar normaal’ principe.

6 Weet niet goed hoe ik het moet brengen

Deze kom ik ook vaak tegen. Niet de goede woorden kunnen vinden en twijfel over de vraag hoe je het onder woorden moet brengen. Waar je accenten legt, hoe je het brengt. Velen deken: Heb ik eigenlijk wel een goede boodschap? Zit ik niet in een verhaal dat iedereen al vertelt? Wat willen mijn klanten nu eigenlijk echt horen voordat ze onder de indruk zijn.

7 Ik mis presentatievaardigheden

Mensen die door deze sluipmoordenaar worden geplaagd denken: Ik ben gewoon niet goed in presenteren. Zeker niet als het gaat om mezelf profileren. Ik kom slecht uit mijn woorden, weet geen hoofd- van bijzaken te onderscheiden. Kop- noch staart. Ik sla dicht, krijg zwarte vlekken…Het is soms verwarrend wat ik zeg. En ook mijn expressie is niet je van het. Ik kan dus beter mijn mond houden…

Alles is te leren, ook zichtbaar worden

De meeste oorzaken liggen in de mind, de eigenwaarde. Het onderschatten van eigen kunnen. Bij veel mensen zit dat behoorlijk diep. Het bijzondere is:  veel van die drempels kun je reduceren door vaardigheden te leren die je sterk maken in profileren.

Zichtbaar worden is in de eerste plaats een hele persoonlijke kwestie. Het is een kwestie van lef, een beetje vaardigheid en weten hoe je een pitch verhaal in elkaar steekt. Maar waar het vooral mee te maken heeft is met je attitude te maken. Die kun je zien als een brug die twee oevers verbindt: jouw identiteit aan de ene kant en jouw markt met al die potentiële klanten aan de andere kant. En onthoud vooral dit: veel van die mensen aan de andere kant van de oever gaan jou helemaal oké vinden als ze je zouden leren kennen. Vaak is alleen het feit al dat jij het aandurft om een videopitch on line te zetten al een pre.

Video editing is bijna de lamp van Aladin

Op de meeste hindernissen is er voor mensen die echt willen werken aan zichtbaarheid een antwoord. Ons aanbod varieert van een workshop van een middag tot en met een coachtraject van 6 maanden. Van nature ben jij natuurlijk al een waardevol persoon en heb je genoeg in huis. Hoe je dat naar buiten brengt kun je leren en het mooie is, daarmee reken je meteen behoorlijk af van al die vervelende sluipmoordenaars die in jouw schuilen.

Word jij nog geplaagd door die interne muizenissen? Staan die een goede video pitch nog in de weg? Bel of mail even en ik vertel je in 15 minuten wat voor jou een goede methode is om daar mee af te rekenen.