Bel voor meer informatie: 0622 994 804 info@elevatorpitchonline.nl

Als jij met je bedrijf een goede dienst of product in de aanbieding hebt, dan is het halve werk gedaan. De andere helft die rest is om jou en/of je product zichtbaar maken voor de markt waar het voor bedoeld is. Hierbij gaat het om: gevonden worden, gewaardeerd worden, verlangen opwekken en vertrouwen krijgen. Misschien voor velen wel de lastiger helft. Hier volgen 10 essentiele punten die in je profilerings checklist niet mogen ontbreken:

Authentiek

Dat houdt in: congruent en consistent zijn in alle impulsen die je afgeeft naar je markt. Wees daarbij puur, oorspronkelijk en blijf trouw aan je waarden in alles wat je communiceert en uitdraagt. Juist jouw waarden zijn de peilers van je authenticiteit.

Identificeerbaar

Hoe meer kleur je “bekent” over waar je voor staat en wie je bent des te meer weet jouw markt je te plaatsen in hun mindframe. Mensen zien nu eenmaal graag waar jij toe behoort, ze willen weten met wie ze zaken doen. Dat biedt duidelijkheid en, in psychologisch opzicht, veiligheid.

Significantie

Dat gaat over jouw betekenis, of beter nog: je betekenisvolheid. De markt wil dat terugzien in jouw missie, wat jou drijft. Op de een of andere manier moet hen dat boeien.

Relevantie

Heeft nauw verband met het voorgaande punt: ben jij vanuit de betekenis die jou gegeven wordt voldoende relevant? Sluit jouw aanbod aan bij hun behoeftepatronen? Het gaat er om dat je betekenis verwerft bij je doelgroep en daarmee verbinding creeert.

Controleerbaar

Al jouw uitingen moeten op de een of andere manier te verifiëren zijn. Als dat allemaal klopt levert dat een zekere mate van betrouwbaarheid op. Ook al is dat in hun subjectieve beleving. Hoe groter je verifieerbaarheid  des te geloofwaardiger en dus betrouwbaarder je overkomt. De credits die je krijgt in  in je social media profielen zijn een voorbeeld van hoe je dat kunt materialiseren.

Vindbaar

Zorg dat je goed gevonden wordt, dat potentieel geïnteresseerden in jouw product of dienst je kunnen traceren. Dat houdt in dat je je kop boven het maaiveld uitsteekt en dat je je daarmee zichtbaar maakt voor jouw markt. Maak er hoe dan ook geen zoekplaatje van. Prospects houden er doorgaans niet van om lang te zoeken.

Overtuigend

Breng al je uitingen om de aandacht van de klant te trekken met met passie, zelfzekerheid en kracht naar voren. Dus:  waar je voor staat, wat je ambitie is, wat je wilt betekenen, wat je te bieden hebt,  waarmee jij het verschil maakt en waarom.

Waarde

Laat zien welke waarde jij oplevert. Zo concreet en uitputtend mogelijk. Wat zijn de baten of het rendement van jouw dienst of product. Denk ook aan de minder voor de hand liggende zaken die je biedt, zoals waar jij die extra mile legt, hoe ver je gaat met garantie en service? Ook hier draait het om de beleving die de klant in emotioneel/sociaal opzicht heeft over de waarde die hij bij jou aantreft.

Raken

Heel belangrijk, laat jouw magie werken, met je X-factor. Maak iets los bij je (potentiële) klanten waardoor jij extra uniek bent in hun beleving. Raak ze in hun hart. Dat lukt vaak heel goed met subtiele persoonlijke dingen. Meer dan je zou denken zijn die doorslaggevend voor de koopbeslissing. Ga eens na door welke leveranciers jij geraakt wordt, wat dat is….? Een oprechte glimlach (bijvoorbeeld) kan in dit punt al een wereld van verschil maken.

Onderscheidend

Maak heel erg goed duidelijk waar jij het verschil maakt. Waar ga jij verder waar anderen stoppen. Welke USP’s horen onafscheidelijk en onvervreemdbaar bij jou. Bedenk: 80% van wat jij doet zal je concurrent waarschijnlijk ook leveren; maar die 20% waar jij misschien niet meteen bij stil staat, waar jij een wezenlijk verschil maakt: laat die er uit springen.