Bel voor meer informatie: 0622 994 804 info@elevatorpitchonline.nl

Steeds meer ondernemers, instellingen en starters zoeken alternatieve wegen om een financiering te realiseren. Banken zijn niet meer vanzelfsprekend, crowfunding en fondsenwerving winnen terrein. Maar het vinden van mensen en bronnen die bereid zijn te doneren voor jouw goede doelen vraagt visie, overtuigingskracht en strategie. ElevatorPitchOnline kreeg recent twee boeiende aanvragen om hierbij te helpen. In deze blog vertel ik je graag over de reis die we met deze partijen maakte en wat onze visie is op de kracht van video in campagnes.

Zangkoor Toonkunst

Eén van de opdrachtgevers was een vereniging, een zangkoor bestaande uit amateurs. Toonkunst Gouda maakt prachtige uitvoeringen en trekt werkelijk volle zalen. Toch is de opbrengst niet toereikend om de continuïteit en de ambities van dit koor vol te houden en waar te maken. Daar is extra geld voor nodig. De gulle giften van particulieren en instellingen die het koor een warm hart toedragen zijn daarom simpelweg noodzakelijk. De vraag is: hoe communiceer je deze behoefte op een manier die ook daadwerkelijk geld oplevert.

Soul Search Foundation

Diezelfde vraag geldt voor Trix Marinusse. Zij stichtte de Soul Search Foundation die als doel heeft om ex-kankerpatiënten via een retreat weer terug in de maatschappij te helpen aan een nieuw normaal. De doelgroep is over het algemeen niet financieel krachtig genoeg om dit retreat zelf te kunnen betalen. Met het doelkapitaal van 50.000 euro  kunnen 40 mensen in een jaar worden geholpen. Oprichtster Trix startte in januari 2020 een campagne om mensen te vinden die haar voor dit doel willen steunen.

Hoe vind je sponsors?

Zowel het koor als de Soul Search Foundation hebben dus sympathisanten nodig. Mensen die het nut en de noodzaak zien en hun betrokkenheid willen tonen met een financiële bijdrage.

Je hebt dan vier soorten groepen: de eerste is de gemakkelijkste: laaghangend fruit noem ik die. Dat zijn mensen die meteen willen meedoen, die komen wel want ze begrijpen het en zijn direct enthousiast. Zodra ze van het bestaan en de vraag horen gaan ze doneren. Deze groep is 1-3%.

De tweede groep (ca 50%) is veel groter, die willen in principe wel instappen , maar ze moeten eerst overtuigd worden met argumenten. Voor hun moet het solide zijn. Je moet daar dus harder voor werken dan die eerste groep.

De derde groep mensen (ca 30%)wekt uitsluitend de schijn dat ze betrokken zijn en zogenaamd geïnteresseerd maar die weet deep down inside al lang dat ze nooit iets gaan betalen. Deze groep moet je op tijd herkennen want anders verspil je kostbare tijd.

De laatste groep (ca 18%) is heel simpel: die zijn transparant en overduidelijk dat ze niets gaan betalen. Never nooit niet. Daar hoef je dus geen moeite voor te doen.

Het gaat dus in campagne voering vooral om de hele grote 2e groep te bereiken. Daar zit de massa, het potentieel en daar moet je dus voor aan het werk met je campagne. Dat vraagt uitermate effectieve communicatie. Natuurlijk moet je ook het laaghangend fruit plukken. Het mooie van die groep is dat ze je een handje helpen met je campagne, het zijn je potentiële ambassadeurs die ook hun vrienden over jouw doel vertellen.

Met film leg je klemtonen

Waarmee maken Toonkunst Gouda en de Soul Search Foundation nu een verschil in hun campagnes? Ik zal niet beweren hèt verschil, maar vast staat dat een video van groot belang is voor:

  • het bereiken van attentiewaarde
  • het kweken van goodwill en betrokkenheid
  • het uitleggen van de genoemde geldbehoefte
  • het overtuigen dat het geld goed besteed wordt en dat de bron bonafide is
  • het uitleggen wat de donateur terugkrijgt.

Met film kun je dit soort factoren heel sterk benadrukken en in je boodschap tot leven brengen. Beeldtaal maakt het visueel en laat het doorvoelen.

Triggerpoints in de film

Met het koor bijvoorbeeld kun je in de film zien dat deze mensen met hart en ziel betrokken zijn en dat ze maatschappelijk goed doen. Ik heb er voor gekozen om hun werk te laten zien en horen, terwijl een krachtige voice over de door mij geconcipieerde pitch vertelt. Het filmpje blijft ruim onder de 2 minuten en dat is mooi.

Met de Soul Search Foundation wordt duidelijk gemaakt dat er een maatschappelijke noodzaak is en dat er een goed doordachte oplossing is. Het aangrijpende persoonlijke verhaal van de initiatiefneemster is de rode draad in de film. Ook vertelt ze dat het belang van haar initiatief  erkend wordt door de medische wereld.

Emotio versus ratio

De potentiële donateurs moeten zich aangesproken en betrokken voelen maar moeten ook begrijpen waarom ze hun geld beschikbaar zouden stellen. Dus niet alleen het hart maar ook in de behoefte van wat het hoofd wil begrijpen moet voorzien worden. De ratio en emotio heb ik in beide films ondergebracht in een balans van 50/50. Die keuze in aandachtsverdeling is altijd een belangrijk afweegpunt. Donateurs zijn mensen die willen begrijpen waar hun geld naar toe gaat en dat verklaart een relatief hoog aandeel in ratio. Met de emotionele lading wordt geappelleerd aan affiniteit en urgentie.

Film heeft qua beïnvloeding een sterke impact

Dit soort beïnvloeding kan alleen met film, dat red je niet met teksten en fotografie alleen. Wat dat betreft ligt er nog een wereld open voor mensen die campagne willen voeren en daar video voor willen inzetten. En dan hebben we het echt wel over meer dan even een filmpje in elkaar zetten. Het creatieve proces dat daaraan vooraf gaat, inclusief visie en strategie, dat is meer dan de helft van het werk. ElevatorPitchOnline denkt daarin graag mee, is zowel strategisch als creatief en zorgt voor een filmisch resultaat die kan concurreren met de grootste reclame bureaus. Met deze twee voorbeelden laten we graag zien wat er mogelijk is.

kijk hier naar de film van de soulsearchfoundation

kijk hier naar de film van Toonkunst Gouda