Bel voor meer informatie: 0622 994 804 info@elevatorpitchonline.nl

soms langer turen om diepgang te vindenProfileren kun je niet los zien van een specifieke motivatie die gericht is op het doel. De vraag is alleen wat is dat doel? Dat is voor iedereen anders. Vaak blijkt dat het bestaat uit meerdere onderliggende factoren, zoals geld verdienen, omzet scoren, fijn met je vak bezig zijn en laten zien dat je expert bent. Wie voor  zijn profilering echt de diepere lagen weet te bereiken en van daaruit duidelijk weet te maken wat hem of haar bezielt met zijn merk staat meer dan één streepje voor. Ik geloof er in dat je vooral dan, dus met die dieper liggende factoren, impact kunt maken met je profilering. En kan gaan kapitaliseren op je merk. Dat heet profilering vanuit zingeving. 

Klassieke motivatoren

Misschien is nu juist dat kapitaliseren iets waar we anders tegen aan moeten gaan kijken. Bijvoorbeeld dat geld en winst maken niet per se de belangrijkste motivatoren hoeven te zijn. Maar dat je echte zingeving, dus datgene waar je je bed voor uitkomt, leidend is. Als je die dan ook nog eens kunt koppelen aan jouw innerlijke drang om bij te dragen aan een duurzame samenleving dan heb je echt iets sterks in handen. Dat is waar de ware zin van betekeniseconomie en identiteitsmarketing begint. Dat is een andere vorm van kapitaliseren, zonder dat je banksaldo daar overigens slechter van wordt.

Betekenisarmoede

Wie dit voorop stelt gaat automatisch ook meteen anders kijken naar het fenomeen profileren. Profileren wordt dan opeens veel schaamtelozer, want je kunt oprecht trots zijn op wat je doet en die trots delen met de wereld. Dit staat haaks op wat ik nu nog veel meemaak als ik mensen zie pitchen. In de 8 jaar dat ik mijn praktijk voer en mensen coach  hoe ze hun pitchfilm moeten vormgeven zie ik veel implosies. Mensen klappen dicht, gaan stotteren en stamelen, krijgen zwarte vlekken voor hun ogen. Of ze komen nauwelijks uit hun woorden of ratelen allerlei clichés. En dat heeft in veel gevallen te maken met een vorm van betekenisarmoede. Ze zijn zich onvoldoende bewust van hun eigen existentiële toegevoegde waarde. De vraag of je dan toe komt aan vervullende zingeving is een lastige.

Trots

Ik zie bijvoorbeeld niet zoveel mensen die openlijk hun trots durven te laten zien en uitkomen voor waar ze voor staan. Weinig ondernemers hebben een big fat claim. En dat komt misschien niet in de laatste plaats door hun gebrek fundamentele zingeving en de daarbij behorende koers die ze varen met hun merk of bedrijf. Er zijn ook niet zoveel mensen die oprecht of overtuigend kunnen aangeven waarom ze hun werk leuk vinden, waarom ze doen wat ze doen en op welke manier ze betekenis willen geven aan hun bedrijf of aan hun zijn. Tja en als dat zo is wat moet je dan verwachten van het profileren met een pitchvideo? 

Van vicieuze cirkel naar labyrinth

En zo kom je in een vicieuze cirkel terecht want impact maken gaat vooral (misschien wel alleen) lukken als je vanuit je drijfveren gericht op zingeving, dus je diepste kernwaarden en overtuigingen, je verhaal vertelt. Dan ben je namelijk echt authentiek, dan hoef je geen maskers op te zetten of toneel te spelen, je hoeft nergens aan te twijfelen, je hoeft zeker geen teksten uit je hoofd te leren. Wat denk je dat dat met je pitch doet? De eerste stap die je kunt doen is om van die vicieuze cirkel een labyrint te maken. Zoeken naar een uitweg die jouw leidt naar diepgang in zingeving.  

Nieuwe Marketing

Op vrijdag 14 juni was ik getuige van de lectorale rede van Kaj Morel die als titel had: ‘Marketing waar we wel op zitten te wachten’. Zijn rede is de directe inspiratiebron voor deze blog. Kaj maakte pijnlijk duidelijk dat we de klassieke pijlers van de huidige economie moeten  gaan vervangen door een andere manier van kijken naar onze wereld. Een kijk die bijdraagt aan een duurzame samenleving. En vanuit dat perspectief ga je dus ook het vak marketing anders bedrijven. Deze missie, die ik zelf van harte ondersteun,  is waar Kaj de komende jaren zijn studenten van Avans Hogeschool in Breda over laat nadenken. Zijn verwachting is dat dit gaandeweg (maar onvermijdelijk) gaat leiden tot een andere invulling van de economie. 

Andere vaatjes

Het bijwonen van Kaj’s lectorale rede heeft er bij mij toe geleid dat ik mijn klanten voortaan nog meer ga vragen uit andere vaatjes te gaan tappen als ze hun verhaal via een videopitch wereldkundig willen maken. En een videopitch is de meest indringende, directe, ‘in your face’ manier om te vertellen wat je te vertellen hebt en dat ontiegelijk duidelijk te communiceren aan de buitenwereld. Een sterkere marketingtool bestaat er niet. 

Die buitenwereld gaat verder dan je markt

En het mooie is dat, als Kaj straks zijn missie met zijn studenten verder gaat uitrollen, die buitenwereld vele malen groter is dan alleen de markt die je bedient. De buitenwereld wordt gevormd door alle stakeholders, dus alle belanghebbenden, dus ook je overbuurvrouw waar je weinig contact mee hebt. Al die opinievormers dragen allemaal bij aan imago en de reputatie van die ondernemer die met zijn pitch opeens een heel ander geluid laat horen. En vooral weet te overtuigen. Zou het niet mooi zijn beste ondernemer als jij daar bij hoort, als jij geschiedenis schrijft met je marketing voor een wereld die nu op een drempel staat van onvoorstelbare veranderingen?

Mijn aanbieding aan jou

Heb jij een goed verhaal, een verhaal dat bijdraagt aan daadwerkelijk een duurzame wereld? Iets dat wakker schudt? Iets waarmee je een deuk in een pakje boter slaat? Ben jij klaar om dit op een videopitch te zetten? In dat geval mag jij je melden en als jij tot de eerste tien aanmeldingen behoort doe ik dat voor jou tegen kostprijs (euro 149,00 normaal euro 779,00 ) een wervelende pitchfilm van 1 minuut die jij op je website en social media kunt zetten. Een videopitch waarmee je misschien wel viraal gaat. Bel me en vraag naar de condities of maak meteen een afspraak. Deze aanbieding loopt tot 1 september 2019.  Kijk ook even naar de video die ik maakte in de pauze van Kaj’s rede: Marijke Blom van Hart-werk heeft de taak op zich genomen om 25 Wajongers te gaan plaatsen bij werkgevers in de ICT branche. Een goed begin.