Bel voor meer informatie: 0622 994 804 info@elevatorpitchonline.nl

Steeds meer ondernemers, instellingen en starters zoeken alternatieve wegen om een financiering te realiseren. Banken zijn niet meer vanzelfsprekend, terwijl crowfunding en fondsenwerving sterk terrein winnen. Het vinden van mensen en bronnen die bereid zijn te doneren voor jouw goede doelen vraagt echter wel visie, overtuigingskracht en strategie. ElevatorPitchOnline kreeg recent twee boeiende aanvragen om hierbij met beeldvorming te helpen. In deze blog lees je over de reis die we met deze partijen maakte en wat onze visie is op de kracht van video in campagnes.

Zangkoor Toonkunst

Eén van de opdrachtgevers was een amateur zangkoor: Toonkunst Gouda. Het koor trekt werkelijk volle zalen met kwalitatief hoogwaardige uitvoeringen. Toch is de financiële opbrengst niet toereikend om de continuïteit en de ambities vol te houden, om dit te kunnen is er extra geld voor nodig. De giften van particulieren en instellingen zijn een must. De vraag is: hoe communiceer je deze behoefte op een manier die ook daadwerkelijk geld oplevert?

Soul Search Foundation

Diezelfde vraag geldt voor Trix Marinusse. Deze particulier wil een sterk gebaar maken naar jongeren tot 40 die na een herstel van kanker weer terug de maatschappij in gaan. Voor dit doel stichtte zij de Soul Search Foundation en organiseert ze treats in het buitenland. De doelgroep is over het algemeen niet financieel krachtig genoeg om de behandeling zelf te kunnen betalen. Trix startte in januari 2020 een campagne om mensen te vinden die haar financieel willen steunen.

Hoe vind je sponsors?

Zowel het koor als de Soul Search Foundation hebben dus sympathisanten nodig. Mensen die het nut en de noodzaak zien en hun betrokkenheid willen tonen met een financiële bijdrage.

Je hebt dan vier soorten groepen: de eerste is de gemakkelijkste: laaghangend fruit noem ik die. Dat zijn mensen die meteen willen meedoen, die komen wel want ze begrijpen het en zijn direct enthousiast. Zodra ze van het bestaan en de vraag horen gaan ze doneren. Deze groep is 1-3%.

De tweede groep (ca 50%) is veel groter, die willen in principe wel instappen , maar ze moeten eerst overtuigd worden met argumenten. Voor hun moet het solide zijn. Je moet daar dus harder voor werken dan die eerste groep.

De derde groep mensen (ca 30%)wekt uitsluitend de schijn dat ze betrokken zijn en zogenaamd geïnteresseerd maar in werkelijk gaan die nooit betrokken raken en dus nooit iets betalen. Als je ze niet tijdig doorziet verspil je kostbare tijd.

De laatste groep (ca 18%) is heel simpel: die zijn transparant en overduidelijk dat ze niets gaan betalen. Never nooit niet. Daar maken ze geen geheim van. Duidelijk dus dat je daar geen moeite voor doet.

Het gaat dus in campagnes vooral om die hele grote 2e groep te bereiken. Daar zit de massa, het potentieel en daar moet je dus voor aan het werk. Dat vraagt goed uitgebalanceerde en effectieve communicatie. 

Met film leg je klemtonen

Waarmee maken Toonkunst Gouda en de Soul Search Foundation een verschil in hun campagnes? Ik zal niet beweren hèt ultieme verschil, maar vast staat dat een video van groot belang is voor:

  • het bereiken van attentiewaarde
  • het kweken van goodwill en betrokkenheid
  • het uitleggen van de genoemde geldbehoefte
  • het overtuigen dat het geld goed besteed wordt en dat de bron bonafide is
  • het uitleggen wat de donateur terugkrijgt.

Met film kun je sterk aansturen op dit soort factoren. Beeldtaal maakt de essentiële boodschap het visueel en laat het doorvoelen.

Triggerpoints in de film

Met het koor bijvoorbeeld kun je in de film zien dat deze mensen met hart en ziel betrokken zijn en dat ze maatschappelijk goed doen. Ik heb er voor gekozen om hun werk te laten zien en horen, terwijl een krachtige voice de pitch vertelt. Het filmpje blijft ruim onder de 2 minuten en dat is mooi.

Met de Soul Search Foundation wordt duidelijk gemaakt dat er een maatschappelijke noodzaak is en dat er een goed doordachte oplossing is. Het aangrijpende persoonlijke verhaal van de initiatiefneemster is de rode draad in de film. Ook sterk is het dat het belang van haar initiatief erkend wordt door de medische wereld.

Emotio versus ratio

De potentiële donateurs moeten zich aangesproken en betrokken voelen, maar moeten ook begrijpen waarom ze hun geld beschikbaar zouden stellen. Dus niet alleen het hart maar ook het denkende hoofd moet bediend worden. De ratio en emotio heb ik in beide films ondergebracht in een balans van 50/50. Die keuze in aandachtsverdeling is een belangrijk afweegpunt. Donateurs zijn mensen die niet alleen emotioneel of sociaal geëngageerd zijn, ze moeten ook verstandelijk kunnen beredeneren dat hun geld goed besteed wordt.  

Film heeft qua beïnvloeding een sterke impact

Dit soort beïnvloeding kan alleen met film, dat red je niet met teksten en fotografie alleen. Wat dat betreft ligt er nog een wereld open voor mensen die met video hun campagnes willen versterken. Het creatieve proces dat daaraan vooraf gaat, de visie en conceptontwikkeling en da de strategie is meer dan de helft van het werk. Met deze twee voorbeelden laten we graag zien hoe wij op deze punten bijdragen.

kijk hier naar de film van de soulsearchfoundation

kijk hier naar de film van Toonkunst Gouda