Bel voor meer informatie: 0622 994 804 info@elevatorpitchonline.nl

Een succesvolle pitch moet idealiter een opening hebben die direct aanslaat. Als jij ondernemer bent en je zo nu en dan gelegenheden waar gepitcht wordt bezoekt zul je dit vast herkennen. En zeg nou zelf: hoe vaak ben jij nu ècht onder de indruk? Pitchen blijkt voor velen nog een hele tour. In deze blog ga ik wat dieper in op de opening en geef je enkele tips en handreikingen.​

Start

De eerste 15 seconden moet je knallen. Je moet je publiek direct raken, zodat ze van moment 1 al onder de indruk zijn. Lukt dat niet dan lever je in op slagkracht. Inclusief de broodnodige aandacht voor alles wat er daarna nog komen gaat. Je staat met 2-0 achter. Zorg dus dat die opening wel meteen de juiste aandacht trekt. Hierna volgen enkele tips.

Wees origineel

Niets is slaapverwekkender dan het gebruik van clichés. Vermijd die dus. Wees liever een beetje onconventioneel. Haak in op actualiteiten, iets dat voor je publiek herkenbaar is, iets dat leeft. De kunst is dan nog wel om mooie bruggetjes te maken die jouw headline moeiteloos toe leidt naar jouw statement of belofte. Zorg voor levendige expressie met lichaamstaal en spraak. Kijk mensen aan. Toon enthousiasme en stel veel vragen tussendoor om je publiek bij de les te houden.

Rekwisieten doen het goed

In plaats van meteen een openingstekst kun je het ook anders aanpakken. Met een voorwerp. Laat vrij luchtig een fysiek voorwerp zien dat intrigerend is. Iets dat mensen helemaal niet verwachten; een kledingstuk, een gebruiksvoorwerp, een gereedschap, maakt niet uit wat, zolang het maar aandacht trekt. Laat ze daar even op kauwen. Bouw nieuwsgierigheid op. Maak dan het bruggetje naar de essentie van jouw verhaal dat volgt in het middenstuk van je pitch. Je prikkelt op deze manier je publiek, het brein van de mensen die naar jou luisteren wordt aan het werk gezet. Dat schept betrokkenheid. Omdat rekwisieten een appel doen op de rechter hersenhelft biedt dat een prachtig evenwicht met alle informatie die in de linker hersenhelft wordt verwerkt. Dan heb je dus brainpower die op volle kracht in jouw voordeel werkzaam is.

Kom met een vette krantenkop

Pak een recente krant of tijdschrift en wijs je publiek op de headline. Dat trekt aandacht. Een actualiteit die de gemoederen bezighoudt wordt herkend. De enige vraag die rest is: wat heeft dat met jou te maken? Uiteraard is het aan jou om van die spanning gebruik te maken. Sla een poëtische brug tussen die headline en jouw klantbelofte of waar je dan ook maar aandacht voor nodig hebt. Dat is minder ingewikkeld dan je in eerste instantie zou denken.

Voorbeelden van Openingszinnen

Vooral voor de ondernemers die wel een duwtje in de rug kunnen gebruiken bij het oefenen met vlotte teksten geef ik wat voorbeelden van tactische zinsconstructies. Met wat knip en plakwerk kun je je eigen variabelen hier invoegen en het maatwerk maken.

Aansturen op drama herkenning: # Ik weet niet hoe het met u zit in deze tijden van crisis maar ik heb besloten om…… [benoem hier jouw aanpak]

Aansturen op drama/oplossing: # Kent u dit [noem verschijnsel]……..je doet zus dan gebeurt er dat en voor je het weet zit je met [beschrijf type ellende….] Dat wil je niet. Wat je wel wilt….[beschrijf een aanlokkelijk perspectief]

Aansturen op jouw oplossing: #Heeft u dit wel eens geprobeerd…..[benoem een specifieke actie die voor jouw aanbod relevant is]. De mensen die hier volmondig  ja op kunnen zeggen weten wat er dan gebeurt….Voor de mensen die deze ervaring nog niet hebben leg ik graag even uit…

Aansturen op jouw expert perceptie: #Ik dacht lange tijd dat ik alles wel begreep van [verschijnsel X] tot ik [Y] ontdekte. Dat veranderde mijn hele kijk op [verschijnsel]. Ik wilde daar meteen alles van weten en heb me er van a tot z verdiept. Nu ben ik expert in….. en help ik ondernemers met ……Dat leidt er toe dat….

Oneliners en gezegdes

Die zijn er ook genoeg om een pitch mee te beginnen, en wat daarna moet volgen is een kwestie van intuïtief aanvoelen. Dit zijn enkele start ups:

  • U dacht dat het wel goed zou komen met…..(?)
  • Een ongeluk zit in een klein hoekje…en dat kun je voor zijn….
  • Geduld is een schone zaak, maar mocht je geduld niet al te goed gevuld zijn dan…
  • Je kunt wachten tot je een ons weegt, je kunt ook…..
  • Schoenmaker blijf bij je leest. U doet uw werk en ik het mijne. Samen kunnen we …

Aanloop-zinnetjes die spanning opbouwen

Met de volgende voorbeeldzinnetjes, die je zelf mag afmaken, ontwerp je een verhaal waarin spanning wordt opgebouwd. Deze zinnen appelleren aan het drama wat de klant meemaakt, hoe jij ze daarbij kan helpen en welke voordelen een potentiële klant overhoudt als hij of zij met jou in zee gaat

  • Het lijkt misschien [heftig, duur, alternatief etc] maar als je het probeert zie je al snel dat dit helemaal zo gek nog niet is.
  • Ja het is een investering en ja het is niet geheel risicoloos, maar als je het niet probeert….
  • Ben jij iemand met een open mind…sta jij open voor een totaal andere aanpak
  • Als het klinkt als succes, als het smaakt naar succes, als al je collega’s zeggen dat het goed zit, dan zal er wel een kern van waarheid in zitten. En zou voor jou ook kunnen gelden dat mijn voorstel jou naar dit succes brengt.

Zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan, je kunt eindeloos variëren. In mijn volgende blog ga ik dieper in op het middenstuk. Hoe je argumenten opzet, hoe je zorgt voor een duidelijk onderscheidende waarde, hoe je spanning opbouwt.

Je kunt het ook uitbesteden

Vind jij het ondanks deze tips nog steeds een lastige vinden dan heb ik een maatwerkoplossing voor je. We maken een belafspraak, ik stel je een aantal vragen en binnen 24 uur heb jij een uitgewerkte maatwerk pitch die voor 98% geschikt is voor direct gebruik. Kosten bedragen € 298,00 ex btw